Var äter era 6 månaders?

MaRomer

Trådstartare
Vad äter era 6-månaders?

Hur ofta?

Och hur mycket?

Och när slutade ni helt att amma/ge ersättning?

Sv: Var äter era 6 månaders?

Han åt typ inget annat än bröstmjölk, inte ens ersättning. Ratade alla puréer och allt annat också.

Slutade helt att amma vid 18 månaders ålder men ger fortfarande välling (räknas det?), han är 22 månader nu.

Bara bröstmjölk, ganska ofta :laugh: men vi ska strax börja med lite plockmat, hon har inte verkat mogen förrän nu. Vi kommer nog att amma till omkring 18 månader för så blev det med de andra barnen och det kändes väldigt lagom.

Melker är visserligen 7 månader men jag svarar ändå

Vad äter era 6-månaders?
* Ammas under natten, kan bli 4-5 gånger
* Frukost vid 8, gröt, katrinplommon och ibland någon macka/rån
* Ammas oftast en gång till innan lunch
* Lunch mellan 12-13, mellan ½-1 burk mat och lika mycket efterrätt. Vill ge hemlagat men just nu vägrar han min mat men smaskar glatt i sig burkmaten så då får han den en period
* Ammas 1-2 gånger under eftermiddagen
* Middag vid 17-tiden. Lika som vid lunch
* Välling vid läggning ca 18.30-19. Försöker införa det men än så länge är han ingen anhängare till vällingen. Blir då amning innan vi lägger honom

Tror mest det är mängden mat som har ändrats senaste månaden samt att jag nu är nogrannare med rutinerna för mat

Ammar fortfarande en hel del. Börjar jobba i januari så då måste amningen dagtid ta slut. Vill dock fortsätta amma på kvällar/mornar ett tag till om det går. Kan även tänka mig att nattamma 1g/natt om det fungerar.

Vad äter era 6-månaders? Martin som precis blivit 6 månader äter det mesta som finns att tillgå :) Just nu äter han mest burkmaten då han kommit på att den är mycket godare än mammas... Men han älskar min päronpure! Han äter också sempers havregröt med frukt, ersättning och välling.

Hur ofta? Han äter frukost runt 8, då blir det en portion gröt med päronpure i och lite ersättning tills han blir helt mätt. Ibland blir det mera ersättning på fm, men det händer väldigt sällan. Vid 12 tiden äter han knappt en hel burk med mat och kanske en halv burk fruktpure, eller lite skrapad banan, till det dricker han vatten. På eftermiddagen slinker det ner någon majskrok, något smörgåsrån och ev lite ersättning, han har också fått smaka lite riktig smörgås. Kl 16 äter han mera ersättning, då ett rejält mål på ca 220ml. Kl 20 äter han ersättnig blandat med välling 50/50 då vi precis börjat vänja honom vid det. Äter då ca 220 ml igen och sen är det gonatt. Martin äter sen ca 200 ml ersättning en gång under natten/morgonsidan.

Och när slutade ni helt att amma/ge ersättning? Slutade amma när Martin var 3 månader. Får fortfarande ersättning, men håller på att introducera vällingen!

Min 6.5-månaders äter bröstmjölk, burkmat, gröt, mosad banan (ibland utblandad med turkisk youghurt), majskrokar och smörgåsrån.

Frukost är amning vid 06-08 ungefär, sen gröt vid nio-tiotiden. Burkgröt är absoluta favoriten, äter 1/2-1 burk då. Är det pulvergröt gör han max slut på gröt gjord på 1 dl vatten.

Lunch 1/2 burk mat och några matskedar fruktmos. Äter oftast strax efter ett. Mellis vid 15-16, en mosad banan eller gröt som på förmiddagen.

Ammas nån gång under eftermiddagen, för att han vill snutta eller för att kunna somna.

Middag vid 18, som lunchen. Ammas på kvällen och ett par gånger under natten. Jag tänkte fortsätta amma så länge han vill och det funkar bra med vår nattsömn. Börjar jobba igen nästa månad så då blir det ingen amning under arbetstid iallafall.

Okej för verkar som min lille son har stor aptit;)

Frukost vid 8.0, blir 1 portion gröt (1½ del vatten) Och vatten som dricka.

Mellis vid 10.00 180 ml ersättning

Lunch vid 13.00 ½ stor burk +150ml ersättning

Mellis vid 16 1 stor burk + vatten

Nattmat vid 18.30 1 portion gröt + 150 ml ersättning

Han tycker om mat men bara fruktpure och gröt. Välling har vi ej börjat med.

Slutade med ammning när han var runt 4 månader pga hans ointresse och intresse för fast föda;)

Han äter inget under natten.

Ludwig är visserligen bara strax över 5 månader men jag svarar ändå :p

Frukost 8-tiden: 230 ml ersättning

Lunch 12-13: En burk barnmat + 150 ml ersättning

Middag 16-17: 230 ml ersättning

Kvällsmat: 20-21: Gröt på 1,5 dl vatten och 150 ml ersättning.

Sover sen hela natten :love: Vi har fått införa fasta mat-tider eftersom han inte styr det där så bra själv :crazy: När han fick välja själv kunde det gå måååånga timmar mellan målen.

Det är så otroligt olika, om jag vetat det från början hade jag inte varit så orolig när det gällde Sams tuttmani. Jag trodde de var tvungna att äta hela mål som 6-månaders men det funkade helt enkelt inte här. Jag har ALDRIG fått mata honom en hel måltid, max 2 skedar. Han har aldrig tyckt om något som är mosat eller puréat utan det ska vara bitar som han själv kan plocka av. Och inget alls innan han var 13 månader. Kanske en bit macka eller två på en hel dag. Så vi "helammade" tills han var drygt ett år. Och det funkade det med :bump:

När My var 6 månader åt hon såhär:

07-08 Ammades, 1/2 portion gröt
09-10 Ammades
12 1/2 burk mat (började införa kött, och hon ratade all hemlagad mat) med fruktpuré till efterrätt. Amning efteråt och vatten till maten.
14 Ammades
16 Ammades
18-19 1 portion gröt med mosad banan
20 Ammades
00 Ammades
04 Ammades
06 Ammades

Ja, tiderna är ju ca tider, men ungefär så här såg det ut (tittar i min bok =). Jag hade inte alls en liten tuttgris :D. Nu är hon 9.5 månad och jag ammar fortfarande minst ett pass om dygnet, ibland två. Ser ingen anledning att sluta med det sålänge vi båda tycker att det är så mysigt. Hon ÄLSKAR det, hela hon bara lyser upp när hon får syn på mina bröst =) Hon klarar ju sig ett helt dygn utan amning för hon äter så bra och hon dricker välling på natten (jag ammar tidig morgon), så det är nog mest för närhet och gos som vi fortsätter att amma.

//Julia

Haha måste berätta att Sam har kopplat, när han ser en mjölkkartong säger han "mjölk" och klämmer sig på tuttarna :rofl:

Melwin nu 6 mdr och 3 veckor

Vid ca 9,00 välling

Vid 13-13 blir det ½-1 stor burk mat, antingen köpt eller hemlagad, äter vilket som, samt lite vatten (har just lärt sig att dricka lite vatten, inte alls gillat det innan)

Vid 16,00-16,30 blir det en STOR portion:o (typ nästan på 2 dl vatten) gröt med bärmos till, han älskar gröt:love:

Vid 19,30-20,30 någongång blir det välling (havre) 220 ml

Åt ca 200 ml ersättning innan på natten men sista veckan inget utan sover hela natten igen....någon majskrok och lite smack av vår mat/macka åker oxå ner, ibland nån banan/kiwi, men Melwin vill inte äta så ofta för då kaskad kräker han bara.
Ammat har jag knappt kunnat, bara halvkasst dem 3 första dagarna så...., men nu är det 3½ dag sedan han fick ersättning.
Men vi kommer ge han om man är i väg o han blir hungrig och det är enklast att ge han ersättning. Så helt borta ur han liv är det inte.

Vår lille kille, exakt 6 månader om 4h ;), har den senaste veckan ätit såhär;

ca 07.00 - amning

ca 09.30 - 1 portion gröt (just nu risgröt men den är han inte så jätteförtjust i, så den byter vi nog ut när den är slut) + lite fruktpuré.

ca 13.00 - olika grönsaks/rotfruktspuréer (brukar ge 2 el. 3 olika), totalt ca 1 dl + 0,5 dl fruktpuré.

ca 15.30 - amning

ca 19.00 - 1 portion gröt (mild havregröt) med fruktpuré i (favoriterna är päron eller äpple), ev. lite extra fruktpuré efteråt, tex katrinplommon om det verkar behövas för magen.

ca 21.00 - amning och läggdags.

ca 03.00 - amning

Vi håller fortfarande på och har smakportioner av olika grönsaker och rotfrukter, därav att han enbart äter grönsaker/rotfrukter till lunchen i dagsläget. Vi tänkte börja lägga till kött/fisk/kyckling efter nästa vecka och sedan blir det dags för lite mer gluten.

Han har hittills enbart fått hemlagad mat (både frukt/grönsaker/rotfrukter) och vet därför inte om något annat utan äter med god aptit allt (*peppar peppar*) utom "ren" potatis, det gillar han inte alls...

Imorgon skall vi dock börja lite med några burkar för vi åker utomlands i slutet av nästa vecka och då är det onekligen praktiskt att ha burkar med istället för att laga egen mat där!

Tyvärr har han börjat rata bröstet kategoriskt under dagarna, förutom eftermiddagsamningen som jag gör liggande precis efter han sovit middag, den går fortfarande ok. I övrigt är det lögn att försöka få honom att amma alls under dagen sen ca 1 v tillbaka :crazy: Jag erbjuder honom efter måltiderna fortfarande, men det vill han inte veta av.

Han erbjuds ju såklart också vatten till samtliga måltider som inte är amning.

Vi vill gärna att han skall delamma ett tag till, åtminstone tills han introducerats för gluten ordentligt, så vi väntar med välling tills vidare i hopp om att han inte skall börja rata bröstet fullständigt.

Det är så otroligt olika, om jag vetat det från början hade jag inte varit så orolig när det gällde Sams tuttmani. Jag trodde de var tvungna att äta hela mål som 6-månaders men det funkade helt enkelt inte här.
Jag har aldrig hört annat från BVC, barnläkare, amningshjälpen eller WHO än de allmänna rekommendationerna om helamning till 6 månader (även om jag vet att det förekommer andra råd) och då vore det väl lite väl rivstartartat att börja med hela mål ;) Men vad synd att du skulle behöva vara orolig när ni gjorde alldeles "rätt".

Vi har börjat med annan mat efter 6 månader och våra barn har snabbt blivit väldigt matglada. Men det där med smakportioner av puré etc har vi struntat i efter första barnet, istället lagar vi vår egen mat utan salt och så får bebisen smaka av den. Vi brukar heller inte mata så mycket utan serverar mat som går bra för en liten att plocka i sig själv.

Vad äter era 6-månaders? Hanna (storasyster) åt nog fortfarande 4 och 5-månadersburkar, minns inte exakt. Gjorde mkt mat själv. Hon åt lite rån och sånt också, och gröt. Ammade fritt (tror hon åt mat två gånger om dagen men inga jättemängder, sen amning).
Nova-Li åt mest plockmat men även lite puré. Plockmat: tex en stor broccolibukett, kokad morotsstav etc. Sen ammade hon fritt. hon åt mat mellan 0 till 3 gånger om dagen beroende på om hon verkade intresserad elller inte.

Hur ofta? Se ovan

Och hur mycket? Oj, så svårt. Nova-Li åt mera. Hanna började med smakisar på traditionellt sett direkt när hon var 4 månader. Nova-Li väntade vi med maten tills hon verkligen ville ha (5,5 månad), och då blev det allt från bara amning en dag till motsvarande en burk när det var matdags, men oftast mest plockmat.

Och när slutade ni helt att amma/ge ersättning? Hanna: slutade nattamma när hon var 9 månader, började då med välling som hon åt tills hon var 2 år exakt i princip. Slutade amma henne när hon var 1 år.
Nova-Li började få välling när hon var typ 7 månader? (skulle äta så mkt på natten så det blev både välling och amning på natten). Henne slutade jag amma när hon var 19 månader (hon hade gärna fortsatt amma men jag var klar med amningen).

Såhär åt E när hon var 6 månader

Vad äter era 6-månaders?

Gröt, burkmat ( oftast hemlagat ), yoghurt, mosad frukt och såklart fri tillgång på ersättning.

Hur ofta?

1-2 ggr/dag ( gröt eller yoghurt och ett mål mat )

Och hur mycket?
½ portion gröt (ungefär lika med yoghurt ), ½ stor burk mat och lite fruktmos.

Hon slutade ta flaskan på dagtid i slutet av månad 6, nu dricker hon inte ersättning alls längre utan serveras välling inför/under natten.

Nu ( 7 ½ månad ) äter hon 3 mål om dagen ( gröt, yoghurt, mat ), + mellanmål ( smörgåsbitar med lite smör el leverpastej ) och sedan välling för natten :)

Fast for inte sa lange sen rekommenderade de att man borjade vid 4 manader eller nar barnet visade intresse. Och det var nog mest tradar har pa buke och pa andra forum som jag fick kanslan av att alla andra at mycket och garna. Men det ar sa mycket man oroar sig for tycker jag, alltid ar det nat :D Synd man inte bara kan slappna av och njuta.

Min 6-månaders började smaka på allting lite smått redan vid 3 mån, regelbundet vid 4 mån, och är nu uppe i 3 mål om dagen + amning.

* Frukost (gröt blandad på ca 40 ml vatten, 2 tsk messmör, 2 tsk katrinplommon, + en brödbit, varav hälften i munnen, hälften på golvet...)
* Ammas
* Lunch (fruktpure 1 liten burk eller 1/2 banan + lite majskrokar, kex el. likn)
* Ammas
* Middag (Lagad el. burkmat m. grönsaker/kött, ca 1 liten burk)
* Ammas i samband med sänggåendet, ytterligare vid 11-tiden, 4-tiden samt på morgonen igen. Kan säga att hon har blivit hyfsat ointresserad av amningen och kan ibland bara slurpa i sig en svälj eller rata ett mål dagtid, men på natten dricks det på för fullt! :D Känner att så länge jag kan amma så ska jag göra det som ett komplement till fast föda, och nyttja det som ett mellanmål dagtid.

Har en fundering på att introducera välling nu i samband med sänggåendet, men vet inte vad man ska välja...:confused: Står i valet och kvalet mellan en Havre eller Majsvälling, samt vilken tillverkare? Vad har ni för erfarenheter/ kan rekommendera?

Om du trivs med amningen och inte tycker att det blir för mkt, så skulle jag hellre amma en gång till än börja ge välling?

Ja, amma är ju helt klart smidigast och det vill jag fortsätta med ett bra tag till, men hade gärna skippat matning kl. 04 på morgonen när jag ska börja jobba igen i januari :crazy:

Varför jag ens funderat på att introducera välling är att bvc tyckte jag skulle ge gröt el. välling minst 2ggr/dag... VARFÖR vet jag inte, ungen äter ju bra i övrigt och håller hullet perfekt... måste nog ifrågasätta deras råd lite :confused: Makes no sense...

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 462
Senast: Lingon
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 065
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar