N

Ninjaninis

Har äntligen tagit tag och laddat upp lite bilder.
Fick jag syn på första bilden på Stygge när han kom till oss :eek: Försommaren 2004
Kommer inte ihåg att det var så illa riktigt!
Tjejen som varit fodervärd åt honom innan hade minskat maten i tron att han skulle bli lungnare att rida...

Skulle ni kalla detta vanvård?
Dåvarande ägaren var uppe på hösten när han börja falla ur och hade då med sig mat och visat vad han hade gett honom innan.
Men det struntade hon fullständigt i och gav det istället till sina andra hästar....

th_magerstygge2.jpg

Sv: Vanvård?

Vänta...nu kanske den blev större
magerstygge2.jpg

Japp det blev den ;) ..Jo, visst ser man väl revbena allt..mager är den tycker jag.

mager som fan tycker jag! usch! bra att du har den nu! har du nån bild från nu så man får se skilland?

Han är ju väldigt mager, det märks ju att man inte gjort allt man kunnat för denna häst, sas. Tråkigt! Tur att du fick tillbaka honom! :)

Hur ser han ut nu då? Och hur länge har du haft honom?

Det var inte jag som ägde honom då!
Jag fick hem honom på prov förra sommaren för att se om han först och främst lyckades lägga på sig mer hull. Efter sommaren kunde jag börja rida lite smått, men han var mest nervvrak...
Jag fick sen köpa honom för billig penning.
Det har tagit sin lilla tid att vinna hans förtroende och det är nu först 1 och ett halvt år efter som han börjar likna häst :love:

Snygge.jpg

Styggegalopp.jpg

Blir så arg när man tänker tillbaka på den tjejen...visst det är oförståelse...men ändå!

Nej det är inte klassat som vanvård att hästen är så mager.

Köpte mitt fullblod och hon var lika mager hon, om inte lite värre och veterinären som besiktigade brydde sig inte så värst utan tyckte bara att "visst den är väl lite i underhull".

Men det var ju inte så konstigt, människan jag köpte av hade henne och hennes mamma, alltså 2 fullblod som delade på 2 balar hö om dan, hela vintern *usch*

Men nu 4 år senare är hon rund och go och nästan lite fet efter att ha varit "mammaledig".

Skönt att du räddade hästen, han såg ju hemskt fin ut nu!
Bra jobbat!

Ibland undrar jag om hästar egentligen kanske mår lika dåligt när de är i överhull (tjocka). Jag menar inte att de ska vara så magra som din häst var men jag tror att det är lika viktigt egentligen att de inte blir för tjocka heller. Man är så rädd att de, speciellt på vintern, ska tappa i hull (inklusive mig själv) men kanske är det inte så farligt om det bara inte övergår till att hästen blir mager. Kanske är det OK om hästen ökar och minskar i vikt sett över året. En häst som är tjock eller smal året runt borde må sämre än en som är lite smal på vintern för att sedan få lite gott hull på sommaren. Funderar bara lite....

Vad fin han har blivit :D :banana:
Lycka till med honom i fortsättningen :D

himla roligt att kolla på bilder innan/efter
jätte fin!

Jo, så tror jag med och travare och fullblod är ju framavlade lite "tunnare" för att kunna springa fort.
Det enda märkbara när han var som tunnast var som sagt att han var väldigt stressad allmänt och svårt att vinna förtroende för människor.
Kompisens häst blev han bästis med redan första dagen :)

Måste bara börja med att säga att den hästen har en enormt läcker färg! Sådär riktigt djupröd och glansig!
Väldigt vacker på de sista bilderna och väl tunn på de första. Att minska maten pga pigg häst tyder ju på enorm okunnskap, är glad att hästen hamnade hos dig!

Du kan få lite kilon av min häst. Han är på snålkost året runt, detta trots att han är gotlandsru.... jag menar travare.... :D
Har aldrig haft problem med att hålla honom i hull, han tappade inte ens ur när han gick från lösdrift och hingst till att bli tamhäst och valack, de andra två hästarna från samma bakgrund har tappat då men snabbt byggt upp igen, men inte MUlle, han blev bara tjockare och tjockare... :D

Så såg min Lasse ut när han kom till mig i Dec. förra året, nu är han en rund o glad häst. Ångrar att jag inte tog några bilder på honom när han kom, men det föll bort totalt.

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 708
Senast: cirkus
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Blue
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kort sammanfattning av det gångna året får bli att det i alla fall känns som att det går med raketfart åt rätt håll för min del...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama