väpnar/riddarprovet

Sv: väpnar/riddarprovet

Notera att jag inte tycker det är fel egentligen med själva "prövningarna" men jag tycker a/ att avgifterna är för höga och b/ att det är förmätet att kalla ett prov för väpnar respektive riddarprov när det ENDAST är ridning som ingår i provet.

Något som ska kallas väpnar/riddarprov ska enligt min åsikt inehålla betydligt flera delmoment för att innehålla sådana saker som en "riddare" rent historiskt ska kunna.

Sorry men det är min yrkesmässiga åsikt som arkeolog/historiker.

Ett prov som innehöll även delmoment som tex handhavande av blankvapen till häst och till fots och hanterande av hästen i stridssimuleringar förutom den rena dressyrövningen skulle ha betydligt mer berättigande att kalla sig väpnar/riddarprov.

( Och skulle man gå efter Castaligones bok om etikett från 1500-talet så skulle det ingå dans, musicerande och höviskt uppträdande i största allmänhet också, men det är väl för mycket begärt antar jag....)

/KT

Intressant! Det skulle vara roligt att gå igenom en sån utbildning!
 
Sv: väpnar/riddarprovet

(tänkte göra tillägget att det finns undantag på de som ridit upp som blivit rekommenderade på ett sånt sätt att BB är säker på att de klarar provet ändå, med viss reservation för ordet "säker". ;) )


QUOTE]

Är du verkligen säker på det? Jag tror inte jag blev rekommenderad på nåt särskilt sätt. Och det var inte säkert att jag skulle klara det. Inte så himla noga förstås, men jag är på petnoga humör:devil:
 
Sv: väpnar/riddarprovet

/ att det är förmätet att kalla ett prov för väpnar respektive riddarprov när det ENDAST är ridning som ingår i provet.

Något som ska kallas väpnar/riddarprov ska enligt min åsikt inehålla betydligt flera delmoment för att innehålla sådana saker som en "riddare" rent historiskt ska kunna.
Men att du inte skrev det innan :p Det kan jag förstå! Jag tycker inte det är så fel som du tycker, men det beror väl på våra olika bakgrunder. Jag ser det helt enkelt som att man är på samma nivå inom utbildningen/träningen av hästen som riddare/väpnare.
Hur pass historiskt korrekta är tornerspelsryttare? (jag vet inte det är därför jag frågar) Men dom utför väl inte prov, så det kanske blir en annan sak...

Ett prov som innehöll även delmoment som tex handhavande av blankvapen till häst och till fots
Vad exakt är blankvapen :o Värjor och svärd??
Det tycker jag verkar skoj, och fäktas har jag tänkt lära mig :banana: B.Js sambo lär väl ut??

Och skulle man gå efter Castaligones bok om etikett från 1500-talet så skulle det ingå dans, musicerande och höviskt uppträdande i största allmänhet också,
Sysslade dom inte med dikter och sånt med? Det hade varit jättekul att läsa om sakerna men kanske lite i överkant att utöva.

Ska man hårddra också så, hur många kvinnor var aktiva med sådana sysslor? (än en gång vet jag inte, därför frågar jag. (frågar man inget får man inget veta:p ))

men det är väl för mycket begärt antar jag....)
Tråkig ton tycker jag...:angel:
Jag tycker det hela till sist hänger på vad man har användning av, jag har användning av att träna min häst på ett bra och skonsamt sätt, men inte av att uppföra mig som man gjorde på 1700-talet.
 
Sv: väpnar/riddarprovet

ag tycker det hela till sist hänger på vad man har användning av, jag har användning av att träna min häst på ett bra och skonsamt sätt, men inte av att uppföra mig som man gjorde på 1700-talet.

Jag tror inte du förstår kontentan, det är inte frågan om att uppföra sig som man gjorde på 1700-talet ( eller nån annan särskild tidsperiod), utan dans, fäktning och liknande är ett sätt att vinna kroppskontroll och genom denna kroppskontroll ha en mer precis inverkan på hästen henom hållning och vikthjälper etc.

Dvs har du styrsel på din egen kropp har du styrsel på hästens.

Det kunde lika gärna röra sig om att träna tex karate eller balett, eller yoga och liknande.

/KT
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Vad exakt är blankvapen :o Värjor och svärd??
Det tycker jag verkar skoj, och fäktas har jag tänkt lära mig :banana: B.Js sambo lär väl ut??

Blankvapen är alla vapen som har en egg av metall dvs knivar, dolkar, spjut, svärd, värjor, rapierer etc etc.

Det finns flera ställen att lära sig att använda blankvapen. Bor man i Skåne så finns det en förening i Malmö som har fäktträffar en till två ggr per vecka (Sankt Mikaels gille) och som håller på med fäktning med svärd i 1400-talsstil och med anknytande tekniker dvs även boxning och brottning från samma period och dolkkamp etc. Ett mycket trevligt gäng.

I Stockholmst/Uppsala trakten så finns SCs sambo MN som också tränar och lär ut fäktning från samma period. M är desutom ganska inriktad på strid till häst.

De flesta vikingaföreningar har blankvapenträningar men i en annan stilart och med litet andra traditioner.

Inom SCA och Nordrike så finns det folk som sysslar med dels sk SCA strid i rustning och slåss med vapen av rotting och så finns det en falang som håller på med 1500-tals fäktning med värja och rapier.

Gillar man österländskt finns det flera föreningar som sysslar med japansk svärdskonst också.

/KT
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Sysslade dom inte med dikter och sånt med? Det hade varit jättekul att läsa om sakerna men kanske lite i överkant att utöva.

Castaligiones bok om etikett finns i förkortad version på engelska heter då " Etiquette for a renaissance gentleman" eller nåt liknande, borde gå att beställa hem till det lokala biblioteket, ( reservation för stavningen).

Om man är intresserad av seder och bruk förr så har Norbert Elias gett ut en jätterolig bok som heter "Tidernas Historia" där dett fins ett sanslöst kapitel om bla bordsskick under medeltiden.

/KT
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Intressant! Det skulle vara roligt att gå igenom en sån utbildning!

Jo tänk om det fanns, med BRA lärare, så ,man kunde syssla med relaterande ämnen en termin eller två. Kanske i folkhögskoleform med möjlighet att ta med en eller två hästar.

Tänk bara vad mycket man skulle hinna lära sig i form av ridning och allmän skolning av kropp och själ om det fanns chansen att göra det på heltid och bo på skolan.

/KT
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Men vill man nu göra proven ändå så får man väl helt enkelt spara ihopa pengar till det eller hur...
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Notera att jag inte tycker det är fel egentligen med själva "prövningarna" men jag tycker a/ att avgifterna är för höga och b/ att det är förmätet att kalla ett prov för väpnar respektive riddarprov när det ENDAST är ridning som ingår i provet.

Syftar du på att man bara visar ridning?
I väpnarprovet så är det så ja.

I riddarprovet visar man även longering samt har ett samtal med Bent där man visar att man kan en viss del om historian kring det hela, kan lite om mästare m.m. och har insikt i vad man själv har för problem och talanger.

Eller menade du något annat?
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Har du gjort väpnar eller riddarprov?

För väpnare brukar det vara mycket "lättare" på hur man blir rekommenderad.
Jag vet att jag pratat med BB om det och han säger att han gärna ser de som ska rida upp för riddarprovet innan de gör provet.
Lättare att avstyra det hela innan om det skulle vara så.
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Snabb (mycket snabb) översättning om vad som ingår.

Väpnarprovet:

Utrustningen är kapson med stång eller tränsbett. Tyglarna får hållas i två händer, med undantag för stången.

* Övergång från fri skritt till arbetsskritt till fri skritt igen. Visa att hästen är smidig, sträcker sig framåt-nedåt till handen till höger och vänster.
* Öppna i skritt och trav (båda varv)
* Sluta i skritt och trav (båda varv)
* Förvänd sluta i skritt och trav (båda varv)
* Diagonal sluta i skritt och trav (båda varv)
* Halv piruett i skritt och trav (båda varv, inget större krav på centrering "min kommentar")
* Några galoppsprång i bägge varv.
* Rygga några steg (även då halt givetvis, "min kommentar")


Riddarprovet:
Longerprovet.
Utrustning: Kapson, longerlina, spö.

* Visa stillastående böjning till höger och vänster.
* Överträdelse vid handen i skritt
* Övergångar på volten skritt-halt-skritt, skritt-trav-skritt, några galoppsprång, byta varv på volten.
* Till både höger och vänster


Ridning:
Utrustning. Blank stång på en hand, spö i andra handen, sporrar.

Man visar väpnarprovet +:

* Enkla galoppombyte i bägge varv.
* Halva piruetter i galopp till höger och vänster (mer krav på centrering så även i skritt och trav "min kommentar")
* Halva steg, minst en hov framåt (bägge varv) för att visa större aktivitet i bakdelen
* Alla skolor (öppna, sluta och förvänd sluta) i galopp (bägge varv)
* Halt från galopp

Sista delen är teori.



Som sagt väldigt snabb översatt och jag reserverar mig för eventuella fel. ;)
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Blankvapen är alla vapen som har en egg av metall dvs knivar, dolkar, spjut, svärd, värjor, rapierer etc etc.

Det finns flera ställen att lära sig att använda blankvapen. Bor man i Skåne så finns det en förening i Malmö som har fäktträffar en till två ggr per vecka (Sankt Mikaels gille) och som håller på med fäktning med svärd i 1400-talsstil och med anknytande tekniker dvs även boxning och brottning från samma period och dolkkamp etc. Ett mycket trevligt gäng.

I Stockholmst/Uppsala trakten så finns SCs sambo MN som också tränar och lär ut fäktning från samma period. M är desutom ganska inriktad på strid till häst.

De flesta vikingaföreningar har blankvapenträningar men i en annan stilart och med litet andra traditioner.

Inom SCA och Nordrike så finns det folk som sysslar med dels sk SCA strid i rustning och slåss med vapen av rotting och så finns det en falang som håller på med 1500-tals fäktning med värja och rapier.

Gillar man österländskt finns det flera föreningar som sysslar med japansk svärdskonst också.

/KT

sen finns en kille i Örebro som lär ut fäktning efter fiori de liberis manualer vad gäller alla möjliga vapen, mest l¨ångsvärd dock. tränar även strid till häst efter de manualerna.
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Gjorde riddarprovet för några år sedan och kompletterade med longerprovet när det tillkom. Jag tränade för Bent och red upp för Bent. Tog mig ca 2 år av träning - omskolning från tävlingsdressyr till AR.

Tyvärr har jag sett så mycket dålig ridning, nu pratar vi riktigt dålig, blivit godkänd av BB till riddare. En acceptans för hästens förutsättningar och uppridningssituationen skall absolut finnas men det jag upplevt är helt annorlunda.

Så jag tycker inte att ett riddarprov borgar för att ryttaren kan rida det som sägs ligga till grund för ett godkänt riddarprov. Det borgar inte längre för någon form av kvalité.

Jag hoppas verkligen att BB tänker om om går tillbaka till hårdare krav av de som rider upp innan väpnar och riddarskap vattnas ut helt.

Och i ärlighetens namn skulle han nog inte ha godkänt mig heller den dagen jag red upp......
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Blankvapen är alla vapen som har en egg av metall dvs knivar, dolkar, spjut, svärd, värjor, rapierer etc etc.

Det finns flera ställen att lära sig att använda blankvapen. Bor man i Skåne så finns det en förening i Malmö som har fäktträffar en till två ggr per vecka (Sankt Mikaels gille) och som håller på med fäktning med svärd i 1400-talsstil och med anknytande tekniker dvs även boxning och brottning från samma period och dolkkamp etc. Ett mycket trevligt gäng.

I Stockholmst/Uppsala trakten så finns SCs sambo MN som också tränar och lär ut fäktning från samma period. M är desutom ganska inriktad på strid till häst.

De flesta vikingaföreningar har blankvapenträningar men i en annan stilart och med litet andra traditioner.

Inom SCA och Nordrike så finns det folk som sysslar med dels sk SCA strid i rustning och slåss med vapen av rotting och så finns det en falang som håller på med 1500-tals fäktning med värja och rapier.

Gillar man österländskt finns det flera föreningar som sysslar med japansk svärdskonst också.

/KT

Min syrra och hennes man är med i medeltids-/ och vikingaförening och maken slåss visst ibland med svärd o d. De vill gärna även ha med någon som har en kuse om jag har förstått det hela rätt. Jag kan vidarebefodra mail om det finns någon som är intresserad! De bor i Stockholm.
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Notera att jag inte tycker det är fel egentligen med själva "prövningarna" men jag tycker a/ att avgifterna är för höga och b/ att det är förmätet att kalla ett prov för väpnar respektive riddarprov när det ENDAST är ridning som ingår i provet.

Något som ska kallas väpnar/riddarprov ska enligt min åsikt inehålla betydligt flera delmoment för att innehålla sådana saker som en "riddare" rent historiskt ska kunna.

Sorry men det är min yrkesmässiga åsikt som arkeolog/historiker.

Ett prov som innehöll även delmoment som tex handhavande av blankvapen till häst och till fots och hanterande av hästen i stridssimuleringar förutom den rena dressyrövningen skulle ha betydligt mer berättigande att kalla sig väpnar/riddarprov.

( Och skulle man gå efter Castaligones bok om etikett från 1500-talet så skulle det ingå dans, musicerande och höviskt uppträdande i största allmänhet också, men det är väl för mycket begärt antar jag....)

/KT

Du verkar vara cool! Min far var amatörhistoriker och själv är jag väl mer intresserad än kunnig, men lite har väl fastnat...
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Snabb (mycket snabb) översättning om vad som ingår.

Väpnarprovet:

Utrustningen är kapson med stång eller tränsbett. Tyglarna får hållas i två händer, med undantag för stången.

* Övergång från fri skritt till arbetsskritt till fri skritt igen. Visa att hästen är smidig, sträcker sig framåt-nedåt till handen till höger och vänster.
* Öppna i skritt och trav (båda varv)
* Sluta i skritt och trav (båda varv)
* Förvänd sluta i skritt och trav (båda varv)
* Diagonal sluta i skritt och trav (båda varv)
* Halv piruett i skritt och trav (båda varv, inget större krav på centrering "min kommentar")
* Några galoppsprång i bägge varv.
* Rygga några steg (även då halt givetvis, "min kommentar")

*suck* Det där med galoppen... :crazy: annars hade vi inte haft speciellt långt kvar.

Är det tillåtet att ta sats, ca 2 varv innan han får sina galoppsprång?? :rofl:

Jag är intresserad av att göra proven, mest för att själv få konkreta bevis på vad jag har uppnått med min ridning & hur långt min häst har kommit.
Jag får helt enkelt spara, då även resan över kostar en slant.
 
Senast ändrad:
Sv: väpnar/riddarprovet

:rofl:

Äh du ska se att de där galoppfattningarn snart ger sig. ;)

Du behöver ju inte åka över du kan göra det på ...hm... vad tusan heter den nu igen. Totalt hjärnsläpp. Gården i nordvästra Skåne som Bent börjat undervisa på. Så slipper du betala bro/färja över.

åh, vad smidigt.. då kanske det faktiskt blir av när min tränare bjuder upp mig på riktigt, vi har ju bara pratat om att det snart kan vara dags..
då slipper ju min stackare åka så långt också..:idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Lillkin
·
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
553
Senast: Cambrie
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp