Var är alla??

:) :bow: :bow: Gottfrid & Annika(vart har du hållit hus förresten)

Kanske jag har svårt att uttrycka i ord ibland, jag bara GÖR...sen hur jag gör tänker jag inte direkt på , men det brukar iallafall bli bra, Vad anbelangar LIAs påhopp om min kapacitet som hästhanterare , kan jag bara skaka på huvudet åt...det hon poängterar grundar sig på sjukligt löjliga saker som t ex att jag kallar häst transporten.. finka :crazy:...FÖR att jag gör det så kan hon alltså betygsätta min hästhantering som skit :crazy: :crazy:
Vad sägs om det då :confused: :confused: bl a....inget jag bett henne att förklara har hon förklarat för mig.....

Dreamer....du är ljusår från henne, du kan iallafall lyssna och även om det brinner till ibland :D så kan man ju åtminstone diskutera.....NH kanske är en förlängd hand till hantering, men för mig så kanske det funkar UTAN att läsa böcker..jag känner vad jag ska göra och hamnar jag i situationer där det brakar loss så måste jag ju ändå lösa uppgiften direkt och inte läsa mig till det....sen har jag ju olika djur (som du vet) och det som funkar för mig kanske inte funkar för nån annan....men MIN filosofi och förfaringssätt funkar, UTAN våld och kedjor...däremot kan hästar få sig en tjottablängare när dom tiggt om det, men det är oftast en eller två...sen har vi oftast utrett vad vi haft "problem med"
Har man bara en enda häst att jobba med, eller ett par tre som man känner utan o innan kan man kanske lägga ner sig mer på det ni håller på med...men för den skull är inte min hantering sämre ur hästens perspektiv än eran....och det är väl det som är poängen????
 
Nej din poäng Martha är att kunna berätta om olika hästars beteende. Jag tyckte det var väldigt lärorikt att prata unghingstar med dej. Jag har ju hållit på en hel del med dom men eftersom jag i stort sett lever utan "hästvänner" så kändes det bra att dryfta hormonbeteenden bl.a. Fick några poletter på plats. Jag hade dom i mej men inte formulerade. Låter jag rörig?
Jag hanterar hästar på ren intuition. Känner var dom är liksom. Nu har jag ju haft samma hästar (likaså egna uppfödningar) i många, många år så den ena dan är väl mer lik den andra. Hur som helst är det vänliga djur, sköter sig med hovslagare, veterinärkontroller m.m. samt är fina riddjur. Alla ev. nyheter sker utan några större protester från hästarna så jag får aldrig bry min hjärna direkt.
Du får ju däremot kläcka nya ideér varje dag och borde i rimlighetens namn ha massor av knep att tillföra bukelister.
Kanske Marhas frågespalt vore nåt? :banana: :banana:
Ja Dreamer är en sökare....som jag tror når fram.
 
Alla har väl nåt bra att kunna framföra....oberoende på hur och vad man lärt sig ifrån....Jag kan berätta nåt aktuellt som jag varit med om idag faktiskt...min ettårshingst har jag lämnat in för inkörning på travbanan för ca 1,5 mån sen...har ju tömkört o så hemma, men ville att han skulle sättas i vagn därnere, dels för att jag oftast är ensam hemma och dels för att dom ska lära sig att det finns en värld "utanför 70 skylten"

Första gången dom tömkörde honom därnere så var dom ute på "defileringsvolten" där kom det hästar som var på väg upp/ner från banan, en hjullastare,2 tjejer som red slalom mellan träden(i mitten av volten) hästfinkor som åkte kors och tvärs....detta var alltså FÖRSTA gången han var på en travbana....inga problem....idag var han uppe för första gången på själva banan( dom har kört honom i skogen hela tiden innan) där kom en som körde fort rätt emot honom, en stor traktor...och då menar jag STOR...med en sladd hängades bakom, sen finns ju en hel del reklamskyltar, totoskyltar, ja du vet kanske hur det ser ut på en travbana...det enda han gjorde var att skicka svansen i vädret när hästen han mötte svishade förbi :rofl: :rofl: T om tränaren var ruggigt impad av honom..tryggare häst får man leta efter.... :love: :love: ( detta är alltså snorungen som jag skrev om i våras)

OM jag nu enl LIAs inlägg är så otroligt talanglös...är det bara turen då att hästen blivit såhär?? eller kan man kanske ha nåt finger med i spelet :D :D

Vad jag menar med detta inlägg är ju att hanterar man hästar, vilken filosofi det än är, men ur både människa o ch djurs perspektiv blir rätt, så kan det ju inte vara fel :confused: vilket man har läst böcker eller inte, det största felet blir ju när folk BARA läser en bok eller går på clinic och ändå inte förstår hur det funkar...feelingen saknas...jag kan som sagt både rya till ocj klappa på en häst om jag tycker att det är rätt sätt just DÅ....ändå tappar inte hästarna förtroendet för mig, sen om NH är bra eller inte...det beror ju helt o hållet på den som utövar det...filosofin i sig kan gå rakt åt helvete när fel personer "utövar" det.
 
Jo just det här med trygghet. Det jag har erfarit med åren, och säkert håller de flesta med, är att hästar som fått goda erfarenheter och har goda erfarenheter av människor finner sig ganska lätt i olika situationer. Men hur når man dit? Vad fordras av en som hästhållare. Själv är jag ju övertygad om att det mesta styrs av ens egen personlighet. Är man i sig själv rättfram och har lite stake i sig så visst präglar man sin häst eller....?
 
Nu menar jag inte enbart dig dreamer utan mer många andra, det är inte mycket svar i trådarna här inne vad det gäller NH hantering, men desto lättare att "predika" dem på hästhantering, om jag lägger in en fråga i hästhantering så är jag inte intresserad av "NH-sättet" för är det det jag varit ute efter så hade jag lagt den här.

Förstår du vad jag menar??
 
JAg tror nog att man kan prägla mycket av sig själv...t ex så kan en del människor "alltid" få tokiga/rädda/aggressiva/trygga/glada hästar...men sen är dom ju ändå individer, vilket man kan se på sina egna avkommor...jag har nångång fått föl som är otroligt rädda redan från födseln, fast de flesta har bara poppat ut med ett : HEJ...jag är här nu :D :D Vad är det då dom gör att dom föds olika??? det måste ju vara generna...sen finns ju mer eller mindre känsliga...för min egen del så gillar jag hästar med stake i ...dom ska ha åsikter, men ändå vara kloka....Mina hästar är nästan aldrig rädda för nåt, så kanske är det mitt sätt att förhålla mig till dom som gör det, eller så är dom födda såna...inte vet jag...
 
Där kan jag faktiskt hålla med dig !

Man får nästan fler "NH-orienterade" svar ibland när man lägger trådar på hästhantering än här, och det väldigt trist tycker jag...
 
Grattis, du har just formulerat svaret på Gottfrids fråga: Var är alla? Dom är på Hästhantering förståss. NH är väl hästhantering. Lika bra att lägga ner det här forumet.

Eller det kanske är obligatoriskt med hingstkedjor och stigbett i svar på på Hästhantering? Då borde man döpa om det forumet istället. Får inte fram nåt bra namn så här i hastigheten, men VH kanske kan duga? (VH = Violent Horsemanship).

Lägg ner båda två så kör vi MH istället, Marthas Horsemanship. Mycket trevligare. En hake, då måste man vara född till det, undrar om det gillas att bli pånyttfödd? På nån NH-kurs eller så :angel: :rofl: :rofl: :rofl:

Martha, jag är impad av hingstfölberättelsen.
 
Det tar tid sånt där.....först måste du pippa med en NHkurs snubbe, sen skall du föda barnet och HOPPAS att det blir intresserat av hästar...och i NÄSTA generation kanske du kan förvänta dig medfödda talanger :rofl: :rofl:

Skämt åsido.....ÄVEN om jag inte kan kalla mig NH människa, så har jag iallafall ett bra hanteringssätt gentemot djur, och försöker så gott det går att göra saker som funkar ur deras perspektiv...det går inte alltid, men det går att göra mycket ändå...Vad jag inte förstår är att "en viss åperson" härinne går ut med att jag istort sett är en hästmisshandlare och inte har någon somhelst förstående för dom :mad:...sånt gör mig pissoff....
Jag säger såhär...att JAG själv kan ta till metoder som jag faktiskt inte kan rekommendera andra att göra....jag vet VAD jag gör och framförallt VARFÖR...samma som "Nl" det är inte så "bara" att hantera hästar.framförallt inte dom som det ligger nåt problem runt...LIA vill gärna utmåla mig som en person som har noll förståelse, tar tag i hingstgrimskaft och stigbett vid minsta lilla..och det är INTE sant...Jag KAN göra det, men då är det befogat verkligen.....de flesta härinne har inte med "tokiga" hingstar att göra, när en 500 kg's hingst ställer sig på bakbenen och är vårpilsk och har bara brudar i skallen...det är inte å ställa sig och "förstå" den hästen, för då lär man vara mumifierad ganska så snabbt....
Jag kan härröra till många olika situationer pga min omsättning av många olika hästar, vad jag gjort och varför den hästen betedde sig på det viset...att ge råd är svårt om man inte känner personen i fråga....samt ibland känner jag att jag måste "gripa" in i en del trådar här, då jag tycker att det är helt åt h-e det folk håller på med...t ex ..varför skall man provocera fram oönskade beteenden på hästar?? Bara för man vill bestämma???...tycker det är lite väl mycket sånt här nu, och jag tycker synd om hästarna

NH går lätt överstyr då man inte fattar vad man håller på med...jag förstår andemeningen i filosofin helt och hållet, men den genomsyrar inte detta forumet iallafall....

Tack för mig :bow: :bow: Å hem o pippa :rofl: :rofl:
 
Klart att fölis har lite i generna men ganska snabbt präglas dom av stämningen i stallet. Minns att en hingstunge (han som försvann i Salaskogen samt rymt en gång till) hade ett helt annat beteende än vad övriga föl har haft hos mej. Stor och stark som attan var han när han föddes. Förlossningen var lite krävande för både sto och mej, svetten dröp om oss båda. Dip döptes han till ganska snabbt enär han såg ut att ha doppat hela näbben i en gräddskål. Hur som helst så var han alltid arg den första veckan. När jag kom in i boxen la han öronen bakåt, slickade som en katt, gick bakom mamman och ville över huvud taget inte se eller höra mej. Då beslöt jag att han fick bli "osynlig". Han stod ut i en vecka för då tog antagligen nyfikenheten över. Fram till 10 månader (då jag sålde honom) hade han utvecklades till en hingst med stabil mentalitet och en mycket bra social kompetens.
Men varför allt detta rymmande? En unghingst som drar ifrån sin flock? Vad jag har förstått så verkar han trivas med sina kompisar, så varför rymma? Hoppsan nu halkar jag iväg men å andra sidan är det något att grunna över (filosofera över kanske :angel:) Vad är det som drar på andra sidan staketet? Han lämnar ju flocken helt.
 
Ah, vi skrev på samma gång. Du nämner det här med att provocera. Ja varför skall man göra det? Varför skall mana fram idiotiska saker? Jag vet själv hur jag reagerar när någon har försökt sig på att provocera mej. Fan man blir ju en djävul och det är jag inte i normalt tillstånd. Likaså måste det vara för djur. Skall dom sen till råga på allt krävas att känna trygghet hos vederbörande så vete tusan. Att sätta mänskliga känslor på djur är ju "förbjudet" men skräck, hat, rädsla, vänlighet har ta mej sjutton samma uttryckssätt hos alla levande varelser eller........?
 
Ja du, det är allt en underlig snubbe...men det är väl det som är charmen med hästeriet...att alla är olika och kan vara VÄLDIGT olika också, trots samma hantering, det är sånt man lär sig av....att inte kunna lägga in hästar i samma mall....jag har också haft hästar som "smitit"...som gått till skogs istället för att hålla sig där dom andra hästarna är...varit borta några timmar och helt lugnt kommit knallandes hem igen :D :D

Min ettåring var också en elak en när han var nyfödd, men är världens underbaraste i dag...han har "elakt" blod i sina ådror, hans farfar var en hemsk j**el (den skulle jag vilja se nån "tukta" :devil:) Hans far fick man inte gå i närheten av heller :crazy:..så man var ju lite nervös då....
 
"Först måste du pippa med en NHkurssnubbe ...." :eek: :eek:

Kanske skall förtydliga mitt nick, saddle_MAN_ var det :o

Den dag jag föder barn har nog större under skett än att hästar lyder minsta vink :devil: :rofl: :rofl:
 
Jag önskar mig...

Nu när det är jul och allt.

* En FAQ, precis som på barockforumet. Med en enklare förklaring av grundfilosofin och kanske länkar till de vanligaste "NH-gurusarna" och kanske en till 7-games (som ju faktiskt är ganska efterfrågad av nybörjare)

* Bort med allt tjafs!!!! Varför bråkar ni? Man måste ju inte alls tycka likadant. Jag som skriver trådar ibland och önskar svar blir lika glad för LIAs svar som för Marthas, eller Dreamer eller Tassetass eller vem det än må vara. Ibland funkar den enas råd ibland dem andras, men alla tips, råd och synpunkter är välkomna och intressanta. Hade jag bara velat ha EN persons åsikt så hade PM varit en bättre metod än forumsskrivande.

Ni är både duktiga och jättegoa ALLIHOP! Fortsätt att tyck olika och ha olika lösningar på problem, men sluta tjafsa om det!!!
 
Re: Jag önskar mig...

:bow: :bow: :bow:

Precis, en FAQ vore bra. Dels själva andemeningen i filosofin (någon härovanför hade bra kläm på den), dels praktisk tillämpning, som 7-games och andra övningar.

Vem är moderator? Går det att samla ihop sig till nåt vettigt förslag?
 
Re: Jag önskar mig...

Vem är moderator? Går det att samla ihop sig till nåt vettigt förslag?

Moderator på forumet är jag och Gunnar.Om ni kommer med förslag så ska väl en FAQ inte vara så lång borta.


/Annelie
 
Re: Jag önskar mig...

Åhhh....vad kul min tanke kanske går att genomföra trots allt. Jag är absolut inte den rätta att försöka mig på något sådant.

Men hallå allihop, gadda er samman och gör något bra nu.

Det är nu som det finns en chans att enas om något bra.

MVH Madde
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp