Var har ni era saker??

Garaget

Trådstartare
Sitter och kollar i trådarna här på Buke, och på olika inredningssidor på internet.
Jag förundras över alla vackra hem!
Men jag funderar på; VAR har folk sina saker?

Jag ser soffor, bord, tv-möbler och sängar... Jag ser fina prydnadssaker och andra snygga inredningsdetaljer... men; VAR är sakerna?
Var förvarar ni arvegodset efter mormor? Alla viktiga papper, oviktiga papper och andra småprylar?
Var har man de säsongsbetonade sakerna?

Jag har MASSOR med saker som inte har någon självklar plats i vårt hem.
Till exempel; en drös med blomkrukor som saknar blommor, var har man dem?
En pärm med kritiker från en hundutställning på 90-talet?
Dosorna till internetbanken? Den bärbara DVD-spelaren? "Tillbehör" till kattlådan? Målarburkar (både öppnade och oöppnade)? Skarvsladdar och extrasladdar?
Och var/hur förvarar man återvinningsmaterial?

Jag har så sjukt mycket grejer, som man inte bara kan slänga rätt upp och ner... Men VAR har man dem?

Ge mig tips, idéer och inspiration, tack!! :bow:

Sv: Var har ni era saker??

Viktiga papper sorterade i pärmar i skåp. Tidningar eldas upp eller hamnar i tidningskorgen.
I skåp med dörrar finns passande lådor som kan rymma massor av smått och gott.

Och nej, i det här huset är det inte tidnings-fint. Det ligger lite papper här och där tex. Och hundarnas leksaker hittas lite överallt.

Dold förvaring är grejen. Och att slänga/skänka/sälja det man inte har någon större nytta av. Vi har en ganska stor klädkammare som sväljer mycket, sängram med förvaring och även 2 stora byråer. Jag tycker det är ganska jobbigt att inte ha ordning och ex gamla blomkrukor som jag tror jag har nytta av igen sätter jag i kartonger och ställer i förrådet.

Jag slänger skiten. Hatar att ha mycket saker. Det har troligtvis med min mamma att göra som är en samlare. Vi hade saker överallt när jag var liten-utom i mitt rum. Världens ordning och så är det fortfarande.

Ärvegods är i källaren. julsaker också. Resten av hemmet försöker jag hålla så fritt från saker som möjligt. Just nu är hemmet lite kaos för vi är mitt i en flytt och har börjat packa lite men det kan jag stå ut med. Det är ju bara för ett tag.

Vårt förråd är försvinnande litet. Det är helt proppfullt faktiskt.
Jag tror att vi har litet för mycket saker, helt ärligt talat...
Mycket sånt där man inte "kan" slänga på grund av affektionsvärdet. Saker efter min mormor & morfar. Likaså efter sambons...
Man kanske skulle satsa på en genomrensning?! :idea: och sedan kanske ta hem en container och slänga-slänga-slänga grejer ... *funderar*

Vårt förråd är försvinnande litet. Det är helt proppfullt faktiskt.
Jag tror att vi har litet för mycket saker, helt ärligt talat...
Mycket sånt där man inte "kan" slänga på grund av affektionsvärdet. Saker efter min mormor & morfar. Likaså efter sambons...
Man kanske skulle satsa på en genomrensning?! :idea: och sedan kanske ta hem en container och slänga-slänga-slänga grejer ... *funderar*

Jag tänker som så att man behöver inte mycket av allt, det räcker med lite av allt. Tex så har vi bara 2 flyttlådor med julsaker och där i inkluderas allt till granen, julstjärnor att ha i fönster, små tomtar att ha i fönsterna. Det behöver inte vara så mycket. Vi har inte alls mycket saker i våran källare. Det som tar plats är 3 cyklar och vinterdäcken till bilen.
I våran förrådsgarderob i lägenheten är alla kläder som kräver galgar, vinter/sommarjackor, några extra stolar, handdukar och lakan. Lite småkrafs har väl alla och allt det har jag i en stor låda där inne som har små fack i sig för olika saker.

Nu när vi flyttar igen så kommer det bli en storrensning igen. Det finns alltid något onödigt.

Tycker du ska gå igenom era prylar. Behöver ni verkligen allt?
Våra avlagda teknikprylar skänkte vi till sonens skola. Dom blev jätteglada över det. Det var en tjocktv, 2 dvder och en radio. Sånt som skolor inte har råd med många gånger.
Sedan skänker jag en del kläder och sånt som är mer värt säljer jag på tradera.

Du kommer med många bra förslag! :idea:

Problemet är att vi inte har något "naturligt" förråd i vårt hus.
Vi har ett kallförråd utanför pannrummet, det är max 2x1 meter. Problemet är att det "rummet" måste användas som genomfartsled ut till vedboden för att kunna forsla in ved. I rummet har vi hyllsystem med plats för sambons verktyg & maskiner samt 2 uppsättningar med bildäck (eftersom vi har 2 bilar). Mer får inte plats där inne...
För övrigt har vi varken källare eller vind i huset...

Sen har vi 1 sovrum på övervåningen med 2 garderober. Det är ett gästrum, så i de garderoberna har vi gardiner, dukar, julpynt, resväskor, och vi alternerar ytterkläder för vinter/sommarförvaring, sängkläder med mera.
I hallen har vi en relativt stor garderob där vi förvarar vinter/sommarskor, ytterkläder som vi använder för säsongen, hundprylar (så som täcken, koppel, halsband, bajspåsar med mera.)
I tvättstugan finns ytterligare 2 garderober där vi förvarar alla våra kläder. Och tvättstugan är ju ett stackars rum i sig... Det finns en diskho med hyllsystem under. Lådorna är pyttesmå, men däri förvaras diverse rengöringsmedel, tvättmedel, sköljmedel, strykjärn och annat. Även skurhinken, tvättkorg och dammsugare slåss om den relativt lilla ytan där inne.

Sen finns ingen mer "naturlig" förvaring i huset. Därför har vi investerat i en byrå som finns på övervåningen där vi förvarar diverse papper och annat skräp.
Alla förvaringsutrymmen är verkligen bombade med saker...

Men till exempel dynorna till utemöblerna får liksom inte plats någonstans. De har fått en plats på golvet under sängen i gästrummet. Det ser inte vidare värst bra ut, och det är opraktiskt när man ska städa.
Vi har funderat på lådsystem under sängen, och även under vår säng i vårt sovrum. Men det känns som sagt opraktiskt när man ska städa...

Det är nästan så man funderar på att sälja huset och flytta någon annanstans! :o

Vi är välsignade med extremt mycket förvaring!
För det första har vi en lagård (amen!), samt ett "pannrum" vägg i vägg med garaget. Sen vi installerade bergvärme har pannrummet massa bra förvaring för verktyg osv.
I huset har vi kattvindar OCH en stor klädkammare.
Det finns även en anledning till att huset har TRE kökssoffor, de sväljer enorma mängder grejer :) Kökssoffan på verandan tex sväljer dynorna till utemöblerna utan problem.

I övrigt blir det alltid en lite pinsam tystnad om någon öppnar "fel" köksskåp här hemma. Folk ser mig som en ordningssam människa och de översta hyllorna i vissa skåp ser anskrämliga ut :o

I dagsläget så bor vi i en trea, där ett rum står tomt. Vi har dock en stor klädgarderob där vi stuvar in det mesta. Bankdosor och papper och annat förvaras på/under bardisken i vardagsrummet. Vi har dessutom ett mycket smart dataskåp som vi dock använder som pappersskåp ifrån ikea, tror det är ps serien. Det är inte speciellt snyggt, men det gör det jättelätt att ha koll på papprena, då det står så att det är enkelt att komma åt (på en död yta i hallen, där inget stort och skrymmande kan vara).

När vi flyttar kommer vi dock få problem, nya huset har extremt dåligt med förvaring :angel:
Men jag har iaf lyckats övertala maken att inte höja taken upp till nock, så att vi får kattvindar där. Vart vi ska ha resten utav sakerna, det har jag ingen lösning på ännu. Dock har vi inte jättemycket grejer, och jag är grym på att rensa och slänga, så det ska nog gå vägen.

Man sparar inte på skräp.

Man sparar det arvegods man själv kan använda eller kommer att ha användning för inom kort.
Kort och gott ha bara prylar som du älskar och använder ofta.

Sen är ju bra förvaring A och O.
Har huset/lägenheten dåligt med farvaring, ja då skaffar man mer.
Tex fler garderober eller en byrå.
Väl planerade hyllsystem som sväljer massor.
Jag har lådor/kartonger till det mesta då blir det enkelt att hitta och inte rörigt.
Tex en låda med skarvsladdar, en låda med reservlampor, en låda med rengöringsmedel osv och de ställer jag i garderober/hyllor med fasta hyllplan.

Sen har jag som regel att är det fullt i lådorna så är det fullt, då kan man inte köpa mer eller så måste man sälja/kasta något innan något nytt får flytta in.

Jag flyttade från lägenhet ill vindsförråd till stuga utan förvaring, så jag slängde nästan allt jag hade på vinden. Det var ändå saker jag aldrig använde. Har inte saknat nåt. Nu har jag flyttat igen och harlite mer förvaring så nu har jag ett par hyllor i tvättstugan, en garderob och så förvarar jag en del under sängen. Papper och sånt har jag i lådor och skåp i köket/skrivbordet. Men jag skulle nog kunna köra en rensning till för jag använder långt ifrån allt! Jag gillar ine att ha saker jag inte använder, om det inte är sånt med affektionsvärde då, men sånt har jag inte mycket av,
vad ska jag med mormors gamla småsaker till? Nyckeln är nog att inte plocka hem sånt man inte vill använda eller ha framme.

Lådor och korgar is the shit. Jag hatar att ha papper framme. Jag bara hatar hatar hatar.

Allt ska vara i korgar, flaskor, burkar eller lådor. Annars åker det ut. Samma sak gäller i källaren. Lådor.

Saker som ska stå framme får ha snygga korgar eller lådor

Man sparar inte på skräp.

Man sparar det arvegods man själv kan använda eller kommer att ha användning för inom kort.
Kort och gott ha bara prylar som du älskar och använder ofta.

Precis! Vi har flyttat 3 gånger på 2 år nu och varje gång har vi sålt och köpt möbler och sorterat bland våra grejer. Många är lite förfärade över att vi bara säljer sådär, men vi har inga emotionell band till prylarna. Däremot grejer från min morfar slängs aldrig, men det är mest porslin och småprylar så det som inte används är nerpackat.

Precis. Jag kastar helt kallt bort grejer eller ger bort dem. Att spara för att kanske sälja någon gång brukar resultera i att de bara ligger och är i vägen i flera år. Man får vara rätt hård med sig själv :D

Definitivt. Förra veckan lämnade jag 2 flyttkartonger och 8 stora pappkassar med grejer och kläder till Erikshjälpen, jag tycker sånt känns så otroligt bra.

Har en i min bekantskapskrets som har ett sånt hem utan saker. Allt är vitt och det finns varken gardiner eller mattor. Jo en matta finns i barnets rum.
Det är så enkelt att dom har inget mer än det man ser. Ex köps nya kläder kastas gammla kläder. Inga minns saker eller andra "onödiga prylar" finns där.

Länner mig inte hemma där.

Mvh
pudlan

Jag lämnar allt till nån sorts utlandshälp, dvs kläderna skickas iväg till bättre behövande. Finare kläder (opraktiska) och prylar skänker jag till RK eller motsvarande. Win-Win

Jag har bott några år i lägenhet och är nu tillbaka i husägandet.

Svaret är att man stuvar, stuvar, stuvar. Och ser till att kritiskt granska allt man har.

Mitt hus har urdåligt med förvaring. Men jag har ett pannrum med tvätt och jag har uthus. Fast allt som inte kan förvaras utomhus eller i smutsigt pannrum måste knölas in inomhus. Det går. Men det är opraktiskt.

En stor förbättring blev det i köket när jag köpte en skänk med överdel. Jisses så mycket den sväljer :)

Dessutom har jag ett hörnskivbord i två våningar. Det är gigantiskt stort men helt oundgängligt. Vet inte hur jag skulle klara mig utan det.

förslag: Fundera på en friggebod där sånt som dynor, trädgårdsmöbler ocvh redskap kan få plats?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka