Vår första hälta!!

clubman

Trådstartare
När stallägaren tar ut på morgonen tycker han att hon är halt. När jag kommer på förmiddagen tycker jag att hon är bättre än de dagarna innan..mindre värme och mindre hälta..vad kan detta vara för hälta,problem?? Har så klart bokat tid hos vet, men vad tror ni?? Jag gissar på en vrickning. Ingen svullnad bara värme i hö fram och hö bak. och lite halt. Blir ju då bättre av rörelse...

Sv: Vår första hälta!!

Vadsomhelst.

Hade det varit så lätt att diagnosticera en hälta hade veterinärer inte behövt bilar.

Jag frågade vad ni trodde om detta...inte ett tyket svar.. någon här har kanske haft samma symtom på sin häst nån gång. Det fattar väl jag oxå att det kan vara vad som helst. Hade jag vetat vad som var fel hade jag ju inte bett om hjälp eller hur!! Svarar du så till alla som frågar här på Buke??? Om någon har problem med magen på hästen,det kan oxå vara vad som helst!! men man vill ju gärna spåna lite med andra. kan du inte komma med förslag kan du lika gärna hålla dig väck från mina trådar tack!!!

Jag frågade vad ni trodde om detta...inte ett tyket svar.. någon här har kanske haft samma symtom på sin häst nån gång. Det fattar väl jag oxå att det kan vara vad som helst. Hade jag vetat vad som var fel hade jag ju inte bett om hjälp eller hur!! Svarar du så till alla som frågar här på Buke??? Om någon har problem med magen på hästen,det kan oxå vara vad som helst!! men man vill ju gärna spåna lite med andra. kan du inte komma med förslag kan du lika gärna hålla dig väck från mina trådar tack!!!

Nu tycker jag väl iofs att det är du som står för den tykna tonen.

Du skriver att
stallägaren tycker att hästen är halt på morgonen - imorse eller? Alltid?
att du tycker att det faktiskt är bättre än dagarna innan
att du kanske kan känna lite värme på hö fram och hö bak - var?

Vad tror du att man ska kunna utläsa av det?
Hur länge har hästen egentligen varit halt? Först trodde jag att stallägaren upptäckte det idag, men du verkar ju ha varit medveten om det några dagar? Vilket ben? Var sitter värmen? I hoven eller vid knä och armbågsled? Vad är det för häst? Ålder? Ras? Användningsområde? Vilar hästen nu, står den på boxvila/sjukhage? Har du märkt något vid ridning, vad?

Det går inte att utläsa ett dyft av det du skriver, men om du gör det omaket att skriva en riktig fråga så ska jag gärna gissa åt dej.
Det enda jag skulle kunna säga är att hältor som värmer ur snarare tyder på pålagringar än akuta vrickningar.

Men just det ja, jag är ju portad från dina trådar!! :angel:

"Hur länge har hästen egentligen varit halt? Först trodde jag att stallägaren upptäckte det idag, men du verkar ju ha varit medveten om det några dagar? Vilket ben? Var sitter värmen? I hoven eller vid knä och armbågsled? Vad är det för häst? Ålder? Ras? Användningsområde? Vilar hästen nu, står den på boxvila/sjukhage? Har du märkt något vid ridning, vad?

Det går inte att utläsa ett dyft av det du skriver, men om du gör det omaket att skriva en riktig fråga så ska jag gärna gissa åt dej.
Det enda jag skulle kunna säga är att hältor som värmer ur snarare tyder på pålagringar än akuta vrickningar. "

Kunde du inte bara skriva detta från början??
Tyckte bara att det var en sån onödig kommentar...

Hon har varit halt sen i onsdags.Så sen i torsdags fram till idag var hon lite mer halt på morgonen än på dagen när jag hämtar henne från hagen.varm i hö hov fram och bak. Fram brukar hon vara varmare i då hon har en hovbenssänkning där. Bak är hon lite ljummen upp till hasen från hoven. Ingen svullnad. Hästen går träning dressyr till LA. Ett halvblod som är tolv år gammal. Jag tror på vrickning eller att hon trampat på något...Har man själv stukat foten blir det ju faktiskt bättre ett litet tag efter att man rest sig då man är lite stel i början.. Har tid till vet på onsdag så då får vi väl se vad de säger..Hovis ska komma igen och kolla imorgon så hon inte har missat något. Hästen har fasta brodd runt om,fyra i varje sko. Och nu efter sista skoningen hade hon slitit rätt snett och sista dagarna innan hovis kom hade hon trampat av ett par stycken oxå..så jag kan tänka mig att det kan ha med det att göra..Har inte fasta brodd denna gången...

Vi låter det vara osagt..

Om hältan är så pass färsk skulle jag också gissa på en vrickning. En sådan blir ju ofta värre av arbete, men dit kan man knappast räkna hagvistelse. Lätt hänt nu när det är fruset (kanske inte hos er?) och knaggligt i backen. Förmodligen kommer hältan att läka av sig själv på någon vecka och jag tycker att ni kan avvakta med vet ett tag - inte så mycket att göra i akut skede ändå, "aha, en hälta, ett recept på NSAID, vassego" liksom. Man vill ju ogärna böja eller så när skadan är färsk.

Konstigt med broddarna. Brukar hon slita snett (på skorna)? Det skulle ju kunna tyda på något "värre" som yttrar sig som felbelastningar och tillslut hälta.

Hovbenssänkning? Fång? Säkert att det inte är fångproblematik nu? Det verkar ju vara dags för ett skov nu hos många fånghästar.

Lycka till med hästen, berätta gärna hur det går!

En vrickning i hagen låter ju inte helt omöjligt. Underlaget ute nu är ju inte vad man önskar tyvärr... Som du skriver att hon blir bättre när hon rört sig lite dagen gör ju att det verkar än mer troligt, men "vis" av egen erfarenhet av hältor så tycker jag det är bättre att låta en veterinär titta i rätt tidigt stadie. Om det är något värre som behöver behandling och som inte läker ut själv så är det bättre att det görs så tidigt som möjligt!

Lycka till!!

Nu kan ju tant Ester detta mkt bättre än jag.
Men min fånghäst hade liknande symptom kring Lucia. Märklig hälta som kom och gick. Jag trodde först på vrickning i snön. Några dagar senare fick hon ett rejält fånganfall. Men det behöver ju inte vara det bara för det.

Jo det är rätt knaggligt nu...Hon sliter alltid snett..Är inåttåad. Jag är ingen expert på hovar men när jag köpte henne för ett år sen så hade hon stora utflutna hovar och inga trakter!! Såg hemsk ut! Vet trodde då att sänkningen berodde på dålig skötsel av hovarna...Hon får inget kraft foder i heller. Inte för att jag vet precis vad en häst får fång av men hon får bara hö..lite betfor för att skölja ner mineralerna..
Kan man "sko" bort en inåt tåad hov..om du förstår vad jag menar?? kan min hovis göra fel??
Ja jag vill inte ha sprutor i leder och så i första taget så jag hoppas att det ska bli mycket bättre nu tills på onsdag..är hon inte bättre får jag ju åka in kanske..då har det ju gått en vecka..Och som du säger det kan ju oxå vara felbelastning..Tack snälla för era svar och tankar! är så skönt att kunna gå in här och spåna lite.. Tant Esther jag förstår att du ville ha mer info för att kunna svara..Tack för svar!

Idag tyckte stallägaren att hon var mindre halt på morgonen!:) Alltid något! Nu hoppas jag att hovis hittar en böld så det inte är något annat tråkigt!:(

Jag tycker det låter som en hovböld. Min häst får det i bland då han har mjuka hovar...och ena stunden hoppar han nästan på 3 ben men i andra stund nästan haltar nästan ingenting..
kan vara bättre på morgonen för då har din häst stått på mjukt underlag/luggit ner och känner inte an bölden lika mycket...
får gärna berätta vad det var sedan när hovslagaren har tittat...
kram

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar