vanvård? början till? vad göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

_jeanette

Trådstartare
gick förbi en häst (inte stått där förut) på en av mina promenader med hunden. står i en ganska liten gräshage utan typ gräs, ett badkar med vatten men badkaret är rostigt, taggtrådsstängsel och verkar INTE trivas med att gå ensam!

har lagen trätt i kraft att hästar ej få gå ensammna?
ägaren till denna häst har tydligen misskött sina hästar tidigare och haft djurskyddsnämnden på sig. hon hade en häst som stog ute tills mitten av nov och gav typ inget hö alls =(

gör jag rätt i att ringa och säga till henne och erbjuda att hästen kan gå hemma hos mig eller kan ja ringa djurskyddsnämden? problemet är att jag har bara 2 boxar och har 2 hästar, men den kan ju stå här tills det är dags att ta in nattetid. Den var inte mager eller såg missskött ut men man såg att den inte ville vara själv - den sprang emot mig (gick ju då på taggtråden). jag vet inte... hatar när folk inte tar hand om sina hästar =/

man kanske kan säga åt henne att ta hem hästen till "kompisarna" för maten e slut snart.. det kan man väl säga?!

Sv: vanvård? början till? vad göra?

Lagen att dem inte får stå ensam har ej trätt i kraft än, och när den gör det ska det ju ändå räcka med att man kmr och kelar med den, tyvärr.

Men du kan ju däremot anmäla att hon har taggtråd till stängsel, för det är förbjudet, rätta mig om jag har fel.

Lagen att dem inte får stå ensam har ej trätt i kraft än, och när den gör det ska det ju ändå räcka med att man kmr och kelar med den, tyvärr.

Men du kan ju däremot anmäla att hon har taggtråd till stängsel, för det är förbjudet, rätta mig om jag har fel.

tyvärr får man ha taggtråd =( den lagen träder i kraft 1 januari 2010... dvs den sista dec 2009 ska den BORT... men man kan ju rnga o prata med henne iaf.. jag Pallar inte o hästar som står ensammna och man samtidigt vet att hon misskött innan

de är kan man inte kalla vanvård. ja har inte sagt att de är rätt men vanvård är de inte.

Det kommer inte att räcka enligt föreskriftsmotivet, och det är det man går efter när man tolkar föreskrifterna från myndigheternas sida.

jag Pallar inte o hästar som står ensammna och man samtidigt vet att hon misskött innan

hur vet du att h*n verkligen har misskött hästen innan ? eller att hästen faktiskt trivs i sällskap ?

sådana där rykten kan florera runt av helt andra anledningar än faktisk misskötsel (kan vara så att ryktet startat för att någon är sur på ägaren, eller att någon tycker att h*n sköter sin häst fel och har gjort en anmälan. inspektören måste åka ut och kolla upp det, även om inget är fel) och massa människor tror en jäv** massa för att dom minsann hört av andra.

helt plötsligt blir hästägaren en "djurplågare" som minsann har djurskyddet efter sig :crazy:

har h*n tidigare haft besök av djurskyddet och fått anmärkningar som h*n inte ändrat så kommer dom fortfarande för uppföljning tills felen rättats till (eller ägaren flyttar sin häst utan att tala om vart).

hästar får gå själva, så sköts en stor del av sveriges hästar. även dom som står på stora anläggningar, ofta är hagen dessutom ganska liten.

så länge hästen är i bra hull och förövrigt ser bra ut är det inte vanskötsel. hade h*n velat ha hästen någonannanstans än där h*n har den så hade h*n troligen flyttat den. OM h*n dessutom haft inspektion och hästen får för lite att äta osv. så har ägaren redan blivit upplyst om vad denne ska ändra på.

taggtråd tycker jag själv är förkastligt, men alla tänker inte som jag (eller har samma upplevelser, när jag va liten fanns i stortsett bara taggtrådsstaket eller trästaket) och det får man acceptera antingen man vill eller inte så länge inget förbud finns.

ja först och främst vet jag att hennes andra häst som stod med denna förut i en annan hage med taggtråd fölade i hagen och ingen tillsyn alls - efter ett tag ringde prevent till grannen och frågade vem som ägde hästarna för "detta behövs ses efter". (typ några veckr sen)

och som sagt, min rubik är vanvård? eller början till? eftersom hästen har hull är det inte vanvård men som sagt, jag Vet att hon missskött hästar innan - i vintras stod ena hästen ensam i hagen fram till nov och fick lite hö ibland - så grannen som har sin gård nära den hagen gick och fodrade den hästen innan dom ringde och anmälde detta...

visst - kanske inte går att anmäla för vanvård - men inte fan ska man behandla hästen så. svårt att säga hur det är när man inte sett det själv men jag lovar att den hästen inte vill gå själv. den springer efter än när man går jämt med hagen och springer änna emot taggtråden för att komma ut - INTE bra med tanke för risk för sår..

men man ska inte anklaga ngn för ngt om man inte är 100 % säker att hästen far illa. men jag tänker iaf ringa och säga att badkaret är rostigt och att gräset är slut så det kanske är dags att flytta hästen (den står en bit från hennes gård)

det skadar väl inte?

oavsett vad gemene man tycker så är det inte vanvård och antagligen inte heller början till om man ser till lagen. hur olika människor ser det är var och ens egna åsikt.

varför fodrade grannen ? varför inte ringa och anmäla först ? att slänga foder till andras hästar kan även göra skada. inte alla hästar tål hastiga foderbyten. är den vid gott hull så är den ju inte underfodrad, det syns rätt fort. även om grannen har den åsikten.

hur vet ni att hästarna stått utan uppsikt ? har grannen uppsikt över hagen hela dygnet ? ägaren är väl där och byter vatten om inget annat ?

är du så orolig för hästen så ring och anmäl. är hästägaren "känd" så kan du säkert få reda på det med, antagligen även om det finns belägg för det du säger.

jag kanske inte gillar någons hästhållning i min närhet, dvs. jag sköter inte det så, och vill inte sköta det så. därmed inte sagt att deras hästar måste må sämre än mina :idea:

Jag tycker du ska göra vad du anser vara bäst. Anser du att hästen inte har det bra, då tycker jag du ska ringa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 247
Senast: Bison
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 229
Senast: Mickizz
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 573
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka