Vanvårdade hästar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare kybylla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 3 228
K

kybylla

Hej. Jag fick en vanvårdad ponny en gång, han hade typ spetsig rygg, mager och rädd för människor. Min mamma åkte dit för att bara kolla på den (jag visste inget) men när hon såg den lilla svarta ponnyn så ville hon inte lämna den där utan köpte den direkt. Det tog lång tid innan han vant sig vid oss. Efter ca 1 ½ år så va han jätte fin och blivit lite rundare och jag hade börjat små rida han. Han va helt underbar. Den bästa hästen jag haft. Men en dag när jag red så såg min mamma att han haltade, vi åkte till vetrinären och fick reda på att hans ben var slut. När vi köpte han så sa dom att han va 16 men det visade sig att han var 24 år :( Dom sa oxå att han aldrig mer skulle bli bra eftersom det va något med hans ben, så dom dömde ut han. Jag älskade/älskar den känslan av att jag räddat hans liv och gjort så hans sista år blivit så bra. och när jag ser allt som skrivs om vanvårdade hästar så vill jag bara köpa alla. Så jag undrar om nån vet vart man köpa såna hästar för jag vill gärna rädda hästar från att ha det så. Tacksam för svar.

Sv: Vanvårdade hästar

det är väl inte riktigt så att det finns särskilda försäljnings stall som spec. sig på att sälja vanvårdade pållar :crazy: dom flesta vanvårdade pållar står "bortglömda" i någon lada eller hage, ofta ägda av okunnigt folk som inte riktigt varit medvetna om vad skada dom gjort eller vad en häst igentligen behöver. vill man ta hand om en pålle som farit illa så finns det ju djurskyddsföreningar man kan vända sig till, då får man gå igenom vissa "kontroller" så man verkligen kan erbjuda pållarna det dom behöver.

dessutom kan man inte "rädda alla" det både kostar att rehab./ge rätt vet. vård/mat och tar väldigt mkt. tid att sköta ;) har dock "rammlat på" några genom åren som jag av ren slump hittat och inte kunnat "lämna". dom har fått omvårdnad hos oss tills dom varit redo att hitta nya bra hem som givit dom den skötsel och stimmulans dom behöver för att må bra :)

den värst vanvårdade häst jag "råkat på" va ett 2 årigt russ sto som en vän till mig igentligen skulle titta på (jag va bara med som sällskap) hon hade grav undervikt(vägde kanska hälften av vad hon skulle), såg ut som en ko i kroppen med höftben som stack rakt ut... stod uppbunden i kospilta med kättingar och för liten fölgrimma som va på väg att "växa in" med stora köttsår som följd. kom inte ut alls vintertid, hade inget strö (stod i bara gammal skit), fick bara 3 kg ängsvingel/dygn att äta (hmm, protein tyckte dom va förkastligt till ponnys-vem som nu tutat i dom det. och små ponnys "behöver så lite mat" :eek:), va full av ringorm (det värsta tom. vet. hade sett) hon hade ingen man, pannlugg, päls på huvud/hals/manke/rygg/länd/kors/svans. benen va fulla av kraftig rasp som även den krävde långvarig vet. beh.. full av mask, hovarna ska vi inte ta upp, inte heller rötorna :crazy: hon va inte normalt hanterad, dvs i stort sett ohanterad.....

människorna som ägde henne va inga "elaka" människor, bara grymt okunniga....och hade tröttnat på att ha häst :crazy:...dom skulle satsa på köttdjur :crazy:

mina vän vågade inte köpa ponnyn så jag tog henne med hem, det gick att pruta rätt bra. pengar som tveklöst skulle behöva gå till vet. räkningar(villket det verkligen gjorde)....tror att även säljaren förstod det igentligen... hon blev en jättefin ponny efter ett tag (2 års dagligt jobb) som va/är helt underbar att hantera och för barnen rida/köra :) i dag bor hon hos en helt underbar familj med flera barn som tar hand om henne på bästa sätt :love:

men jag har även varit och tittat på hästar som varit i sådant skick att jag inte ansett mig kunna ge individen den beh/vård som behövts och därför avstått.

Du kan ta kontakt med Svenska Hästars Värn, en org. som köper in vanvårdade hästar för utplacering i goda väl undersökta godkända hem.

Men hur mycket kan dom ungefär kosta? För jag har en häst just nu men ska sälja han till sommaren och då vill jag gärna ha en vanvårdad häst fast mina föräldrar tycker jag borde köpa en som är till och med bättre än den jag har nu eftersom dom vill att jag ska tävla. Men jag vill köpa en sån häst och ta hand om den och sen när hästen är redo så kan man ju börja tävla lite. Det spelar ingen roll om det tar lång tid för jag har inte bråttom och skulle aldrig kunna tävla en häst som inte var redo. Har dom som hittar hem åt vanvårdade en hemsida?

Jag vet inte vad hästarna kostar men "Svenska hästars värn" har i alla fall en fin hemsida, kolla där. Du kan få fram hemsidan om du söker på "Svenska hästars värn" i någon sökmotor, t ex Google.

Det är underbart med folk som vill ta hand om dessa stackars djur, jag hoppas att du hittar rätt häst. När de blir omhändertagna blir de ju ofta så otroligt tillgivna.

Okej. Men det finns väl många såna hästar på hästauktioner?

Ja det är ju inte för inte som SHV alltid försöker ha representanter på dessa förhatliga auktioner! :mad:

Jag tycker att det är fint att du vill ta hand om en vanvårdad häst, MEN eftersom du bara är 14 år kommer det väl att bli dina föräldrar som betalar för den extra skötsel som en häst med problem kommer att kosta?

häst auktioner är ju tack och lov ganska ovanligt iaf. i sverige numer. men även "vanliga" annonser rymmer många ovårdade/vanvårdade pållar, oftast är priserna låga i annonsen eller att det kan stå tex. "måste bort fort"

Jo, men dom är beredda att betala det. Eftersom jag redan haft en sån häst så vet mina föräldrar ungefär hur mycket det kommer att kosta.

fast det vet man aldrig helt ;)

det beror ju även på hur länge vanvården pågått och under vilken "form" och hur gammal hästen varit. har det varit svält så kan det på sikt bli väldigt dyrt då många innre organ kan ta stor skada, växer hästen under svälten så kanske den aldrig blir fullt brukbar, är den tung och hovarna tagit stryk så kanske det aldrig går att rätta till.

det kan om det vill sig illa bli långa och upprepade veterinär besök/beh under låång tid eller kanske under hästens återstående livslängd. kanske har vanvården "satt sig i huvudet" på pålle, reder du inte ut det så kanske du måste ta hjälp vilket är riktigt dyrt. en häst som "blockerar" är inte lätt att hantera dessutom innebär det ett stort risktagande (med tanke på din ålder)

KL

kan man inte bli typ "fostermamma" till någon häst från SHV?
alltså ha hästen hemma hos sig och ta hand om den utan att köpa den?

*nyfiken*

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 031
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 605
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka