Var göra av bortsorterade kläder, skor osv?

Problematisk

Trådstartare
Jag har precis dragit igång projekt städa garderoben. Det blir massor med kläder som jag av ena eller andra anledningen inte vill ha kvar, men, var kan jag göra av dem?
Brukar lämna in till nån second hand-affär, men kan man göra nåt annat? Kan man lämna kläder nånstans så de kommer till personer som verkligen behöver kläder och kanske inte har möjlighet att köpa, även på second hand?

Jag har precis dragit igång projekt städa garderoben. Det blir massor med kläder som jag av ena eller andra anledningen inte vill ha kvar, men, var kan jag göra av dem?
Brukar lämna in till nån second hand-affär, men kan man göra nåt annat? Kan man lämna kläder nånstans så de kommer till personer som verkligen behöver kläder och kanske inte har möjlighet att köpa, även på second hand?
Finns ju det gröna lådorna på återvinningscentralerna? Googla organisationen som har dem där du bor så ser du vad de gör med det.

Det går väl att kolla upp vad HM och andra kedjor gör med de textiler man lämnar i deras tunnor också.

Det finns någon organisation som har såna inlämningsplatser lite här och där. De går igenom och en del säljs, annarmt ges till behövande i Sverige, annat utanför Sverige och är det för illa åtgånget så återvinns det. Minns inte organisationens namn.

Stadsmissionen samarbetar med Åhlens för inlämning av kläder. I första hand går kläderna till utsatta människor i deras verksamheter i andra hand till secondhand butik er som stadsmissionen har.

Finns ju det gröna lådorna på återvinningscentralerna? Googla organisationen som har dem där du bor så ser du vad de gör med det.

Det går väl att kolla upp vad HM och andra kedjor gör med de textiler man lämnar i deras tunnor också.

Tack för tipset om återvinningen! Nu fick jag lära mig att även trasiga kläder, underkläder osv ska lämnas in för återvinning och inte slängas i brännbart, det visste jag faktiskt inte :o

Emmaus!

Om du kör på Facebook så brukar det finnas bortskänkes-grupper. Jag ger oftast via såna grupper för det känns som att det går till folk som behöver, vilka skäl de än har (grupper utan villkor för hur utsatt man måste vara).

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 543
Senast: malumbub
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 583
Senast: lundsbo
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi... 48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 569
Senast: Klara
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 985
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka