Var hittar jag bra,billiga Boots som skyddar hoven under läkningen efter en hovböld?

Rhodugune

Trådstartare
Min ponny har en hovböld aom håller på att läka ut, och i det här härliga lervädret behöver hoven så klart skyddas under läkningen.
Just nu lindar jag henne och skyddar bandaget med sivlertejp, men det tar sån tid att få bort och sätta på, både hästen eller jag ogillar krånglet, det är tillräckligt otrevligt som det är, med en häst som har ont. Så jag undrar om det är någon som kan tipsa var man kan få tag på en boot som jag enkelt kan ta av och på? Har sökt på internet men hittar bara dyra boots som är till för att kunna användas när man rider, jag vill bara ha en som funkar att ha när hon går och skrotar i hagen under läkningen. Kanske inte hinner få tag på en innan hon läkt, men om det behövs igen, så skulle det vara så skönt att ha en boot hemma färdig att användas!
Hoppas att något vet.

Mvh Maya och Roisin

Sv: Var hittar jag bra,billiga Boots som skyddar hoven under läkningen efter en hovbö

Easyboots brukar kosta 600 - 800 kr/st. De flesta andra boots som håller för en dags hagvistelse hamnar på samma pris. Ska 'sjukstövel'/sjukboots etc brukar tyvärr inte hålla för hagvistelse, de är mer för ett mekaniskt skydd för när hästen står i box/liten hage.

Jag har EasyBoots, standardmodellen, för att ha vid skydd just i hagen vid tappsko etc. 619 kr/st gav jag.

Sv: Var hittar jag bra,billiga Boots som skyddar hoven under läkningen efter en hovbö

Engårdsgaloschen finns att köpa 295kr kostar den här.. Man kan ju få tag på easyboots begagnat också, finns en här på buke som säljer nu...

Tack för svaren. :)
Är Easy-bootsen lätta att ta av och på?

Första gången man ska ta på dom blir man tokig eftersom de är stela och så. Går lättare för varje gång och snart får man in tekniken. Har epic modellen för det verkar som om de sitter på bättre. Det är lättare att ta på bootsen om de är varma. Har mina hängande i uppvärmd sadelkammare.

Som Andorra sa, första gångerna är det pickligt som f*n, men sen lär man sig och det går på några sekunder. Finns om du köper EB fina instruktionsfilmer på nätet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka