var det bättre förr (hö)

V

vickis-pajala

hmm nu har jag funderta och klurta
och ska ställa er en fråga
när jag var liten hadde pappa kossor hemma som behövde hö och då slog man ju höet och vände det och kononera in det i en hölada
alltså ingen modern teknik
men nu undrara jag lite var det bättre förr med det höet :confused: :confused:

jag menar idag har jag fått rensa ut en stor bal där det var svrtmögel i alltså torrhö
även felar gånger under året

jag menar var det bättre hö förrut ??
 
Sv: var det bättre förr (hö)

Mina släktingar som är bönder tyckte att hötorken var en helt underbar sak när den kom! Blev mycket lättare att få till bra hö.

Däremot inbillar i alla fall jag mig att sommrarna har blivit regnigare. Men jag har ju bara levt i 20 år, så det är jag ju inte rätt person att svara på egentligen.

Tror att bönderna var mer noggranna förr i tiden. Då skulle deras egna djur leva på det. Idag är det väldigt gott om storjordbruk.

Förr i tiden så förvarade man ju också ofta höt löst, dvs. det blev luftigare.

Hm, tror ändå att vi i dagsläget har bättre förutsättningar för att göra ett bra hö. Gäller bara att bönderna går in för det!
 
Sv: var det bättre förr (hö)

menar du stor rundbal med hö ?

vi gav det en höst i början av -90, det såg jättefint ut men 2 hästar fick allvarlig kolik. den ena så allvarligt att hon blev kvar på kliniken i en vecka. veterinärerna trode att det berodde på att vi fodrat med oplastad storbal (hö). det är inte alltid som farliga sporer syns och luktar, då va det inte heller vanligt med analys.

veterinärerna sa oxå att det i en storbal är betydligt större risk för sporer innåt mitten (villket jag oxå förstod när jag "tänkte till"). vi övergick till vanliga småbalar med en gång, och dom hästarna har inte haft mer kolik sen.

tror inte höt va "bättre" förr, men att det togs in löst tror jag har stor betydelse. när jag använt hö så vill jag bara köpa löst, eller ordentligt skulltorkat.
 
Sv: var det bättre förr (hö)

hillevie skrev:
menar du stor rundbal med hö ?

vi gav det en höst i början av -90, det såg jättefint ut men 2 hästar fick allvarlig kolik. den ena så allvarligt att hon blev kvar på kliniken i en vecka. veterinärerna trode att det berodde på att vi fodrat med oplastad storbal (hö). det är inte alltid som farliga sporer syns och luktar, då va det inte heller vanligt med analys.

veterinärerna sa oxå att det i en storbal är betydligt större risk för sporer innåt mitten (villket jag oxå förstod när jag "tänkte till"). vi övergick till vanliga småbalar med en gång, och dom hästarna har inte haft mer kolik sen.

tror inte höt va "bättre" förr, men att det togs in löst tror jag har stor betydelse. när jag använt hö så vill jag bara köpa löst, eller ordentligt skulltorkat.


jepp det menar jag
våra hästar har fått mycket hosta på stallet där jag står uppstallad
kan bero på för torrt hö
eller mögel vet jag inte
 
Sv: var det bättre förr (hö)

Stora rundbalar är det VÄLDIGT svårt att få bra om det inte är snustorrt när det balas redan.

Det bästa torrhöt jag hittat under mina år är hos en bonde som torkar löst och pressar när man ska komma och hämta!
 
Sv: var det bättre förr (hö)

det kan även bero på dom sporer som blir. många gånger helt"osynliga" och inte alltid känns det på lukten heller.:(

har fått hem partier som luktat och sett jättefint ut, men som vid analys inte sett lika bra ut.("osynliga" mögelsporer)

kan ge kvickdrag ganska fort, om man har otur.
 
Sv: var det bättre förr (hö)

Större risk för mögel inuti balen på stora rundbalar.

Köp istället hö som är antingen taget i löshö eller pressat i småbal.

Förutom trasslet med rundbalar så var inte allt bättre förr, skulltorken är en otroligt bra uppfinning...även om man saltade höt förr i världen för att dra ur fukt.
 
Sv: var det bättre förr (hö)

Köper mitt hö av en bonde som slår och tar in höet på skullen för att torka. Pressar balar när man kommer och hämtar..
Har gjort en analys av förra årets hö, och det är fortfarande väldigt bra värden på det.
Och pållarna diggar det..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp