Var jularna vitare förr?

Luff

Trådstartare
Har en diskussion i en grupp där folk påstår att det för minsann var snö på julen. Jag la då in SMHI´s länk om snödjup de sista 115 åren på juldagsmorgon.
Tycker ni det stämmer?
http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.11...n/derivatives/Original_1004px/vitjul-2015.png
I gruppen fnyser dom åt statistiken och åt SMHI.
Jag tror dom förväxlar väderleksprognoser med fakta men oavsett det så är det spännande att inse att minnet verkligen luras.

Har en diskussion i en grupp där folk påstår att det för minsann var snö på julen. Jag la då in SMHI´s länk om snödjup de sista 115 åren på juldagsmorgon.
Tycker ni det stämmer?
http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.11...n/derivatives/Original_1004px/vitjul-2015.png
Jag tror dom förväxlar väderleksprognoser med fakta men oavsett det så är det spännande att inse att minnet verkligen luras.

Vilken underbar bild! Precis vad jag behövde nu när jag funderar på att flytta söderut. :love:

Haparanda är närmast min födelseort, och jag är född på 1980-talet. Så då stämmer min bild av vita barndomsjular rätt bra, om jag tolkar diagrammet rätt. Den första gröna julen för mig, dom jag kan minnas, var för 3 år sedan. Då ca 30 mil söderut.

Efter att ha sett det där diagrammet förstår jag varför jag minns mina småbarns-års jular som mer eller mindre vita, och varför jag gått utan jacka (t.om T-shirt någon gång!) på julafton de senaste åren :p
Det var alltså inte bara mitt minne som spökade med mig, det har faktiskt varit så också! :crazy:

Sambon såg något program på tv om att Sverige i höjd med Stockholm är ungefär var 5e jul vit och i södra sverige var 10e. Sedan blir det oftare och oftare ju längre norrut.

Det är klart jularna var vitare förr! Snön gnistrade och de äppelkindade barnen skrattade och åkte kälke, mor stod vi spisen och pysslade med julskinka och far satt och myste framför den öppna spisen och läste högt ur "Pippi Långstrump".

Men nu är allt förstört på grund av den totalt okontrollerade massinvandringen som gjort att landskapet utanför fönstret ser ut som något ur "Mad Max", skinka och "Pippi Långstrump" är förbjudet och barnen kan inte gå ut oövervakade längre för då blir de våldtagna och rövas bort eller i bästa fall uppätna av vargar. Men det får man väl inte säga i det här landet! :rage:

</ironi>

Minns jag var skitlycklig för snö på min 20-årsdag. Fyller 11/12 och spenderade födelsedagen i Skinnskatteberg, Västmanland, istället för Karlshamn, Blekinge.
Nej, jag tror inte jularna var vitare. Jag minns att det sällan var vinter när jag fyllde år.

Tycker ni det stämmer?
1980 +/- något år var det snöfritt. (Samma år som tv-piraterna kom jag på!)

Tycker det verkar stämma ganska bra :) Nu bor jag dock på det luriga småländska höglandet så det stämmer nog inte riktigt med Växjö. Men jag vet 2010 var en jäkla vinter.

Jag måste ha bott i nåt snöhål. Min närmsta stad som finns med där är Sthlm, och jag vet att de flesta jular under min uppväxt var det snö. Har många bilder på hästar i tomteluvor på en snöig väg.

Jag tycker det var mer snö när jag var liten, i mängd alltså. Men det förklarar sig säkert med att jag var kortare då :p.

Problemet med statistiken är att det lokalt kan vara väldigt stora skillnader ;) T.ex så kan det stå att det är barnmark i Sthlm ett år och då kanske det var 10 cm snö i Märsta...
Själv refererar man till exakt den ort eller t.o.m det bostadsområde man bor/bodde i.
Ta snökaoset i Gävle -98. Ingen i Tierp alt. Söderhamn trodde på de som sa att E4 var stängd då, för det var så lokalt det kom en herrans massa snö :crazy:

Jag är född på -70 talet i Stockholmförort och tycker att diagrammet stämmer mkt bra med vad jag minns. Ofta barmark, man önskade högt att julen skulle vara vit.

Blev nyfiken nu, blev du avskräckt och vill stanna i norr eller blev du förtjust och packar nu? :)

PACKAR!!!!

Nädå, jag ska snällt stanna här uppe tills jag hittat någonstans där jag kan hysa in fyra (!) hästar för en vettig summa. Lycka till med det liksom. :angel:

Men en dag ska jag baske mig flytta till Skåne!

PACKAR!!!!

Nädå, jag ska snällt stanna här uppe tills jag hittat någonstans där jag kan hysa in fyra (!) hästar för en vettig summa. Lycka till med det liksom. :angel:

Men en dag ska jag baske mig flytta till Skåne!
Jag har fyra ponnys inhysta för under 5000:- inkl strö och hösilage :angel: I Skåne... :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka