Var är framåtbjudningen?

Ganesco

Trådstartare
Jo det är såhär att jag brukar rida på en häst som är väldigt fin, välriden och kan mycket. Men han har med tiden (ca ett år har jag känt honom) blivit allt jobbigare och svårare att få framåt. Ingen som helst framåtbjudning, bara man tar minsta lilla i tyglarna så trampar han på stället, sänker ryggen, lyfter huvudet och backar etcetera. Man måste jobba helt otroligt mycket med skänklar, säta, sprrar och spö och då är det något som är fel.
Kan detta bero på att han har ont i ryggen? Har känt efter och han reagerar inte, men blir däremot väldigt irriterad när man kommer med sadeln. Han har också blivit hoppad väldigt, väldigt mycket innan, efter vad jag har hört så lär han ha används mer eller mindre som någon "hoppmaskin" hos förra ägaren.
Väldigt tråkigt att en så fin häst som verkligen kan arbeta så bra inte vill gå framåt... Någon som har idéer på vad jag kan testa? Han rids inte ofta på bana, kanske en till två gånger i veckan vad jag vet.
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

Lätta i handen, rid med mera eftergift.
Rid så att hästen tycker att det roligt.

/P Döben
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

Jo, jag försöker att tänka på det. Ägaren brukar som sagt rida för instruktör, och denne brukar inleda sina lektioner för ägaren med att jaga ekipaget runt i trav med longerpiska i ca 10-15 minuter har jag fått höra... :s Detta för att få igång hästen och "göra honom upprörd". Jag tycker att detta låter en smula underligt och använder mig helst inte av den metoden.
Du vet inga bra övningar man kan prova?
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

tycker nog att en veterinär ska kolla på killen och hittar inte han något så ta dit en massör..är det inget sånt så kan det ju vara att hästen har blivit illa riden så att han helt enkelt har tröttnat..
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

detta låter precis som en vbl vallack som min syster red och red sönder(användes som hoppmaskin av syrran) vi umgås inte idag min syster och jag...måste fråga hur ägaren och instruktören är i huvudet om dom jagar stackars ponken runt m pisk??? gör absolut INTE så..det låter ju faktiskt som han inte mår bra:mad:
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

Tack Flippe, du är inne på ungefär samma spår som jag... Pratade med ägaren och det lät som att hon tänker kolla upp det hela med en veterinär. Tråkigt när en så fin och trevlig häst inte tycker det är kul med ridning, hoppas det går att få tillbaka bjudningen i honom.
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

lycka till med honom!!!!! man kan bara börja i en ände :bump:
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

Om han reagerar på att du tar fram sadeln så måste dte var anågot fel.. När min häst sadel inte passade längrwe visade ohn det genom att vara tjurig när man stat på sadeln.. att rida i den var inga problem men hon ville tydligt visa att den inte var ok
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

Jag tycker du ska be ägaren att kolla upp sadeln och se hur den passar, kanske är det så att hästen ändrat sig så pass i sin muskulatur att sadeln inte passar längre vilket gör att hästen inte längre vill ställa upp att ha någon på ryggen. Tror inte att veterinär kan göra så mkt i det läget utan skulle som sagt boka tid hos en sadelutprovare.

Sen kanske man får fundera på att göra det roligt för hästen. ut o rid i naturen, dressyr går utmärkt att rida på grusvägar, skogsstigar och fält. Kanske har hästen tröttnat på ridbanan? En härlig galopp över ett fält brukar liva upp de flesta hästar :smirk:

Att ridläraren jagar runt hästen med spö för att göra den upprörd gör även mig upprörd :( Såklart hästen inte tycker det är roligt. Då tycker jag att man börjar i fel ände. Leta reda på orsaken först, kanske låte hästen få vila från träning ett tag och bara göra roliga saker. Kanske får ni fundera på helheten i ridningen/hanteringen för att få hästen glad igen?

Kanske en kiropraktor eller eqiatriker kan titta på hästen...kanske hästen är stel/sned?

Så mina tips på "övningar" är helt enkelt: Kolla upp sadeln och ut o busa för att få tillbaka framåtbjudningen!
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

Om han reagerar på att du tar fram sadeln så måste dte var anågot fel.. När min häst sadel inte passade längrwe visade ohn det genom att vara tjurig när man stat på sadeln.. att rida i den var inga problem men hon ville tydligt visa att den inte var ok

Jag vet att det verkar som att han har ont, eftersom han inte gillar sadeln, men han arbetar som sagt väldigt bra med den (när han väl kommer till arbete...). Den förra ägaren påpekade dessutom att han var väldigt kittlig, så det skulle ju kunna vara så enkelt.
Ska ändå tänka på det du skrev ;)
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

Jag tycker du ska be ägaren att kolla upp sadeln och se hur den passar, kanske är det så att hästen ändrat sig så pass i sin muskulatur att sadeln inte passar längre vilket gör att hästen inte längre vill ställa upp att ha någon på ryggen. Tror inte att veterinär kan göra så mkt i det läget utan skulle som sagt boka tid hos en sadelutprovare.

Sen kanske man får fundera på att göra det roligt för hästen. ut o rid i naturen, dressyr går utmärkt att rida på grusvägar, skogsstigar och fält. Kanske har hästen tröttnat på ridbanan? En härlig galopp över ett fält brukar liva upp de flesta hästar :smirk:

Att ridläraren jagar runt hästen med spö för att göra den upprörd gör även mig upprörd :( Såklart hästen inte tycker det är roligt. Då tycker jag att man börjar i fel ände. Leta reda på orsaken först, kanske låte hästen få vila från träning ett tag och bara göra roliga saker. Kanske får ni fundera på helheten i ridningen/hanteringen för att få hästen glad igen?

Kanske en kiropraktor eller eqiatriker kan titta på hästen...kanske hästen är stel/sned?

Så mina tips på "övningar" är helt enkelt: Kolla upp sadeln och ut o busa för att få tillbaka framåtbjudningen!

Tack för dina råd, ska föra vidare det där med sadelkoll... Låter vettigt, tycker jag. Tråkigt att se att han börjat få mer underhals nu också, känns som att det går åt fel håll och då blir ju jag osäker på om jag rider honom rätt...:confused:
Men han var jättefin i fredags, kan jag tillägga! Pigg och glad och ville genast komma till arbete ute i fina nysnön. (gaah, jag älskar den hästen!:love: )

Jag frågade ägaren idag om han ofta brukar gå på banan, eftersom hon pratade om att han är helt hopplös att tävla och att hon funderar på att sälja ( :eek: ) honom. Då svarade hon att han nästan bara rids ute numera.
Saken är den, att hon är lite av en "inbiten dressyrtant" (ursäkta ordvalet, kära hästägaren...) och är mycket inne på det här med att jobba hästen i trav. Visst, om man bara rider i skritt så blir han förstås väldigt seg, men jag undrar om han inte skulle bli mer framåt av att först bli ordentligt uppmjukad i skritt och sedan få göra rätt mycket övergångar och galoppfattningar under dessa "travpass".
Värt att spekulera i, eller vad säger ni? Jag har hört att skritten är den gångart som är lättast att förstöra bjudningen i, och i så fall är det väl ingen bra idé...
 
Senast ändrad:
Sv: Var är framåtbjudningen?

Försök att inte driva hela tiden utan be om en reaktion framåt och sedan låter du hästen "gå av sig själv" (bara åka med) viktigt att sluta driva ibland! Man ska bara behöva driva när man ber om ändring eller mer energi och inte hela tiden! tycker jag! och se till att hästen tycker det är kul uppmuntra med tex.en godbit! Och om du anar uglor i måssen; kontakta vetrinär!
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

det där du skrev om skritt att han blir seg..kan itne det vara för att han börjar arbeta i skritten och därför går han itne så fort. Min häst gör nämligen så. Man kan ju tänka såhär oxå att hästen kanske igentligen itne är redo att arbeta så mycket i trav. det finns otroligt många övningar i skritt som ger så mycket mera än att trava runt på banan hela tiden. sen säger jag itne att traven inte är viktigt men allt komme från skritten i början.
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

Försök att inte driva hela tiden utan be om en reaktion framåt och sedan låter du hästen "gå av sig själv" (bara åka med) viktigt att sluta driva ibland! Man ska bara behöva driva när man ber om ändring eller mer energi och inte hela tiden! tycker jag! och se till att hästen tycker det är kul uppmuntra med tex.en godbit! Och om du anar uglor i måssen; kontakta vetrinär!

Jag vet att det inte är bra att driva hela tiden, slutar väl bara med att han ignorerar skänkeln. Försöker att jobba så mycket som möjligt med övergångar och tempoväxlingar så att han ska bli mer uppmärksam.
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

det där du skrev om skritt att han blir seg..kan itne det vara för att han börjar arbeta i skritten och därför går han itne så fort. Min häst gör nämligen så. Man kan ju tänka såhär oxå att hästen kanske igentligen itne är redo att arbeta så mycket i trav. det finns otroligt många övningar i skritt som ger så mycket mera än att trava runt på banan hela tiden. sen säger jag itne att traven inte är viktigt men allt komme från skritten i början.

Jo, det är ju så att när han börjar att arbeta och runda ryggen mer så går det ju förstås långsammare. Men samtidigt ska han ju gå framåt och inte stanna eller backa (som det hänt att han gjort)
bara för att jag inte är på honom hela tiden.
Han är mogen att jobba i trav, men för det behövs en ganska lång uppvärmning i skritt. Han jobbar oftast bättre i trav än skritt, bara man får igång honom...
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

Jo, det är ju så att när han börjar att arbeta och runda ryggen mer så går det ju förstås långsammare. Men samtidigt ska han ju gå framåt och inte stanna eller backa (som det hänt att han gjort)
bara för att jag inte är på honom hela tiden.
Han är mogen att jobba i trav, men för det behövs en ganska lång uppvärmning i skritt. Han jobbar oftast bättre i trav än skritt, bara man får igång honom...


nej självklart ska hästen inte stanna eller backa... då kan man fråga sig oxå varför du måste vara på honom hela tiden. det kanske ligger något bakom det.

Kan väl vara så att det är enklare för honom i traven och just därför kanske man bör jobab mycket i skritt. för som det låter så jobbas hästen mycket i traven och lite i skritt och därför kanske en hel del övningar i skritt är jobbiga.
bara för att traven är enklast så kanske det är skritten han behöver mest.:confused:
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

Kan väl vara så att det är enklare för honom i traven och just därför kanske man bör jobab mycket i skritt. för som det låter så jobbas hästen mycket i traven och lite i skritt och därför kanske en hel del övningar i skritt är jobbiga.
bara för att traven är enklast så kanske det är skritten han behöver mest.:confused:

Håller med dig om det där. Jag tycker själv att skritt är väldigt bra att göra övningar i, eftersom det är mindre att tänka på och man har så att säga mer tid på sig att tänka igenom varje moment... Möjligt att han, som du skriver, inte är van att jobbas så mycket i skritt. Det ska jag tänka på. ;)
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

japp...gör så...för om han börjar få underhals så är det ju någonting som är fel i ridningen. En häst som går i rätt form får inte underhals.
 
Sv: Var är framåtbjudningen?

Hej!
Usch, det är inte kul när hästar mår dåligt, för uppenbarligen verkar denna häst göra det.
Jag skulle börja med att kolla sadeln. Ligger den verkligen bra? Min förra häst hade sadeltvång och var precis likadan, så jag vet att det kan vara problematiskt..
Nästa grej jag skulle göra är att rida så omväxlande som möjligt. Detta brukar jag göra med min häst:
- rida i skogen
- rida på banan (typ 2 ggr i månaden...;) )
- tömköra
- köra med sulky :bump:
- trickträna
- gå promenader
- träna lite NH
- longera
- löshoppa
-osv..

Det finns hur mycket som helst att göra, det är bara fantasin som hindrar!

Sist men inte minst skulle jag börja rida för en Centrerad Ridning instruktör. Det var inte förrän jag red för en CR-tränare för första gången som jag förstod vad det egentligen innebär att rida och bli "ett med hästen" (och då hade jag ändå ridit i 10 år...:crazy: ). CR utgår nästan enbart från människan och följer den filosofin att om hästen "gör fel" är det enbart människans fel och ingen annan. Rekommenderar att läsa Sally Swifts böcker (det var hon som 'kom på' CR).

Lycka till!!:)

/EnWisa
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 424
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 238
Senast: Cam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp