Var köper jag kryddtagetes?

Philosophia

Trådstartare
Jag skulle laga ett recept igår och efter en översättningsmiss från min sida råkade jag köpa och använda ringblomma istället för kryddtagetes. 🙄 Tur att det förra också är ätligt iallafall.

Torkad ringblomma gick ju att köpa, uppenbarligen, men jag kan inte hitta torkad kryddtagetes. Någon som är bättre på att leta än vad jag är? Tidigare var jag en mästare på att googla, men efter AI:s intåg så hittar man aldrig det man letar efter.
 
Jag skulle laga ett recept igår och efter en översättningsmiss från min sida råkade jag köpa och använda ringblomma istället för kryddtagetes. 🙄 Tur att det förra också är ätligt iallafall.

Torkad ringblomma gick ju att köpa, uppenbarligen, men jag kan inte hitta torkad kryddtagetes. Någon som är bättre på att leta än vad jag är? Tidigare var jag en mästare på att googla, men efter AI:s intåg så hittar man aldrig det man letar efter.
I ett recept alltså? Spännande jag brukar så och odla den i grönsakslandet men har aldrig lagat mat med den. Släng ut en blänkare i någon trädgårdsgrupp så kanske någon har över?
 
I ett recept alltså? Spännande jag brukar så och odla den i grönsakslandet men har aldrig lagat mat med den. Släng ut en blänkare i någon trädgårdsgrupp så kanske någon har över?

Bra tips om trädgårdsgrupp! Det är en viktig ingredienslista det georgiska köket som jag har snöat in fullständigt på.

Efter att ha använt Google translate så ser jag dock att det i idealfallet ska vara sammetstagetes och då kan jag ju köpa plantor och torka själv (det är ju för sent att så). :)
 
Bra tips om trädgårdsgrupp! Det är en viktig ingredienslista det georgiska köket som jag har snöat in fullständigt på.

Efter att ha använt Google translate så ser jag dock att det i idealfallet ska vara sammetstagetes och då kan jag ju köpa plantor och torka själv (det är ju för sent att så). :)
Om du köper i handeln så hör om de är besprutade, det är ju inte helt ovanligt och då vill man kanske inte ha dom i maten. Torkar dom tagetesen eller har dom i den färsk?
 
Bra tips om trädgårdsgrupp! Det är en viktig ingredienslista det georgiska köket som jag har snöat in fullständigt på.

Efter att ha använt Google translate så ser jag dock att det i idealfallet ska vara sammetstagetes och då kan jag ju köpa plantor och torka själv (det är ju för sent att så). :)
Jag skulle gärna vilja ha en länk till det aktuella receptet. 🙂
 
Åh, det är så många! Igår gjorde jag det här: https://georgianrecipes.net/2013/10/05/chicken-with-sour-cream-and-spices/

Det var det första georgiska som jag gjort som innehållet mjölkprodukter, annars är maten väldigt lätt, grönsaker och kryddig. Det var absolut inte mitt favoritrecept, men det kan ju vara för att jag hade ringblomma istället för tagetes.
Så översättningsproblemet gäller marigold? Det har jag alltid trott är ringblomma. 🙈
 
Så översättningsproblemet gäller marigold? Det har jag alltid trott är ringblomma. 🙈

Ja, precis och det är det. I det georgiska receptet, på engelska, står det ”marigold”, men det ska vara ”yellow marigold” som den aktuella tagetesen kallas. Ibland kallas den även för ”imeretian saffron”. Men det är alltså tagetes.
 
Bra tips om trädgårdsgrupp! Det är en viktig ingredienslista det georgiska köket som jag har snöat in fullständigt på.

Efter att ha använt Google translate så ser jag dock att det i idealfallet ska vara sammetstagetes och då kan jag ju köpa plantor och torka själv (det är ju för sent att så). :)
Min farmor odlade dessa blommor och jag vet att dom hängdes på tork. Undrar om hon använde det i matlagning. Hon dog när jag var tonåring så kan tyvärr inte fråga.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 911
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 508
Senast: Mabuse
·
IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
1 051
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 382
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp