Alla har väl nåt bra att kunna framföra....oberoende på hur och vad man lärt sig ifrån....Jag kan berätta nåt aktuellt som jag varit med om idag faktiskt...min ettårshingst har jag lämnat in för inkörning på travbanan för ca 1,5 mån sen...har ju tömkört o så hemma, men ville att han skulle sättas i vagn därnere, dels för att jag oftast är ensam hemma och dels för att dom ska lära sig att det finns en värld "utanför 70 skylten"
Första gången dom tömkörde honom därnere så var dom ute på "defileringsvolten" där kom det hästar som var på väg upp/ner från banan, en hjullastare,2 tjejer som red slalom mellan träden(i mitten av volten) hästfinkor som åkte kors och tvärs....detta var alltså FÖRSTA gången han var på en travbana....inga problem....idag var han uppe för första gången på själva banan( dom har kört honom i skogen hela tiden innan) där kom en som körde fort rätt emot honom, en stor traktor...och då menar jag STOR...med en sladd hängades bakom, sen finns ju en hel del reklamskyltar, totoskyltar, ja du vet kanske hur det ser ut på en travbana...det enda han gjorde var att skicka svansen i vädret när hästen han mötte svishade förbi

T om tränaren var ruggigt impad av honom..tryggare häst får man leta efter....

( detta är alltså snorungen som jag skrev om i våras)
OM jag nu enl LIAs inlägg är så otroligt talanglös...är det bara turen då att hästen blivit såhär?? eller kan man kanske ha nåt finger med i spelet
Vad jag menar med detta inlägg är ju att hanterar man hästar, vilken filosofi det än är, men ur både människa o ch djurs perspektiv blir rätt, så kan det ju inte vara fel

vilket man har läst böcker eller inte, det största felet blir ju när folk BARA läser en bok eller går på clinic och ändå inte förstår hur det funkar...feelingen saknas...jag kan som sagt både rya till ocj klappa på en häst om jag tycker att det är rätt sätt just DÅ....ändå tappar inte hästarna förtroendet för mig, sen om NH är bra eller inte...det beror ju helt o hållet på den som utövar det...filosofin i sig kan gå rakt åt helvete när fel personer "utövar" det.