Var är resten av sommarpälsen?

aleksis

Trådstartare
Klippte min häst (helklippning) i september och december förra året, sen ingen mer gång. Sommarpälsen har kommit, men det är fortfarande fläckar på hals och övre halvan av benen där hon fortfarande ser klippt ut. Någon som varit med om något liknande, kommer pälsen komma eller? :nailbiting: Borde jag ge b-vitamin eller bara ha tålamod?

Alltså, mina (islänningar) har aldrig varit färdiga med full sommarpäls såhär års på klippta delar, så jag skulle inte oroa mig.

Det verkar som att det är många som fäller sent i år... Flera i min omgivning säger samma sak och min stora, som brukar vara färdigfälld och i sommarskrud i april, har fortfarande massor av vinterpäls kvar! (Har bara sommarpäls delvis på halsen och bogarna...)

Inte bara min som verkar fälla sent iår då. Det känns lite skönt då jag faktiskt började bli aningens orolig att något var fel. Övriga hästar i stallet har kort, fin sommarpäls, men inte min, MEN vi flyttade till det här stallet första dagarna i April och min hade då stått i utebox. Nya stallet är varmstall och går aldrig under 15 grader.

Mina fäller fortfarande ngt. Speciellt sällskaps hästen som iofs inte blivit så mycket borstad de senaste veckorna :o. De går dock på bete nu och kliar av pälsen på varrandra ^_^ .

Min Mini är inte färdigfälld förän efter midsommar, klippt som oklippt. Han har alltid varit sen med fällningen men i år verkar det dra ut på det ännu mer.

Den stora har bara lite långa fjun kvar på lår och mage, annars har han varit färdigfälld ett par veckor nu :)

Min 4 åring (islandshäst) helklipptes i mellandagarna pga regnskållor och det har bara växt ut på de fläckarna där skållorna var. Han ser hemsk ut :p
Han har alltid varit sen med fällningen och brukar vara helt klar i juli. men det är första gången han blivit klippt så jag trodde inte sommarpälsen var sååå sen!
Min andra islandshäst är spårklippt och på det klippta har snart sommarpälsen växt ut helt. Han har inte så mycket vinterpäls kvar alls heller.
Dom är väldigt olika. Försöker ha is i magen gällande 4 åringen men han ser ju nästan nyklippt ut än!

Samma med min ponny, det blir dock bättre och bättre. Klipptes i oktober och december, typ.
Det som är konstigt med henne är att på de klippta partierna så har det växt ut långa grövre hår som inte vill släppa :confused: Nån som varit med om det? Under där börjar sommarpälsan skymta, men just de långa stråna sitter som berget :crazy:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 890
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
889
Senast: igbest
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka