Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det beror förmodligen på hur du ropar.Om jag skulle skapa en tråd här på buke där jag propagerade för att småtjejer själva ska få välja om de vill ha slöja eller inte, att man inte ska behöva ha sex om man inte vill och att jag tycker att det är lite konstigt att detta inte är självklart för alla är jag villig att sätta min högra hand och båda mina ben på att anklagelserna skulle hagla ("Det är rasistiskt!" "Du är insnöad!" "Det är "deras" kultur, "de" måste få göra som "de" vill!"). Jag tycker att det är helt förfärligt att människor som ser sig själva som någon slags kämpar för dessa utsatta individer står i vägen för den hjälp som de mest utsatta verkligen behöver.
Då är det super om man har bra vänner som kan peka ut tankevurpor en gör.
Mammas skrev:Sedan håller jag inte med om att klimatet ser ut som du beskriver, att man kallas rasist så fort man öppnar käften är snarare en skröna imo, upprättad av folk som har en rasistisk värdegrund. Jag har inte lyckats bli kallad det när jag diskuterat, trots att jag inte på något vis tycker att det fungerar perfekt idag, de jag sett bli kallade det har dock väldigt tydligt haft en rasistisk värdegrund.
Stopp i galoppen
Rasism innebär väl egentligen att man bedömer olika raser mer eller mindre värda samt tillskriver dem speciella egenskaper utifrån ras, vilket jag inte gjorde med mitt uttalande?
Då är ju frågan om du faktiskt vet att hon flyttade från mellanöstern nyligen och är ett språkgeni, eller om du utifrån hennes namn och utseende antog att hon skulle prata med brytning.Ja denna tjej var från mellanöstern [...]
Jag vet hur mörkhyade har behandlats 'förr' i tiden, men någon av er påpekade att det är 2013.
Nä men det är ju det jag menar, det är svårt att hitta neutrala ord som ändå är beskrivande.
Håller med dig om att det inte är ofta man behöver använda dem. Är väl mest om man omtalar någon i 3e person. Säg att jag vill berätta för min kompis x att jag har träffat en ny kompis y som är jättetrevlig och x vill att jag berätter mer om henne. Hon är från Syd-Afrika och hon är "inte vit". Vilket ord skall jag använda för att beskriva hennes etnicitet? Får man säga "svart"?
Håller med, man får inte säga nånting alls..
jag tror folk vill få det till att alla är rasister så dom framstår som så jävla präktiga själva
Är det rasistiskt av mig att fundera över om min nya kollega från england pratar ren svenska?
Är det rasistiskt av mig att fundera över om nya grannarna från irak pratar ren svenska?
Bara på Bukefalos![]()
Jag pratade med min bästis om en tjej som är "nysvensk" som ska vara med i ett projekt och jag sa till min kompis "hon pratar ju utan brytning och så, det kunde ju varit lite störande annars" (iom att vi ska presentera för många människor). Och min kompis blev sur och sa att det var rasistiskt sagt? Men det var det väl inte? rasistiskt vore väl att inte vilja ha henne med alls?
Dessutom, har ältat detta hela kvällen nu. Jag ältar ALLT negativt nån säger åt mig, ibland i flera dagar. Vad kan jag göra för att sluta bry mig så vad andra tycker?
Har läst boken och sett filmen och tänkte just rekommendera den till dig (och andra som inte fattar grejen).Kan passa på att ge er ett väldigt bra film tips; 'Niceville' kallas den i sverige och finns även som bok.
Nä, inte jag heller. Har aldrig någonsin kallats rasist. Däremot svenskfientlig, vad fan nu det är.
Aha! Så hon är en sådan där vi alla fruktar - en som springer omkring och välter sillburkar och rycker blommor ur stången på midsommar, snor och förstör julklappar i juletider?![]()