väpnar/riddarprovet

suberdoo

Trådstartare
vilka här har gjort något av dessa prov?

hur lång tid tog det för er att komma så långt så ni kunde avlägga dem?

hur gick själva provet till?

vart gjorde du ditt prov?

måste man rida upp för BB under båda proven?
 
Sv: väpnar/riddarprovet

*Puttar* :p och svarar trots att jag inte avlagt nåt prov att; ja, man måste göra dem för B.
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Jag har gjort väpnarprovet för 2 år sen. Tog mig 3 år att komma dit, men det med en häst som har haft äckligt med problem i kroppen. Först i höstas efter upprepade behandligar blev hon okej i kroppen och gick faktiskt att rida.
Mitt väpnarprov var långt ifrån det bästa, men eftersom man gör proven utifrån de problem man har med sig själv och hästen (det är bättre att rida bra på en "dålig" häst än att rida bra på en "bra" häst) så var jag helt nöjd.
Jag gjorde mitt prov hos BB i Danmark sista månaden på min praktik.

Nu när hon är okej i kroppen börjar hon visa att det under nästa år är dags för riddarprovet.
Det är dessutom spännande nu när 2-3 av mina elever börjar visa sig klara för väpnaprovet själva. Så jag får sno på lite med att ta riddarprovet så jag kan rekommendera dem som väpnare. :p

Väpnarprovet är inget som är direkt svårt och om man rider regelbundet för en vettig tränare "bör" man ta sig dit på 1-1½år.

Hur själva provet går till kan du se på riddarskapets hemsida:
http://www.knighthoodoftheacademicartofriding.com/

Under Positions. Där står vad som ingår m.m. Från riddarprov och uppåt ska provet filmas.

Ja, alla prov avläggs för BB och han vill se ekipagen minst en gång innan han låter ekipaget avlägga provet.


Tillägg: Du måste rekommenderas av en riddare för bägge proven.
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Jag gick in i den här tråden från "senaste inlägg" och missade totalt att det handlade om barockridning, jag trodde det hade med tornerspel att göra :D Snacka om att inte fatta någonting när jag gick in på hemsidan :D :rofl:
 
Sv: väpnar/riddarprovet

:rofl: Nej det kan jag förstå. Något förvirrande.

Förresten. Kolla under Happenings, sedan under: Pictures from Happening at Fredriksborgs Castle (scrolla ner på bildsidan en bit), så får du se lite "riddar" bilder på när de plockar ringar på Fredriksborgsslott så kanske det passar lite mer? ;)
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Hur går det till rent praktiskt (väpnarprovet)? Måste man göra rörelserna i en spec. ordning? Säger han saker under tiden man rider?
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Dessutom är det väl så att det kostar en hel del pengar att rida upp för riddar och väpnarproven.

Vet en del mycket duktiga ryttare som valt att avså pga detta. Man rider ju inte bättre bara för att man har en fin titel liksom.

/kt
 
Sv: väpnar/riddarprovet

600 euro för riddarprovet, 300 för väpnarprovet= halva summan för riddarprovet. Har man alltså gjort väpnarprovet kommer man undan med 300 euro för riddarprovet.
Klart att man inte rider bättre, men har man tänkt sig att undervisa tycker jag att det är nåt man kan investera i. Jag skulle aldrig rida regelbundet för någon som inte är aktiv riddare och jag vet flera som tycker likadant. Självklart är det inte heller en garanti att personen är bättre än någon annan, men det är en garanti på att personen har kommit en viss bit i sin ridning, lägg till ringar etc.
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Å andra sidan så är inte erlagt riddarprov någon garanti för att man är en bra instruktör och kan lära ut det man själv visar upp under provet, det är med andra ord inget instruktörsprov. Det är av många ifrågasatt huruvida riddarprovet borde användas som marknadsföring när det gäller undervisning.
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Man får rida rörelserna i vilken ordning man vill och han säger inget förrän efter. Ofta nöjer han sig med att säga att det är godkänt, eller så ber han att man ska visa en rörelse igen.


KungThulle
Sen om man är lite insatt i det hela så inser man att pengarna inte går för att BB eller föreningen ska gå med vinst. De går bl.a. till spöknoppen man får, kostnader för möten och träffar m.m.
Blir det "vinst" på något sätt sparas detta och används längre fram på ett sätt som medlemmarna får nytta av.


skreien
Det är upp till var och en som tar proven att använda hur de vill. Riddarskapet är inte en förening för tränare.

Så ifrågasätta får man göra individuella personer, inte föreningen.

Sen är det upp till elever och de som vill tränare att välja sin tränare. Vissa vill absolut ha riddare, andra bryr sig inte. Det beror hel på hur man själv ser på saken.
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Nej, det är inget instruktörsprov. Men eftersom det inte finns nåt är det ju bättre att träna för någon där man vet att tränaren har kommit "hit" eller längre. Istället för att träna för någon där man inte vet alls vad den står för egentligen/kan i praktiken.

Allmänt om proven: Kostnaden är ju också ett sätt att sålla bort dom som inte egentligen är så intresserade av riddarskapet eller läran.
Sen tycker jag att upplägget är bra, hur skulle ni göra för att sprida eran lära när den växer så lavinartat som AR gör..? Kanske hade det varit idé att ha kurser för dom som undervisar, som ex. om saker som ska läras ut och hur de ska läras ut, för att få jämnare nivå.. Vill man ha en renodlad insrtuktörskurs får man nog vända sig utanför riddarskapet, men jag har faktiskt inte hört några klagomål över dålig pedagogik (däremot att BB var lite dålig på detta själv i början). Jag själv är supernöjd med "min riddares" utlärningsmetoder! :banana:
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Väpnarprovet är inget som är direkt svårt och om man rider regelbundet för en vettig tränare "bör" man ta sig dit på 1-1½år.
Det är lite vanskligt att ge en sån tidsgräns tycker jag! Det är olika hur mycket förkunskaper och vilka förutsättningar varje ryttare och häst har, hur snabbt man lär sig och hur strukturerat man tränar på just de här färdigheterna.
Man behöver inte känna sig sämre för att man tar längre tid på sig.

Ja, alla prov avläggs för BB och han vill se ekipagen minst en gång innan han låter ekipaget avlägga provet.

Så var det inte för mig. Jag red upp första gången jag såg Bent.
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Allmänt om proven: Kostnaden är ju också ett sätt att sålla bort dom som inte egentligen är så intresserade av riddarskapet eller läran. :


Läran? LÄRAN?

Att rida dressyr är för tusan ingen jämrans religion, kult eller liknande. Att rida dressyr är att gymnastisera sin häst så att den håller länge för arbete under ryttare!!!

Bent själv brukar ju framålla att god ridning är KONST, jag hoppas vid alla gudar att han inte själv anser att det är en religion som han lär ut!

Apropå sålla bort så är det egentligen bara en sorts människor som sållas bort av höga avgifter och det är alla dom som är fattiga- sen må dom vara hur talangfulla och skickliga som helst.

/kt
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Är riddarskapet en förening nu för tiden? Med demokratiskt vald styrelse och sånt där?
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Sorry. Bör var ett illa valt ord.

(tänkte göra tillägget att det finns undantag på de som ridit upp som blivit rekommenderade på ett sånt sätt att BB är säker på att de klarar provet ändå, med viss reservation för ordet "säker". ;) )


KungThulle

Suck...ska vi roa oss med att börja märka ord nu? Du vet hur hon menade. Måste vi ha sånt här tjafs istället för att diskutera. :(

Har man inte råd måste man inte vara med i riddarskapet. Det är inget måste för att rida AR, för att undervisa eller för att träffa andra medlemmar. Det är som med allt annat i livet.

Svea
Det är väl reggat som en förening? Eller minns jag helt fel?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: väpnar/riddarprovet

det känns som om det här med väpnar och riddarproven retar många människor. kan det vara så?

sen undrar jag om någon snäll själ har lust för att översätta för mig vad som ingår i de båda proven.. det är ju så krånglligt med engelska.. ;)
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Läran? LÄRAN?
:eek: Herregud människa tänk på blodtrycket :p
Vart ahr jag skrivit att det är en religion eller kult??
Hoppas att du förstår när jag skriver att jag definierar lära som en inriktning, sätt och metoder att göra samma sak på. Exempel på "gubbar med läror är, Guérinière, Steinbrecht och BB. Ex. po folk utan egen lara, jag, k. kyrk.., J.Br...
Att rida dressyr är att gymnastisera sin häst så att den håller länge för arbete under ryttare!!!
Holler jag helt och h[llet med om, men man m[ste ju veta hur man ska g;ra, man kan do valja att folja en speciell 2riktlinje2..

Rokade mackla lite med tangentbordet, hoppas att ni ser vad det st[r iaf :bow:

GOD JUL!!! :banana:

Forresten ar jag utfattig studerande men kommer att spara sa lange det behovs till mina prov!
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Notera att jag inte tycker det är fel egentligen med själva "prövningarna" men jag tycker a/ att avgifterna är för höga och b/ att det är förmätet att kalla ett prov för väpnar respektive riddarprov när det ENDAST är ridning som ingår i provet.

Något som ska kallas väpnar/riddarprov ska enligt min åsikt inehålla betydligt flera delmoment för att innehålla sådana saker som en "riddare" rent historiskt ska kunna.

Sorry men det är min yrkesmässiga åsikt som arkeolog/historiker.

Ett prov som innehöll även delmoment som tex handhavande av blankvapen till häst och till fots och hanterande av hästen i stridssimuleringar förutom den rena dressyrövningen skulle ha betydligt mer berättigande att kalla sig väpnar/riddarprov.

( Och skulle man gå efter Castaligones bok om etikett från 1500-talet så skulle det ingå dans, musicerande och höviskt uppträdande i största allmänhet också, men det är väl för mycket begärt antar jag....)

/KT
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Lillkin
·
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
553
Senast: Cambrie
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp