Var är alla??

G

Gottfrid

Är det så att det är många som har flytt från detta forum nu?

MVH Madde
 
Det händer inte så mycket när inte jag är med i trådarna...bara att konstatera :angel: :angel:
kolla "mina" trådar....VAD som än händer...så är det iallafall LIV i dom :rofl: :rofl: :rofl:

Tycker inte det händer nåt här..ändå så klagas det när man har åsikter, men det är ju iallafall åsikter....även om man lämnar NH i fred så händer ingenting :crazy:...konkreta råd lyser med sin frånvaro....så det enda är väl att starta upp ett MH forum istället :banana: :banana: :banana:
 
Ja..då ser jag inget annat än att du får starta en ny tråd :idea: :rofl:.

Eller så har du fått en anhängare till MH forumet :D

MVH Madde
 
Ja, så är det. Dom felsta initierade har gett upp. :cry: Huvudanledningen ser du i inlägg nr 3. Martha och hennes klick har lyckats, och det är därför hon nu är så salig!

Hur en människa är skapt, som ser som sin uppgift att förstöra ett forum, där meningen är, att man skall diskutera ett bättre sätt att leva med sina hästar än det etablerade, förstår jag inte. Eller, tyvärr gör jag nog det. :smirk:
Och som sagt, tydligen har dom lyckats. :(

Läs i tråden "Respekt" så ser du exempel på, hur hon bär sig åt.
Negativism, påhopp, hån, förvrängningar, smutskastning och anklagelser är legio, när hon skriver i NH-forumet. Det möts vi ouphörligen av, vi som försökt hantera forumet seriöst. Själv har hon aldrig något konstruktivt att komma med här. Och hur skulle hon, med tanke på hennes inställning till hästhantering och hennes okunskap om NH.
Hur länge orkar någon bibehålla sitt intresse och delta här, när man hela tiden möts av ovanstående?

Skall forumet kunna fungera framöver, måste en styrning till, som håller diskussionerna på en rimlig nivå och som ställer krav på deltagarna.

LIA
 
mEN NU FÅR DU FAKTISKT GE DIG...ALTERNATIVT SÖKA HJÄLP NÅNSTANS :mad: :mad:
Herregud, vad lider du av :confused: :confused:

HUUUR många råd har du gett dessa sista veckorna till folk härinne??? Men så FORT jag är här , då hoppar du på som den värsta varanen...och jag står FORTFARANDE till att jag vill ha ett konkret bevis på att jag far med osanningar som du påstår ialla inlägg du skriver.....så länge du inte kan visa upp detta eller be om ursäkt....så ska du bara skäms....JAG kan inte ta dig på allvar....du är en stor FEJK hela du.

DET här inlägget såg du ju :crazy: :crazy: du är som en slirig rävjävel och drar överallt, men kommer aldrig med nåt vettigt förrutom att snacka ner mig hela tiden....du har försökt med MÅNGA att förlöjliga mig, en del har säkert gått på det, andra har du fått "fel" svar från.....SÄG INTE att detta är påhopp...det är bara ett svar på ditt eget inlägg......
JAg har ofta kontruktiva råd att ge...MÅNGA tycker faktiskt att jag har en bra hästhållning........sug på den du :mad:
 
Feg är vad du är...när du blir konfronterad ,för det är DU som baktalar mig och säger att jag far med osanningar....då kan man bara vänta sig ett sånt här svar.... :crazy:...det är du i en liten ask det :crazy: Ta en liten titt på din egen nivå.....så kanske du ser saker du inte ens vet om....
 
ang. det här med att svara på problemfrågor med konkreta råd så har jag upprepade gånger svarat dig på det. Eftersom jag är trött på att upprepa mig så väljer jag att kopiera den senaste gången jag skrev ett:
Det har jag också svarat på. NH är inte bara ett problemlösningstrick som man bara tar till och slänger in bara sådär. En person som inte kan något alls kommer inte att få ut något av att jag beskriver ett tillvägagångssätt, då det är tusen saker som kan bli hur fel som helst, jag kan inte sitta här och skriva en hel roman om alla möjliga och omöjliga reaktioner man kan förvänta sig hos en kuse man inte ens känner eller ens har sett!
NH är inget cirkustrick som man bara använder för att fixa ett fel. NH är en livsstil som det tar tid att lära sig, och det kräver ett intresse. Detta intresse tar en dock vidare så att man börjar förstå och då kanske ens frågor är mer detaljorienterade och lättare att besvara då man förstår att personen är lite införstådd och inte behöver läras upp från scratch.

Kommer från den här tråden.
 
Fast det är inte dig det gäller......det är LIA som far med osanningar om mig, och jag vill ha en bekräftelse på VAD det är jag sagt/gjort som inte är sant.....skriva skit går an , men att sen bevisa är tydligen svårt, eller alt be om ursäkt....MYCKET är jag, det vet jag, men ljuger gör jag inte....
Lia vill gärna vara en expert på detta, men råd kommer hon sällan med :crazy:
 
Det var ett svar på det här: "...konkreta råd lyser med sin frånvaro"
Du har sagt detta många gånger förr och eftersom jag har svarat dig så många gånger så valde jag att klippa & klistra. Kanske ska börja med att göra det till en vana, eftersom folk överlag har svårt att leta i gamla trådar efter svar...
Det är inte kul att för 2000:e gången skriva långa utförliga inlägg om förslag till upplägg av hanteringsträning, för man kan bara skriva samma till de allra flesta som har såna frågor.
Därför väljer jag att istället svara på t ex Mians eller Kokopellis inlägg eftersom jag vet att de redan har ett intresse och är lite insatta redan, till dom behöver jag liksom inte skriva en massa om grundläggande ledarskap, om vikten av förståelse för hästens natur som flyktdjur och en massa om enkla ledövningar.....

Så. DÄRFÖR svarar inte JAG på problemlösningsfrågorna. Varför andra inte gör det vet jag inte, men jag kan gissa att jag inte är ensam.

NH är inget man bara tar fram när man har problem. Det är det som skiljer NH från t ex en hingstkedja.
NH finns med hela tiden, jämt.
 
Kanske skulle göra som på Barockforumet, ha en "tråd" längst upp med lite grundfilosofering....men det kanske är för svårt i ett stort ämne.
 
Jag tycker gott att folk kan öppna en bok först om de är ens lite intresserade.
Förvånas över folks lättja och krav på att allt ska serveras åt dom på silverbricka, att de inte ska behöva göra något själva. Undrar om de tror att de ska kunna mygla sig igenom sin hästhantering på samma vis..? :crazy:
 
Jag håller till viss del med dig, men om det nu är så att de får en aha upplevelse just här på forumet. Så kanske det vore bra att få lite information av det grundläggande. Sedan är det ju upp till var och en att hitta just den filosofin som passar just den personen.

Men visst jag förstår att det inte är lätt att skriva en sån sak.....det finns ju många sanningar.
Men filosofin är nog i grund och botten densamma....eller?
 
Alltså, jag kan förstå att det är jobbigt att förklara samma sak om och om igen men ny måste man väl få vara? Det är väl en bra sak om fler intresserar sig för NH än bara de som redan vet vad det är? Och ett forum måste väl få vara till för diskussioner även med de som inte kan allt? Om man som jag tex, som försöker få råd av er om hur jag ska bete mig, när jag redan har försökt själv, med den kunskap jag har sen tidigare, och anser att ni har mer kunskap, ska jag då inte få fråga er utan få mig sagt att detta forum är till för er som kan och lever livsstilen?
Vem ska jag då fråga? :confused:
Om det finns en regel att Bukefalos forum bara är för eliten så har jag missat den...
:mad:
Jag tycker visserligen att det läggs ner för mycket tid på att smutskasta varandra och försöka sätta dit varandra så det kunde man ju lägga ner, man vinner inget på det mer än att någon mår dåligt. Man får inte glömma att vi alla faktiskt håller på med samma sak, även om vi gör det på olika vis och det är väl detta att vi älskar hästar som är det viktiga? Så kan man då inte vara ödmjuka mot andra som gör samma sak och hjälpa dem som inte är på samma nivå som en själv?
Varför har man annars ett forum? :crazy:
 
Nä, lättja tror jag inte att det är. Snarare en tro att NH faktiskt ÄR en problemlösningsmetod. Ungefär "Eftersom så många talar så varmt NH måste de väl ha löst en massa problem?"

Men jag ser på det precis som du: det går inte att redogöra för en viss övning som löser ett visst problem. Ser man inte NH som en filosofi om HELA ens umgänge med hästen - och en träning för en själv, inte för hästen - så funkar inte övningen heller. Som att fråga Kajsa Bergqvist hur hon vinklar hälen över ribban, utan att först ta reda på hur hon lägger upp sin träning, hur hon gör ansatsen, hur hon hoppar upp, hur hon vrider kroppen... osv.

Det är också därför NH är hopplöst att diskutera om man inte först skaffat sig en teoretisk och praktisk bakgrund nån annan stans än här... Här handlar det mest om tjafs med folk som inte gillar NH och det är dötrist.

mandalaki
 
Här handlar det mest om tjafs med folk som inte gillar NH och det är dötrist.
Jag gillar NH's principer men jag gillar inte det här forumet för att ALLA verkar tycka att det är kul att tjafsa vidare och älta gamla diskussioner om och om igen.
NH är en teori som måste anpassas efter varje individ (såväl häst som människa) och som dessutom faktiskt inte har någon genomgående strukturerad regelbok - och det är där allt tjafs jämt och ständigt uppkommer. NH-människor som ryter att andra NH-människors metoder är helt felaktiga för att de inte gör som en själv, förutom att alla de som här på forumet klassats som icke-NH inte känner sig välkomna att delta i diskussionerna, och att fungerande metoder enligt NH's anda som inte står med i en bok dumförklaras.

Det där med att sätta upp en tråd längst upp med de enklaste NH-övningarna och NH's grundprincip är ingen dum ide, om nu alla ni kunde samsas och skriva en sådan!
 
Jag tycker på något sätt att det är ganska bra att en mängd konflikter har uppstått och många därav har tonat ner sina råd.

Att inte känna till häst eller ägares bakgrund utan oförbehållsamt har "råd" slängts ut. Jag har verkligen varit rejält fundersam av hur många har uppmanat "du måste bekräfta ditt ledarskap".
Det har varit så fruktansvärt lättvindigt och så enormt ogenomtänkt när dessa "råd" har dykt upp. Livsfarliga råd mellan varven.

Man blir inte ledare utan det är något man föds till sen kan man utöva andra sätt för att nå fram till hästkunskap.
Jag har aldrig träffat på en häst som är den andre lik vare sig i temperament eller begåvning. Inga färdiga mallar har någonsin kunnat användas utan allt har handlat om att pröva sig fram var bästa gensvar nås.

Det jag saknar mest här på NH-forumet och som jag för övrigt skulle ha varit väldigt intresserad av är själva filosofitankarna. Att utveckla grundtankarna med andra ord.
Det har ju nämnts i olika sammanhang om flockbeteendet i en vild flock och huruvida det är omsättningsbart hos våra tamflockar. Har vi någonsin kommit vidare i en sådan diskussion? Bara ett exempel.

Vad beträffar påhoppet på Martha är det fy skam av LIA. Martha har lång hästerfarenhet av både problemhästar, egna uppfödningar, hingstar m.m. Kvantitet och kvalité har hon arbetat med annars hade hon varit arbetslös. Vidare begriper jag exakt vad hon menar och det är ju alltid trevligt för mej. :banana:
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp