Var kan jag köpa stora älgben?

Lena Furberg

Trådstartare
Det bästa min hund vet är Viltspår, men de små pinniga rådjursklövarna jag lätt får tag i, försvinner ner i hans mage med ett kras, och sen kräks han hela natten. Jag vill gärna låta honom gnaga på skånken lite, sedan han jobbat så med att hitta den, så det enda som duger till Hyenakäkarna är stooora rejäla älgben, helst från älgtjur modell större. VAR kan jag hitta såna? Där jag bor (Skåne) skjuts inte så mycket älg.

Reeko hälsar att han blir tacksam för svar!

Sv: Var kan jag köpa stora älgben?

Ska kolla med skåningen som jagar här hos oss
om han kan tänka sig att ta med nån skånk ner :D

Vet dock inte när han åker hemåt igen,
eller vart i skåne han bor :o

Här i Värmland finns det gott om den, särskilt nu när jakten drar igång när som helst. Då är det bara att prata med något i närmaste jaktlaget och sen är det bara vänta. Jag åker Värmland-Halland ganska ofta, så om timingen stämmer kan jag kanske fixa det på något sätt?

Jag får hjortklövar från ett slakteri med eget vilthägn, du kanske har något sånt i närheten? (Jag vet flera i Halland om inte annat) De är ju lite större i alla fall.

Men du, att du inte ringer till Sjunkaröd och frågar om de får in kronhjort eller älg där du kan köpa klövarna. De får ju in massor av vilt:)

Tillägg: annars kan jag försöka ta stora klövar från dov, men vi har inte börjat riktigt än.

Senast ändrad:

I Skåne skjuts mycket gris! Ring runt till jaktlagen och säg att du vill ha grova vildsvinsben, helst avsågade vid knäleden. Dom är ganska sega och svårtuggade. Kronvilt (Och dovvilt) har också större ben än rådjur, och det finns
det gott om i Skåne.

Alternativt ring viltspårsklubbar runt omkring dig och fråga efter deras leverantörer. Har du vägarna uppåt och förbi Göteborg har jag 10st STORA älgben som jag gärna blir av med.

Kan du frysa dem till februari (Scandinavium)??

Grisben har jag, men jag har lite trikin-nojja.....................

det finns en del jaktsidor med forum där man kan hitta de som säljer. Jag har köpt bland annat apporteringsvilt och rådjursklöv på det viset :)

Googla jaktforum hund eller liknande, tror det var på ett forum för spanieljakt jag hittade mina grejjer.

Jag hörde mig för hos bekanta jägare, och fick tag på älgklöv den vägen :) Nu väntar jag dock på rådjursklöv då älgklöven var så stor och otymplig! :p

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka