Var går gränsen för linjeavel?

B

Berge

Om jag betäcker mitt sto efter Robin Z (e.Ramiro Z) med Orestus(e.Indoctro-Ramiro Z).
Då hamnar Ramiro Z i 3:e (eller räknas det som 4:e led?) led på både mammans & pappans sida för fölet.
Räknas detta som linjeavel eller inavel för halvblod?
Jag vet att gränsen där är olika för olika raser men vad gäller för just halvblod?

:confused: :confused: :confused:

Det finns inga fastställda regler för vad som är inavel respektive linjeavel.

Personligen vill jag inte ha samma hästar i de närmaste tre leden, men det är bara min åsikt! :)

Jag har hört att det finns regler, iallafall på vissa raser.
Exakt vad som gäller vet jag dock inte.
Araber har jag för mig att det är linjeavel från 4:e led, annars inavel.
För vissa andra raser gäller från 3:e led.
Det är möjligt att det är 3:e led som gäller för halvblod oxå!

Finns absolut inga som helst 'regler' inom några raser, är det en mkt bra individ du vill in-/linjeavla på, och att du vet vad det innebär.. så är det helt fritt för dig att göra så! :)

Men, man bör vara väldigt restriktiv med in-/linjeavel och veta vad man isf vill uppnå med ett sådant val, annars finns det ju många, många andra mkt bra hingstar att välja mellan!!!

INAVEL = far - dotter ELLER son - mor ELLER helbror - helsyster och enbart dessa tre kombinationer i alla fall enligt de genetiker jag lyssnar på :rofl:
Men man skall vara OERHÖRT restriktiv OCH enormt kunnig för att ö.h.t. syssla med INAVEL. Och det "fungerar" bara bra på vissa raser med en liten genpol...

LINJEAVEL = allt annat än ovanstående då....Här vet man vad man får så att säga. Erfarenhet även här.....förståss, goes with out saying.

OUTCROSS BREEDING = två helt obesläktade individer - en chansning....Du vet inte vad det blir och Du kan aldrig räkna ut hur det blir i heller. Det kan bli bra, det kan också bli skit.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·
Avel Vet att det finns någon "formel" för hur man "räknar ut" om det är linjeavel eller inte, men tyvärr är det fredagkväll och min hjärna...
Svar
2
· Visningar
887
Senast: ameo
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 951
Senast: sandrafors
·
Avel Hej, Avel är ett nytt område för mig. Är dock väldigt nyfiken på att lära mig mer. Har funderingar kring linjeavel. Hur räknar man ut...
2
Svar
24
· Visningar
3 777
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar