Var hittar jag övningar som går att göra i skogen?

A

andira

Har äntligen börjat rida igen på en kompis häst efter långt uppehåll. Kruxet är att ingen ridbana finns tillgänglig utan det är väg och skog som gäller. Det är ju roligt men det behövs markarbete också ,finns det lämpliga övningar någonstans på nätet. Hade varit kul att få hästen i form och inte bara rakt fram ridning.

Sv: Var hittar jag övningar som går att göra i skogen?

Allt som går att göra på en ridbana kan du göra i skogen också!
Rid serpentiner mellan träd, flytta hästen undan för skänkeln fram o tillbaka över vägen, träna på halter, igångsättningar, galoppfattningar - you name it.
Det är bara din fantasi som sätter gränserna! :)

jag rider mkt i skogen då jag inte har någon ridbana vid stallet, men jag rider dressyr i skogen. man kan göra skänkelvikning efter vägarna och serpentiner runt träden man kan lägga in en volt lite här och där runt träden :) låt din fantasi komma lös :D:banana:

Mjuka grusvägar passar bra till att träna skänkelvikningar, skolor, galoppfattningar, fram- och bakdelsvändning...
I skogen kan man rida runt träd, ställa och böja samtidigt som hästen får tänka till lite och lyfta på benen.
Ofta avslutas traktorvägar med en sväng som kan passa utmärkt för större volter.

Jag red ganska ofta i skogen på min medishäst eftersom jag tycker att det är så tråkigt att harva runt ensam på ridbanan, dessutom tror jag att hästen tyckte att det var kul att komma ut och göra annat ibland också.

Grattis, du kommer förhoppningsvis få en väldigt motiverad häst som blir riden varierat varje dag!! Så försöker jag se det, de dagar jag är lite less på mörker och gegga, jag har inte heller volt eller belysning.

Jag tycker det finns många fördelar med att jobba på rakt spår (skogsväg ;)), det är enkelt att jobba upp hästen i hög form, och sedan låte den länga, eller göra ökningar. Det är perfekt att bara ligga och cantra, eller jobba med ryggning-trav, och andra övergångar!

Utöver det har jag vändplaner som jag jobbar på, väldigt skönt när det är beckmörkt ute att skritt o trava dit och sedan jobba på volten, är det stjärnklart ser man riktigt bra dessutom. Mörkret gör att både jag o min häst fokuserar bättre på dressyren.
Det bästa är att vi dels kommer ut, dels att dte blir varierat, jag lägger ofta in skritt över kalhyggen och genom skogen, vilket också bygger.

kl

Håller med om vad de andra har skrivit. I skogen kan du göra precis det du gör på ridbanan. Träden blir konor, bommar/stockar blir hinder, grusvägar blir till skänkelvikning, ryggning osv. Samtidigt får hästen lyfta på fötterna och klättra mer än vad den får på en platt ridbana. :)

Som folk säger, det mesta går att göra i skogen. Skänkelvikningar över vägen, öppna och sluta är ju otroligt smidigt också. rider du på en bredare skogsväg kan du se till att du rider i mitten av vägen. På så sätt övar du att rama in och rakställa hästen. Ute i naturen är det bara du själv som sätter gränserna över vad du och hästen kan göra eller inte. Och som någon sa, din häst kommer troligtvis behålla motivationen och vara positiv hela vägen in på ridbanan de få gånger du rider där.

Tack för lite inspiration! Då börjar vi löst med serpentiner och volter nästa gång.

Jag kör mycket öppnor, slutor, skänkelvikningar. Men även mycket tempoväxlingar.
Övergångar funkar också bra.
Har jag tillgång till backar klättrar jag en del. Passar även på att bara ha kul ihop med hästen. Racar lite då och då, haha. :D

För mig är A och O att gas och broms fungerar så jag skulle tipsa dig om att istället börja med övergångar, övergångar och övergångar och sedan lite tempoväxlingar. ;) En övning som jag ofta brukar använda (även på ridbanan) är att jag bestämmer en siffra mellan två och åtta och så många steg ska hästen ta i den bestämda gångarten/tempot innan det händer något, t ex sex steg trav, åtta galopp, sju trav, fyra skritt, halt, fyra trav, fyra travsteg med lite ökning, tre travsteg med lite samling o.s.v. Det förhindrar att man som ryttare bara maler på i samma tempo och ger man sig bara sjutton på att vara noggrann med övergångarna och hålla sig till planen (det bestämda antalet steg) får du en häst som reagerar blixtsnabbt på vad du vill. Därefter kan man gå vidare med böjning.

Övergångar och tempoväxlingar upplever jag som otroligt effektiva övningar för att få en lyhörd och motiverad häst. Men som alla säger, man kan göra allt i skogen. Sen brukar man kunna hitta någon plan yta som man kan använda som ridbana eller volt som komplement till skogen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 341
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 605
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 377
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar