Var hittade ni er distanshäst?

Sv: Var hittade ni er distanshäst?

Det var på galan med ca 130 deltagare... Du må tro att jag var skakis. Men hästen jag fick tag på är jätte go så det var helt klart värt det. :D

Vad är det för häst? Nyfiken:rofl:
Jag har själv en fd galoppör, jag hade inga problem med omskolningen med honom. Men det tog lång tid och vägen har varit lång och krokig, jag har snart haft honom i två år och han tycker fortfarande inte om att komma till nya platser, laddad till tusen... Men jag vill ge dig ett råd om att åka till en klinik för att kolla upphästen ordentligt innan köp, det säger jag med egen erfarenhet tyvärr. Det är inte roligt att ett dolt fel kommer upp ca 8mån efter köp. Det känns i hjärtat..

Mvh Sarah:bump:

Tack! Jag har funderingar pa att köpa en fd galoppör. Hur gjorde du när du lade om träningen? Fran att ha explosiv kraft för 90 sek lopp till att halla ut i flera timmar?

Harry (krav-ville ha en äldre häst som gått distans tidigare) och Leo (krav-en yngre häst, men högre i mank) fick jag tips av samma person i båda fallen, distansryttare.
Cawazaki (krav-en häst som var färdig för 120km) köpte jag från personen som tipsat mig om de två första :)
Solak (krav-yngre) som jag hade till låns, hittade jag på uppfödarens hemsida när jag letade efter ett stoföl *så det kan bli*
Nariaat (krav-grundtränad och yngre) blev tipsad av en annan distansryttare. (Han är fd galoppör men har anpassat sig hyfsat bra och fort till distansen)
Ny förvärvet (krav-meriter) fick tipset av ägaren, distansryttare.

Jag har aldrig gått direkt på stam, men har haft turen att iaf få en stam som jag gillat i hästarna. Har mer gått på känsla för hästen och att de varit korrekta och lite sting i...:D

Långsam trav! Skritt o långsam trav! han tyckte det var totalt meningslöst! Men jag tror att det gick upp för honom att det är klokt att lyssna på matte efter första 8-milen. Tänk på att det tar minst tre år att träna upp en häst att gå fort på en distanstävling (om du vill ha en häst mer än en eller två säsonger!)Ha tålamod och följ DIN plan!

Jag har annonserad ett "ämne" har på Bukefalos för en tid sedan.
Ett sto med kanon stamm och egna prestationsmeriter, tom 4 svarta hovar!.
Jag uplevde att dem som svarade var oseriösa och mycket okunniga, bl.a fragade vilken färg det var på hästens man och svans och hade aldrig hört talas om Probat. Det var inte fråga om kvalité, utan pris - billigt, billigt, billigt skulle det vara.

Jag har äntligen köpt häst, efter 9 månaders letande! Det är inte gott om distanshästar eller ens blivande distanshästar på annons, man har ju ofta så specifika krav vad gäller exteriör, ålder, storlek, tidigare träning osv att utbudet snabbt krymper.

Men håll ut och leta vidare, till slut står Hästen med stort H där hemma och är bara din, jag lovar. Själv hittade jag en sjuårig arab som gått några löp på galoppen (fast kommit sist i alla så det där med explosivitet får tala för sig självt...) Det tog tid men jag är väldigt glad att det blev just han. Och att alla som hjälpt mig sa stopp när jag försökte kompromissa genom att slå av på kraven. :bow:

Honom hittade jag på annons men fick även referenser från en distansryttare. Jag har även fått en del tips på hästar genom kontakter och uppfödare. Använd alla medel du kan så blir det nog bra. Lycka till!

Senast ändrad:

Men Sophia, du har ju bytt älskling på bilden!
Då måste du berätta vad för stam han har.
// Linda

Tack!
Vad roligt att du har hittat din häst.
Jag har hittat en häst som jag ska provrida, som verkar passa mig jättebra "pa pappret".
Jag har fatt en hel del tips genom den här traden dessutom. Förhoppningsvis möts vi pa distansbanorna inom en snar framtid! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka