Var jularna vitare förr?

2010 och 2011 var rejäl vinter.
2010 kom snön 30 november och stannade i månader !
Stockholmsförort fick vi snö under luciafirandet på förskolan 2009. Sen blev det jättekallt! Jag minns hur endast de "galnaste" barnen var ute och åkte pulka och småbarnen bara grät. Då var det januari och lite till 2010. Det var mycket snö då. Men det var mycket snö slutet av 2010 också.

Har inget minne av att jularna var vitare förr. 70-tals vintrarna i Stockholmsområdet är ju omtalade.
På 50-60 talet var dom vitare iaf för mig men då bodde jag inte så långt söderut :D

Exet har nog bäst med stall i alla fall. 50 meter från huset med ridhus och 2 paddockar.
Tvärs över gården.

Jag minns fö vintrarna 2010 och 2011 i Uppsala, när jag insåg att det var ingen som visste hur man plogade snö... Vallarna blev bara högre och högre medan vägarna blev smalare och smalare. :nailbiting:

Jag hade dessutom unghäst och var så besviken på att inte få rida en massa i all pudersnö, för unghästen var ju under inridning. :crazy:

Som norrlänning var alla mina vintrar vita, en grön jul har jag aldrig upplevt förrän jag efter många flyttar hamnade i Sthlm och helt klart så är de senaste vintrarna knappt värda namnet ens. Jag har fortfarande önskedrömmar om vintern 2010/2011. :love:

Ok, -28 var väl lite att ta i men att snön la sig i november och sen låg i tre månader för att försvinna helt på en vecka var fantastiskt! :bow:

Som norrlänning var alla mina vintrar vita, en grön jul har jag aldrig upplevt förrän jag efter många flyttar hamnade i Sthlm och helt klart så är de senaste vintrarna knappt värda namnet ens. Jag har fortfarande önskedrömmar om vintern 2010/2011. :love:

Ok, -28 var väl lite att ta i men att snön la sig i november och sen låg i tre månader för att försvinna helt på en vecka var fantastiskt! :bow:
Jag älskade dom vintrarna, allt var rent. Bilen, hästarna, hunden, farstun. Inget klet. Och så ljust.

Jag vill gärna minnas att jularna var vitare förr men när jag tittar på min hemstad som finns med i diagrammet kommer jag ändå ihåg att man alltid hoppades att det skulle komma bara liiite snö så att tomten skulle kunna köra sin släde. Var det frost i gräset intalade man sig att det var snö bara för sakens skull. Enligt diagrammet har det varit snö mindre än hälften av mina jular och det stämmer nog rätt bra.

Det kanske beror lite på ens födelsetiming hur man minns det också. Är man född i Karlstad kring 1960 till exempel så är nästan alla ens barndomsjular snöiga och sedan blir det väldigt mycket barmarksjul efter det. Fastän det egentligen ser normalt ut över tiden.

Jag minns fö vintrarna 2010 och 2011 i Uppsala, när jag insåg att det var ingen som visste hur man plogade snö... Vallarna blev bara högre och högre medan vägarna blev smalare och smalare. :nailbiting:

Ja! Jag flyttade till Uppsala 2010. Tyckte att vintern var väl rätt bra där nere ändå, men alltså plogning, trafik, bussar :banghead:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka