L

lighty

Grannen till min syster har 2 hästar..en ponny och ett halvblod..De hästarna mår verkligen inget vidare..De går ute dygnet runt utan något som helst skydd, får inget stödfoder förutom möjligtvis lite hö på vintern, de får vatten väldigt sporadiskt och hlvblodet har verkat halt och stel vid flera tillfällen utan att hon har gjort något..de är inte speciellt magra men hovarna är i fruktansvärt dålig kvallité och en gång när den ena hästen hade smitit och jag fångat in den, så skulle jag ställa in den och då såg ja den andra stå i sin box med en vattenspann som var omöjlig för den att nå, ingen mat och den stod nästan till knäna i skit..:cry:jag lider verkligen av att se hur de har det!å man blir bara sååå förbannad på denna kvinna som behandlar sina djur på det här sättet!:devil:
jag har försökt prata med henne flera ggr och sagt åt henne att sälja hästarna eftersom hon själv har erkännt att hon är rädd för dem..
finns det något och isf vad ska jag göra?vart hör man av sig?m.m..:confused:
tacksam för svar:crazy:

Sv: Vanvård?

Säg till henne att du tänker anmäla henne om hon inte gör något åt situationen dvs, sälja eller avliva hästarna.

Om inget händer så anmäl! Det finns inget försvar till att man behandlar djur illa. Även fast man är rädd för hästar så kan man stå utanför och kasta in mat och har man en vattenslang så slipper man gå in i hagen om man placerar vatten hinkarna smart!

Anmäl med en gång, ring i morgon. för djurens bästa.

Då kommer en inspektör som kan avgöra hur det ligger till

du såg hästen stå i box, ändå gick de ute dygnet runt?

De får ingen mat men är inte magra?

Får inte riktigt detta att gå ihop faktiskt.

Anmäl till djurskyddet i din kommun. Sök på google. :) te.x "Djurskyddet i sundsvall" elr vart du nu bor.. så kmr telefonnr upp.

Men märka ord. Om en häst är ute nästintill jämt skulle jag då också säga att den är ute dygnet runt TROTS att den kanske kommer in i boxen 2 ggr/år.

Hon skriver: får INGEN stödfodring..inte att dom aldrig får mat.

Misstänker man att ett djur far illa tar man kontakt med Miljö och Hälsoskyddet. ring kommunens växel och be dom koppla dig.

försöker bara säga att det ofta finns en annan version från ägaren. Ts verkar ju inte ens bo i närheten av hästarna, mycket kan hända när inte ts ser.

försöker bara säga att det ofta finns en annan version från ägaren. Ts verkar ju inte ens bo i närheten av hästarna, mycket kan hända när inte ts ser.

jag bor verkligen nära och har mina egna hästar på gården jämte hennes..har ävern haft mina hästar gående i en hage jämte hennes så ja har sett ganska så mkt av vad som händer där:grin:

Men hallå!
och den stod nästan till knäna i skit..
Finns ingen "version" som är godtagbar där, tycker jag.

Till TS: Säger som de flesta andra här: Om du nu har sett så mycket och är säker på din sak, så ANMÄL HENNE!

Men hallå!

Finns ingen "version" som är godtagbar där, tycker jag.

Till TS: Säger som de flesta andra här: Om du nu har sett så mycket och är säker på din sak, så ANMÄL HENNE!
Man behöver inte vara helt säker, misstänker man så bör man anmäla. Sedan är det inspektörens ansvar att se hur det verkligen står till och vad som behöver göras.

Du har så rätt! Det är ju faktiskt deras jobb.
Tänkte mest på att endel verkar anmäla både kors och tvärs utan att ha det minsta belägg för det, men i det här fallet verkar ju TS ha mer än nog att hänvisa till. Man behandlar inte oskyldiga, försvarslösa djur på det viset.

Ring och anmäl henne!!
Har du tur tycker de att de låter till räckligt illa för att de ska komma ut och titta till de & har du tur så sätter en inspektion lite fart på "kär*ingen" så hon gör sig av med hästarna.
MEN det låter ju inte som att det är ngt som hon kommer få djur förbud för direkt...tyvärr, hur gärna vi djur vänner än vill att alla hästar ska ha det bra så är det väldigt lååång väg mellan det vi ser som dålig skötsel & de djur skyddet ser som dålig skötsel..
Det krävs inprincip att djuren måste vara skadade/döende & inte får någon vård för att det ska börja hända grejer.
Innan dess så är det enda som utfärdas varningar & dessvärre är det väl så att om man är så dum i huvudet så man vansköter sina djur så är man sällan klok nog att inse eller bry sig om att man gör det & då brukar en "varning" hit eller dit sällan göra ngn skillnad.
Det är SKIT rent ut sagt att det krävs så fruktansvärt mycket innan det blir djurförbud!!! :mad:
MEN anmäl, alltid gör det ngt, + att DU slipper ha dåligt samvete, har man anmält så har man iaf försökt.

jag bor verkligen nära och har mina egna hästar på gården jämte hennes..har ävern haft mina hästar gående i en hage jämte hennes så ja har sett ganska så mkt av vad som händer där:grin:

Om det nu är såååå "illa" varför slöser du din tid på att skriva om det då? Ring!

Gud vilka gnällande människor det finns här!
Vadå vill ni få bekräftelse på att ni gör rätt i att få hästar som ev mår dåligt ska få det bättre men ni vågar inte ta tag i det om inte en massa okända människor skriver ring ring! Hallå????

hahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahah!!!!!!!!!!!!!!!!

Varför så himla otrevlig? Ett diskussionsforum är väl just till för att man ska kunna diskutera och ventilera med andra människor än dem man har i sin absoluta närhet!?

Och vad var det som var så roligt så du var tvungen att avsluta med ett långt skratt?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästvård Min häst är halt sedan i februari och vet har bedömt att det i princip inte finns något att göra. Jag är så kluven i hur jag ska göra...
2
Svar
27
· Visningar
5 280
Senast: mackan
·
L
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon kan ha några funderingar angående något min ponny fått på insidan av bakbenen.. Det började med att jag...
Svar
5
· Visningar
3 720
Senast: Lurvig
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt var jag borde lägga denna tråd, tänkte på Hästvård först, men då det egentligen handlar mer om vårt (människornas)...
Svar
10
· Visningar
2 656
Senast: vildros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka