Var det fel av mig?

M

Molli

Hej.
Jo. Det var en gång när jag var ute & red med några i mitt stall. Vi skulle trava & jag var i mitten ungefär. Det var en några meter bakom mig & två några meter framför mg. Dem sa att de skulle vara trav, men började sedan bara galoppera iväg. Min häst blir såklart alldeles uppspelt men jag vill hellre ha honom kvar i trav, för jag kände att skulle jag låta honom galoppera, skulle de kanske finnas möjlighet till att jag lix 'tappade kontrollen' Jag försökte stannade & ropade & sa att dem skulle stanna. Min häst blev väldigt uppspelt & när jag skulle få honom att stanna snurrade han runt & allt. & hon bakom mig kommer ju galopperandes mot mig & de gör ju inte hela saken bättre. Men iaf, hon stannar vid mig & jag hoppar av (skulle rätta till tränset), & dem som var framför har fattat att vi skulle stanna & red tillbaka. Jag var ju lix lite 'rädd' eller vad man ska säga. Men nu till saken. När jag skulle fixa tränset så var min häst fortfarade uppe i varv & ville gå fram, han lyssnade inte på mig. & jag bara markerade, inget annat. förutom markerade med min hand vid typ halsen/bogen, bara för att han skulle förstå att här står jag och sådär. Då fick jag mig en redig utskällning att sådär får jag verkligen inte göra & blablablabla..
Jag bara undrar var de fel av mig? Jag skulle ju bara markera att han skulle komma ner på jorden & att han inte skulle knuffa undan mig lix. Han var ju som sagt uppe i varv men ändåå. Jag slog ju honom inte.
Förlåt för rörigt inlägg :crazy:

Sv: Var det fel av mig?

Nej inte gjorde du fel, man måste ju få säga ifrån! Det var ju ingen misshandel som du gjorde dig skyldig till. ;)

Kicki :)

Hej!
Skönt att höra! :)
Kände mig som värsta djurplågaren när hon skällde ut mej :crazy:

så länge du bara markerade å inte slog med knytnäven lixom, så gjorde du rätt...
visst, de andra kanske bara såg att du smällde till och inte såg hur hårt eller om de var med handflatan, lillfingret eller knytnäven så..

När det gäller hästar så får man gå på känsla, och anser du att du markerade rätt så gå på DIN magkänsla, inte andras...!

Jag tyckte absolut inte du gjorde något fel men däremot: Vad i hundan sysslade dina kompisar med???? :mad:

När man är ute och rider tillsammans så måste man anpassa ridningen så att alla är med på noterna när det gäller vilket tempo etc man ska ha.

De säger först att ni bara ska trava och sen helt plötsligt börjar de galoppera?! Sånt måste man ju förvarna om så att alla i gänget är beredda och med på det! Urdåliga kompisar tycker jag!

dem gör ofta så :S fta har jag ingen chans så jag får lix 'följa med' men nu var detta på hemväg & min häst var jättepigg. kunde slutat illa ju, men

Så dina "vänner" tycker att det är helt okej att brassa iväg så att du får problem med att hålla hästen, och när du ber honom att uppmärksamma dig på marken så får du skäll??!!:confused:
Det var ju pga dom!
Jag hade blivit vansinnig, hade aldrig aldrig tagit sån skit!
Fy, antingen säg ifrån el hitta nya ridkompisar!:mad: :mad:
Sämre kan väl knappast finnas iaf!

antagligen. dem tycker nog jag är lite mesig men.. :crazy:
ja, spec. en blir ganska sur ifall jag inte vill galoppera.
jag vågar inte säga till.
men jag letar ny stallplats & då kommer jag antagligen få bättre kompisar :)

Vad dumt av dom att dom inte visar respekt. tyckte inte du gjorde något fel.

Fast jag tror tyvärr inte att det blir bättre bara för att du byter stall. Om du är för snäll och inte vågar säga till nu så kan du mycket väl råka ut för sådana tråkiga människor i nya stallet också.

Du måste försöka säga ifrån! ;) :)

jo..
männiksorna, spec. en känner jag sedan innan & hon är sån.. eller ah mest mot mig. jag kan inte riktigt förklara hur männiksorna i de stallet är..
väldigt repsektlösa iaf.. men. jag vågar inte säga till dem. för då vet jag vad som kommer hända lix.

Du gjorde inte nå fel..
Dom kunde ju fråga dig om du ville glopera eler inte.... å så man ska ju markera för hästen vem som bestämmer.... Du gjorde inte alls nå fel.. jag skulle gjort lika för att fått min häst att vara still å lyssna på mig...

Tycket den tjejen/killen va väligt taskig mot dig!

kan du inte fråga om du kan få trava före en bit och sen vänta in dem om du inte vill galoppera? så brukar jag göra när jag känner att min häst är lite för på, och för att de andra ska få sig sin galopp...
jag har upplevt alldeles för många rodeon på min häst för att tycka att det är roligt att låta honom få springa när han är på sånt humör, men de andra man rider med har ju sina lugna trygga hästar och då känner jag att jag hellre har en öppen dialog och försöker hitta lösning på "problemet" som alla kan vara nöjda med

kan du inte fråga om du kan få trava före en bit och sen vänta in dem om du inte vill galoppera? så brukar jag göra när jag känner att min häst är lite för på, och för att de andra ska få sig sin galopp...
jag har upplevt alldeles för många rodeon på min häst för att tycka att det är roligt att låta honom få springa när han är på sånt humör, men de andra man rider med har ju sina lugna trygga hästar och då känner jag att jag hellre har en öppen dialog och försöker hitta lösning på "problemet" som alla kan vara nöjda med

Som jag förstod det så var problemet att de hade sagt trav, men att de andra bara galopperade iväg?
Sånt blir jag också sur på, och det behöver inte handla om att jag inte vill galoppera - men ofta vill man gärna vara beredd, om inte annat så för att själv kunna ge hästen ok-tecken så den inte bara far iväg.

dom andra i ditt stall ska väl strunta i vad du gör och tänka på vad dom gör istället, du gjorde inge fel. :)

Hej.

självklart gjorde du inget fel. visst hästen är ett flockdjur (vet ju alla ;)) och klart den vill med dom andra hästarna, men när du står på marken ska den såklart lyssna på dig, gör den inte det får du ju säga till den att lyssna. lyssnar den inte så får man ju göra den uppmärksam, och då "slår" (inte allt jag pallar med knytnäven direkt) jag hellre på hästen än att tex rycka den i munnen.

sen så tycker jag att det är väldigt oansvarligt av dina vänner att gallopera när dom sagt trav. har man en pigg häst som inte e sen att reagera när tempot ökas och man själv är lite osäker kan det sluta illa som du själv skrev innan. Våga säga ifrån. rider man i grupp måste man anpassa sig till varandra inte göra det den "tuffaste" vill.

kram

Jag blir också sur på dina s k kompisar. Jag hade inte ridit med dem nått mer. Då skulle jag hellre rida själv.

Du gjorde absolut inte fel. Man MÅSTE markera att det inte är ok att hästen klampar på en hur som helst. Hästen ska respektera mitt område även om den är uppe i varv.
Håller dessutom med de flesta andra här att det var väldigt respektlöst av dina "kompisar" att bara börja galoppera :mad: Man ska vara överens om sådana saker.

dina "kompisar" skällde på fel person, det var ju DU som skulla ha skällt på dom! Försök att prata med dem.. Sen om du får en utskällning för det , skit i dom då. Det finns säkert bättre kompisar för dig och din häst =) Lycka till !

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 702
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka