var anmäls djurplågeri?

A

anetayeah

En nära vän flyttar idag ifrån sin missbrukande man. Hon är handikappad och kan inte ta hand om hund/ar.

Jag vet (genom henne) att mannen som bor i lägenhet nu kommer ensam att ha ansvaret för 2 hundar. Han är blandmissbrukare. Han skriker åt hundarna, är ofta så berusad eller påtänd att han glömmer eller inte orkar gå ut med dem. Hundarna får noll uppmärksamhet eller stimulans.
Jag tror inte att han gör dem illa men det är en mycket dålig miljö, särskilt nu när min väninna flyttar så kommer det att bli en ren knarkarkvart, det är det egentligen redan men hon har ju funnits där och hållit viss koll.

Han hotar att göra dem illa om han inte får pengar av henne ibland.

Vad kan man göra, vart ska man anmäla och görs det i så fall någonting NU?

Sv: var anmäls djurplågeri?

Det är hans hundar?? Om jag var hon skulle jag försöka få honom att ge dem till henne, stationera ut dem hos någon vän som kan ta hand om djuren medan de väntar på omplacering. Skulle definitivt inte bara stå bredvid och se på :crazy:

Han vägrar att lämna dem ifrån sig.

Att hota om att göra hundarna illa om han inte får pengar borde vara utpressning, dessutom missbrukar han.

Jag tycker att det känns som om polisen har en del att göra där förutom ev djurplågeri.

Djurskyddet ligger numera hos länsstyrelsen, och det går bra att anmäla anonymt.

/Migo

Ja, men en anonym anmälan som själv bara vet om något genom hörsägen läggs det nog inte krut på.

kl
Den avgörande frågan är vem som äger hundarna.

Jag vet av tidigare erfarenhet att en anmälan till länsstyrelsen om vanskötta djur tar flera månader tills polisen får ärendet. Och de gör ingenting.

Ena hunden som han äger är lämnad till uppfödaren nu som kommer att vägra lämna vovven till missbrukaren eftersom lägenheten är full av krossat porslin.

Den andra hunden fick följa med till nya stället. Polisen tillkallades p.gr.av saker som hände och de kunde inte göra något åt hundarna. Inte deras sak.
Men allt verkar ha ordnat sig rätt bra ändå efter en hemsk dag.
Tack för era svar!

Liknande trådar

Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 619
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 061
Senast: Nirvana
·
Övr. Hund Det finns ett äldre par i mitt område som har en rottweiler hane som dom har noll kontroll över. Hunden är väldigt aggressiv mot andra...
Svar
14
· Visningar
1 542
Senast: GotAsecret
·
  • Låst
Relationer Hej kära buke. Jag har så ledsen och förkrossad att jag behöver skriva av mig och ha någon som lyssnar. För åtta år sedan träffa jag...
Svar
8
· Visningar
2 070
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka