Var är Briar?

Mabuse

Trådstartare
När Briar gick i pension för några år sedan har jag för mig att Jan Brink sa att han skulle bli kvar på Tullstorp som pensionär, och det var han väl i början. Förra säsongen var han väl i Holland, men var är han nu? Är han tillbaka på Tulllstorp (fast han verkar inte ingå i deras hingstprogram), eller hos sin uppfödare, eller var? Eller har han dött?

Likadant Okeanos, vart tog han vägen?
 
Sv: Var är Briar?

Hittade honom, han står på Björkhaga Stuteri i Skåne i år. Nån som vet vad som hände med hans planerade pension på Tullstorp?
 
Sv: Var är Briar?

I och med att Briar inte ägs av Jan själv så tog han helt enkelt betalt för att han skulle stå kvar där i avelsverksamheten. Hingststallet på Tullstorp är begränsat i platser och har inte plats med hur många pensionärer som helst. För att vara EU-godkänt så måste alla hingstar stå för sig själv. Och eftersom att intresset är svagt för Briar i Sverige så var det väl klokt att låna ut han till ett annat land ett år! Kan jag tycka :D
 
Sv: Var är Briar?

Jag hade väl kanske trott att med tanke på hur han pratat om Briar som den längsta relation han haft, och hur bra Briar skulle få det som pensionär på Tullstorp, och att det inte var någon mening att flytta runt en häst på ålderns höst som trivdes där den var, att planen faktiskt var att han skulle bli kvar där, lönsam eller ej.

Dessutom har Briar faktiskt rätt stor betydelse för varumärket Tullstorp och Jan Brink, så ur marknadsföringssynpunkt tror jag faktiskt att det hade haft ett värde att ha kvar honom, även om han inte betäckte så mycket.
 
Sv: Var är Briar?

Tycker också det är lite märkligt, undrar om de varit i luven på varandra :angel:

Stämmer att han står på Björkhaga nu, såg honom i hagen när vi åkte förbi igår.

För som du säger har ju Briar varit lite av en symbol för Tullstorp. Och de har fortfarande flera bilder på honom rullandes på diverse sidor på hemsidan.
 
Sv: Var är Briar?

lite dum fråga förmodligen, men hur kommer det sig att det är så svagt intresse för honom? Jag är inte längre insatt i swb-världen (har annan ras nu ju) men hade jag skaffat ett dressyrsto hade nog briar varit en toppkandidat hos mig...
 
Sv: Var är Briar?

Briar är känd för att lämna ganska tuffa avkommor, JB sa själv på senaste hingstvisningen att Briarhästar inte var några amatörhästar. Det kan nog få en del uppfödare att inte använda honom, för säljs hästarna inte till proffs, vilket de flesta inte gör, så kan de nog vara svåra att sälja.
 
Sv: Var är Briar?

Nej, nu skojar du.?. Och VEM avlar för att få fram "amatörhästar"? De måste ju vara snudd på osäljbara.

Svenskar vet inte hur bra avelsmaterial de har, därför tar de inte tillvara på det. Jättetråkigt om man frågar en utlandssvensk som mig.
 
Sv: Var är Briar?

Det är klart att det finns avel för amatörhästar, det behövs hästar som inte har tävlingstemprament till ryttare som lär sig rida.
Eller missförstod jag dig nu?
 
Sv: Var är Briar?

Nej, du missförstod mig inte, och nej, jag håller inte med dig om att det skulle behövas en särskild avel för icke tävlingsmaterial. De som inte visar sig duga för högre klasser blir ju ett alldeles utmärkt material för amatörer. Bara för att man satsar högt betyder det knappast att resultatet hamnar någonstans ens i närheten av vad man tänkt sig. Eller vad tycker du? Temperamentet för en tänkt tävlingshäst är knappast dåligt.
 
Sv: Var är Briar?

Han har fått många avkommor, många har använt honom och vill prova nytt.

Han har gett stora och ofta rätt tunga avkommor, det är inte riktigt det som är på modet idag.
 
Sv: Var är Briar?

Nej, du missförstod mig inte, och nej, jag håller inte med dig om att det skulle behövas en särskild avel för icke tävlingsmaterial. De som inte visar sig duga för högre klasser blir ju ett alldeles utmärkt material för amatörer. Bara för att man satsar högt betyder det knappast att resultatet hamnar någonstans ens i närheten av vad man tänkt sig. Eller vad tycker du? Temperamentet för en tänkt tävlingshäst är knappast dåligt.

Jag anade att det var nåt i den stilen med Briar, men det hänger ju en del på uppfostran också. Jag håller med om att det kan krävas en viss "skalle" för att palla med att prestera på elitnivå, och tror också att många såna hästar kanske blir för svåra för hobbyryttare. Kan hända det gäller i större utsträckning inom hoppaveln än dressyren?

Jag har som sagt en annan ras, och inriktar mig faktiskt på att ta fram trevliga hobbyhästar som kan räcka en bra bit på tävling också - men som kanske inte skulle nå hela vägen till VM för det... för oss gäller ju lite andra förutsättningar och en rejält mindre marknad (westernhästar) Jag sätter mentaliteten först helt enkelt, givetvis inte med avkall på exteriör, sundhet osv. Alla som avlar siktar ju inte heller på att ta fram bruksprovsvinnare, eller landslagshästar. De" stora kända namnen" och säkert en hel del "hemmauppfödare" ja, men långt ifrån alla skulle jag våga säga ändå.

Jag tycker nog att det skulle behövas en avel som kanske siktar in sig på ridskolor etc, dvs att ta fram stabila, mentalt bra och tålmodiga hästar. En helt annan häst med andra ord. Med detta menar jag givetvis inte att mentaliteten är dålig eller mindre viktig hos den tänkta tävlingshästen!

Till mig själv hade jag dock fortfarande kunna tänka mig en häst i stil med vad jag antar att Briar lämnar. Den SWB jag har trivts allra bäst med genom alla år var en valack e Hertigen - Krevad, ingen lätt häst det ska gudarna veta, men det är också såna hästar jag gillar.
 
Sv: Var är Briar?

Briar har fått få ston sett i ett större prespektiv, jämfört med t ex Don Schufro. Ändå är han en av världens absolut främsta avelshingstar om man ser till att avkommorna ska gå internationell dressyr.
Så visst är det konstigt att han inte är mer använd...det verkar vara mer intressant att använda hingstar som vi egentligen inte vet mer om än att de INTE höll (fysisk/psykist) i dressyrsporten (läs t ex Ampere).:confused:
Briar gick alla unghästfinalerna och hela vägen upp och genom massor med mästerskap och har vissat att hans avkommor platsar i den internationella dressyren.

F ö finns det många Briar-hästar hos amatörer. Att han inte får ston beror på att han är svensk och hans avkommor då gått att följa (på gott och ont) på nära håll.
 
Senast ändrad:
Sv: Var är Briar?

Jag tycker också det är tråkigt att han bara har "försvunnit". Han är verkligen en ambassadör för SWB och när man här i USA säger att man rider dressyr och kommer från Sverige så skiner folk upp och säger BRIIIIIIAR! Själv skulle jag väldigt gärna ha en avkomma. En så hållbar hingst finns det inte många av och hållbarheten är väldigt viktig för mig.
 
Sv: Var är Briar?

Hur upplever ni att han lämnat i aveln rent sportmässigt?

Vet inte hur många jag pratat med som säger att han kommer/är ngt. Personligen tycker jag att han lämnat bra sporthästar.
 
Sv: Var är Briar?

*kl*

Jag anade att det var nåt i den stilen med Briar, men det hänger ju en del på uppfostran också. Jag håller med om att det kan krävas en viss "skalle" för att palla med att prestera på elitnivå, och tror också att många såna hästar kanske blir för svåra för hobbyryttare.

Jag har sett en Briar-avkomma på träning och den verkade inte lätt!

Hobbyryttare kan vara väldigt duktiga, men ofta har dom även ett heltidsjobb och familj. Hobbyryttaren kan få förkylningar/sjukdomar/krävande karriärsbyten/Vård av barn/osv som alla andra. Då finns risken att hästen måste stå, och då blir den understimulerad. Och en understimulerad häst med elitstam är inte att leka med! Den ger sig inte i första taget, om man säger så... :p
 
Sv: Var är Briar?

Vilken hingst lämnar avkommor som alltid är lätta, i alla situationer, vid alla träningar, vid inridning och när det ska sättas press för att nå högre upp i klasserna?

Jag har sett avkommor till hingstar med R-blod (som det gärna sätts = ridbarhet på) m fl som bråkat vid träning när det krävts lite mer samling...det betyder inte att jag tror att alla efter t ex Rubinrot är "hårda i skallen".
 
Sv: Var är Briar?

Jag drar själv inte alla Briar avkommor efter en kam, det finns en mamma också. Dock har han ett rykte om sig att lämna tuffa hästar, i alla fall i min bekantskapskrets, och de Briarhästar jag träffat på har varit relativt hårda allihop.

Jag vet flera hobbyryttare, som dock har tagit hästar från unga till msv och st georg nivå, alltså inte ryttare som mest lullar och skogsrider ( inget fel med det), utan som i mina ögon är duktiga ryttare, som inte kan tänka sig Briar som far pga temperamentet. Sedan tror jag säkert hans avkommor kan gå hela vägen, men så väldans många GP ryttare har vi nu inte, så marknaden blir väldigt begränsad. Det bästa är väl om hingsten förärver egenskaper att både kunna gå de höga klasserna och passa som hobbyhäst, vilket JB tydligt uttryckte att Briar generellt inte gör.
 
Sv: Var är Briar?

Kan du motivera varför man bara ska avla för tävling?
Vad är orsaken? Om man utgår ifrån att de hästar som man avlar på har bra exteriör och hållbarhet givetvis.


Jag håller absolut inte med dig om temprament. Alldeles för många av de godkända hingstarna nedärver för hett temprament för att det ska passa för en nybörjare, eller en förstahästägare.

Förstår inte detta "prestationskrav" som krävs av hästar nuförtiden, inse sanningen, alla vill inte tävla, alla vill inte ha en häst som rör sig snyggt eller hoppar högt. Och uppenbarligen skiter förstahästägarna ofta i sådant då dessa hästar utan bra tävlingsstam faktist får hem.

Snarare tycker jag det är oansvarigt att avla på sitt mediokra sto på en hingst med toppstam men som nedärver tävlingstempramentet som man ofta ser.

Vad många glömmer är att en "väluppfostrad" och välhanterad häst förvisso kan sköta sig hos en van hästmänniska men säljs den sedan till en orutinerad människa är det stor chans att tävlingstempramentet är för svårt för dessa människor och hästen blir för svår för dom.

Det händer konstant... jag har bra statestik på det hela iom att jag själv jobbar med att hjälpa andra som hamnat i denna sits.

Nej, du missförstod mig inte, och nej, jag håller inte med dig om att det skulle behövas en särskild avel för icke tävlingsmaterial. De som inte visar sig duga för högre klasser blir ju ett alldeles utmärkt material för amatörer. Bara för att man satsar högt betyder det knappast att resultatet hamnar någonstans ens i närheten av vad man tänkt sig. Eller vad tycker du? Temperamentet för en tänkt tävlingshäst är knappast dåligt.
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Sesca
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 005
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 416
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 038
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp