väpnar/riddarprovet

Sv: väpnar/riddarprovet

Är det BJ eller HE du rider för? Det är väl de två AR tränarna som är där nere (om det är dit du brukar åka vill säga).
 
Sv: väpnar/riddarprovet

nä, jag brukar inte åka dit, det var mer det att du sa att det gick som gjorde mig glad..
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Mja, då blir det nog bara ett nytt hål i väggen format efter häst & ryttare. Nattfare has left the building. :rofl:

Prblemet är att Natt tycker att slängtrav är lättare/roligare inte lika jobbigt som galopp om han inte får lov att dra järnet förståss . Tror inte att hö i hagen kommer att hjälpa.
Fattningen i sig går bra, men han skall hålla galoppen oxå & inte börja slängtrava.
Blir så obekvämt. :crazy:
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Han är inte travare för ingenting. :p

Kallblodstravarna brukar ha en period där de lär sig galoppfattningen som är mindre...tja...rolig.
Sen när de väl fattat piken brukar det gå som en dans.

Och även om hästen sedan länge är inriden kan sånt krångla. ;)
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Ok...:crazy:

Har ridit/ridit in en del travare i mina dar men dessa har aldrig haft problem m vare sej galoppen el fattning efter max 1 mån (galopp-)träning.

Men det kanske är annorlunda med kallblodstravare?:idea:
 
Sv: väpnar/riddarprovet

De jag sett som gått på travet innan har haft ett helvete att lära sig galoppera...okej lätt överdrivet. Tycker varmblodstravarna verkar ha lättare för det, men min erfarenhet av travare i alla slag är ganska begränsad.
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Jag har gjort ett godkänt väpnarprov men valde att inte gå med i "ordern" eller vad man ska kalla det. Tyckte 300 euro var för dyrt :o :angel:

Jag gjorde det under en clinic, red mina två ordinarie pass på lördagen o sen på lördagkvällen så red jag upp.

Hade väl ridit aktivt i ca 1,5 år när jag gjorde det.
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Samtliga jag ridit in har gått på travet innan. Men jag har väl haft tur o fått tag på bra hästar bara...!:D
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Det har jag förträngt. :rofl:
Jag tar gärna ett nytt pass på henne, om jag får. :o
Har hunnit lära mig en del på de 2åren(?) som gått och hon är en fantastisk häst.
Sen hade det givetvis varit trevligt att träffa hennes matte igen. ;)


_Smulan_
Var det bara jag som missförstod att du haft att göra med varmblodstravare och inte kallblodstravare?
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Stämmer, har bara ridit in varmblodstravare. Så det är stor skillnad mellan varmblods-och kallblodstravare el?:idea:

Enlighten me...!:D
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Ett prov som innehöll även delmoment som tex handhavande av blankvapen till häst och till fots och hanterande av hästen i stridssimuleringar förutom den rena dressyrövningen skulle ha betydligt mer berättigande att kalla sig väpnar/riddarprov.

( Och skulle man gå efter Castaligones bok om etikett från 1500-talet så skulle det ingå dans, musicerande och höviskt uppträdande i största allmänhet också, men det är väl för mycket begärt antar jag....)

/KT
Phu...vilken tur att detta inte ingår, blankvapen, musicerande...nåväl en dikt och eller lite höviskhet kan man nog klämma fram
 
Sv: väpnar/riddarprovet

:p Jag tycker det är ungefär lika stor skillnad på en varmblodigtravare och en kallblodigtravare som det är på ett halvblod och en PRE, men det kanske bara är jag.
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Säger du det?
Kan hända, dom kallblod(stravare) jag träffat har i allmänhet varit buffligare och okänsligare (inte okänsliga *hukar innan jag får alla kallblodsentusiaster över mej* :D men mindre känsliga än..) varmblodstravarna....
Men jag har alltid trott att dom hade ungefär samma galoppkapacitet el vad man ska kalla det.

Där ser man...:idea:
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Njea, det beror väl på vilken kvalitet man vill ha på galoppen också...? Galopp går att få på de flesta hästar (annars bör man nog kolla upp dom ganska noga), men det är ju skillnad om det är rakt fram i skogen i "fri form" eller på böjda spår i paddocken i mer samlad form.
 
Sv: väpnar/riddarprovet

Självklart!
Rider aldrig någon travare ut i skogen och driver in den i galopp , rider inte ut i skogen överhuvudtaget med en sådan häst, annat än i skritt, innan den kan trava och galoppera i form och balans både på rakt och böjt spår (förutom en del andra grejer men det hör inte hit..)

Skulle aldrig galoppera en galoppör från banan i skogen heller innan den kan samma saker.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Lillkin
·
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
553
Senast: Cambrie
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp