Väntetider hos tandvården

Folktandvården har andra krav på sig än privata kliniker. Exempelvis så *måste* de ta emot alla asylsökande, som får viss tandvård gratis. Akuta besök kostar då mellan 0-50 kr. Dessutom har folktandvården behandlingsansvar för alla under 18, även om de får välja en annan vårdgivare.
Omsättningen på tandläkare på klinikerna är stor.
Det låga priset gör att patienter ibland struntar att dyka upp, om de känner sig lite bättre. Man kan ju gå nån annan gång.

Privata kliniker kan däremot välja patienter, och har inte direkt ansvar att ta emot någon (förutom om de har akut jour, tror jag?).

Det har satt folktandvården lite i skiten. Inte så att det inte finns någon tid över till andra, men all reservkapacitet har gått åt, med råge. Vet inte om det är någon förbättring i sikte.
(Nära släkting arbetar på folktandvården)
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/lat-aeven-asylsoekande-fa-vaelja-privat-tandvard-21453

Min folktandvård börjar bli rent löjlig. Jag går hos folktandvården på närmsta lilla ort. De har inte tandläkare fast på heltid, utan tandläkare som delar sin tid mellan två kliniker. Jag har urkassa tänder och behöver ofta laga.

>Så jag var där i september och vi kom fram till att en tand behövde lagas. Jag fick tid i november. November kom och tandläkaren var sjuk den dagen. Då fick jag ny tid i februari. Hepp, rätt länge men okej.. Nu fick jag nytt brev där tiden blivit flyttad till mars. Så med konstaterat hål som behöver lagning får jag alltså gå från september till mars för att tider inte finns :rage:
Visst blir det akut får man uppsöka jouren, som är mycket dyrare.

Jag är tandläkarrädd och är bekväm på den kliniken, men nu vettefasen alltså. Varje gång man bokar ny tid får man en tid 2-3 månader framåt. Även när det är pågående behandling.

Är det såhär hos er också? Behöver jag ta mig i kragen och byta klinik?

Jag har privat som kallar mig årligen och åtgärder utförs snabbt. Hos folktandvården fick jag aldrig tid och blev aldrig kallad..

Har inte haft några problem med Folktandvården, inte någon annan i min familj heller. Vi alla går på FTV i en liten håla mitt emellan Sthlm och Stälje. För något år sedan när det var något halv-akut "knas" med mammas ena tand fick hon tid på 6 dagar. Och alla vi blir kallade årligen utan konstigheter.

Redan innan den stora flyktingvågen så var det högt tryck på folktandvården men efter denna har det blivit fullständig katastrof. Så inte nog med att det är fler som behöver behandling än vad det faktiskt finns resurser för att utföra så är det också ett generationskifte bland både tandläkare och tandsköterskor. Så just nu råder det brist på utbildade tandläkare och tandsköterskor i Sverige. Och precis som @Youma sa, folktandvården sitter lite "i skiten" redan som det är eftersom de inte får neka något. MEN, det kommer bli bättre, om landstingen känner för att satsa, då det just nu krävs större lokaler och mer personal för att kunna ta emot alla som vill få hjälp.

Min folktandvård börjar bli rent löjlig. Jag går hos folktandvården på närmsta lilla ort. De har inte tandläkare fast på heltid, utan tandläkare som delar sin tid mellan två kliniker. Jag har urkassa tänder och behöver ofta laga.

>Så jag var där i september och vi kom fram till att en tand behövde lagas. Jag fick tid i november. November kom och tandläkaren var sjuk den dagen. Då fick jag ny tid i februari. Hepp, rätt länge men okej.. Nu fick jag nytt brev där tiden blivit flyttad till mars. Så med konstaterat hål som behöver lagning får jag alltså gå från september till mars för att tider inte finns :rage:

Jag är tandläkarrädd och är bekväm på den kliniken, men nu vettefasen alltså. Varje gång man bokar ny tid får man en tid 2-3 månader framåt. Även när det är pågående behandling.

Det är lika här åxo .En akuttid kan vara närmare en månad !Det känns inte så akut om man kan vänta så länge .Min kollega på jobbet fick en sådan tid och fick vänta så länge !
Förra sommaren så gick en tand av vid roten men den var rotfylld så det kändes inget och då var det bättre med tider så jag hade fått komma direkt för sköterskan så att när det är en framtand så ser det inte så bra ut men jag sa jag är så jäkla ful ändå så det spelar ingen roll så jag kan vänta några dagar och då kom dom på att du skulle varit här på undersökning ..för 1,5 år sedan som blev avglömt men nu finns det inga tider att få dom närmaste månaderna

Senast ändrad:
Jag ringde Folktandvården häromdagen för att försöka boka en tid, har gått privat innan men inbillar mig att det är dyrare...

Fick iaf sätta upp mig på en kölista.
"Det är ca 400 före dig i kön och vi kallar inte från den i nuläget så det kan ta några år :banghead: :crazy:

Jag tror jag behåller min privata :p

Folktandvården har varit jättebra på alla ställen jag gått på. Däremot att komma till sjukhustandvården är helt hopplöst. Väntade i ett år i min gamla stad, sen flyttade jag och gick till tandläkaren här och fick remiss till sjukhustandvården här. Det var sju månader sen. Under denna tid fick jag en kallelse till gamla staden (55 mil bort) men avbokade den för jag tänkte att det måste ju gå att få en tid här, att man ska väl inte behöva gå flera år med så ont?! Det måste ju finnas några akuttider där också som ändå inte är urakuta? Alltså bara att man har så jävla ont så det behöver fixas, även om det inte är farligt att vänta. Helt hopplöst.

Jag hade aldrig sådana problem med folktandvården när jag bodde hemma. Visserligen fick vi lämna en utdragning av visdomstand eftersom remissen skulle ta så länge att jag hunnit flytta.

Här är det privat, de drog ut tanden på en gång när jag gick in och frågade om den (dvs, jag väntade fem minuter på att se någon när jag gick in och frågade om en tid). Lite smidigare! Har fått alla akut tider på en gång, dvs anländer vid klinik och har som längst väntat en 20 minuter för att bli sedd. Går på tandkoll med rengöring var 6:e månad :)

Gått hos samma privata i hela mitt liv. Aldrig haft långa väntetider varken för rutinkontroll eller åtgärder. Fick akuttid samma dag när jag fick mer ont några dagar efter OP av visdomstand (var bara lite mat som fastnat i hålet och behövde spolas ut).
Vet att de har mycket att göra då det ett tag inte tog emot nya patienter, men ändå har der aldrig varit problem att få tider.
Misstänker att det kostar mer än att gå till folktandvården men föredrar att ha samma tandläkare och en personlig mottagning med snabb service.

Haha... jag var hos folktandvården idag. Kom dit för att flora tänderna hos tandhygienisten, men eftersom det var så länge sen jag var där sist var mina tänder/lagningar lite kaos. Hon frågade om jag ville laga en nu idag redan för att få det gjort, och när jag frågade om det fanns tid för det så sa hon "självklart".

Sen fick jag en bunt med nya tider (4 st), varav en redan på måndag. Rätt så lyxigt. :) Värt att nämna är att jag också har tandläkarskräck, vilket gör att jag måste ha en som "håller handen" när jag lagas och sen är tyvärr chansen stor att jag gärna ombokar och skjuter fram tider... Men jag ska verkligen försöka ta mig till varenda en av de nya tiderna.

Haha... jag var hos folktandvården idag. Kom dit för att flora tänderna hos tandhygienisten, men eftersom det var så länge sen jag var där sist var mina tänder/lagningar lite kaos. Hon frågade om jag ville laga en nu idag redan för att få det gjort, och när jag frågade om det fanns tid för det så sa hon "självklart".

Sen fick jag en bunt med nya tider (4 st), varav en redan på måndag. Rätt så lyxigt. :) Värt att nämna är att jag också har tandläkarskräck, vilket gör att jag måste ha en som "håller handen" när jag lagas och sen är tyvärr chansen stor att jag gärna ombokar och skjuter fram tider... Men jag ska verkligen försöka ta mig till varenda en av de nya tiderna.
Jag är också en "hålla-handen-typ" men när jag använt mig av en andningsteknik så har jag haft lättare för att överleva besöken. En gång somnade jag faktiskt nästan i tandläkarstolen då andningen verkade fungera ypperligt. Helt otippat, då det vanliga scenariot är att jag ligger och skakar.

Jag går hos folktandvården och jag känner inte alls igen problemen med långa väntetider. De kallar mig en gång om året för kontroll
(och ibland någon tid där emellan hos en tandhygienist för att kolla typ tandsten) och den gången jag behövde laga fick jag tid till det rätt omgående, vill jag minnas.

En gång bokade jag tid själv för att kolla upp tänderna efter att jag fallit och slagit i dem, och det gick också lätt att få tid till. Det har heller aldrig varit några problem att jag varit tvungen att vänta i många veckor när jag varit tvungen att boka om deras kallade tid till en annan.

Nu har jag flyttat för ett gäng år sedan och länge funderat på att hitta en tandläkare på närmare håll, men utifrån den här tråden att döma känns det ju snarare som om jag definitivt ska gå kvar där jag går..!

Faktiskt inte alls farliga väntetider på folktandvården här. Jag har lyckats bita sönder två tänder i år...:cautious: Första tanden, precis innan sommaren, fick jag nog vänta i 3 veckor. Men nu sist (början av december) fick jag tid redan veckan efter. Ringde på en fredag och fick tid 6 dagar senare. Kunde fått redan på måndagen, men jag ville vänta och gå till min tandläkare. Dina väntetider är ju horribla....

Har också bra folktandvård med månadsbetalningsavtal. Ser till att bli kallad regelbundet. Funkar att boka om om det kör ihop sig både för mig och resten av familjen.

Folktandvården här har alltid varit urkass med årslånga köer om man kommer som ny patient. För 15 år sedan ringde jag och ville ha en tid. Jag hade då inte varit hos tandläkaren på drygt 10 år. Ringde runt till folktandvården först och alla hade mellan 1-2 års väntetid. Ringde en privat som frågade om jag ville komma den 5 januari. Vilket år då frågade jag med de övrigas väntetider i åtanke, det var i slutet av december jag ringde och jag fick alltså en ickeakut tid inom några dagar. Helt suverän jättetrevlig tandläkare fick jag och jag bytte då direkt för barnen med. Vi hade alla tröttnat på folktandvårdens otrevliga bemötande. De hälsade inte, presenterade sig inte, sa inte vad de skulle göra och tittade knappt på en utan röt bara gapa :meh:

Min sambo bytte till samma tandläkare strax efter. Han har haft mycket problem med en tand efter en arbetsplatsolycka men det har aldrig varit mer än någon dags väntetid när akuta problem har uppstått. Ofta har han fått tid samma dag.

Går privat. Inga problem med akuta tider. Förra årsskiftet behövde jag laga i mellandagarna akut och då var jag otrogen :eek:

Jag har jobbat i Folktandvården och på den tiden (ca 15 år sedan) hade vi i princip inga köer. Akuta fick komma samma dag eller möjligen dagen efter. Min tandläkare var ytterst noga med att ta emot akuta så fort som möjligt då hon ansåg att det var en service man som patient skulle kunna räkna med. Sedan slutade hon pga hälsoskäl och jag bytte karriär.
Jag gick sedan privat i flera år och när han gick i pension så letade jag en ny. Fy attans vad svårt det är att välja en tandläkare! Hur ska man veta om han/hon är bra? Slutligen föll valet på en privat igen då folktandvården här hade ganska långa väntetider. Till den privata tog det 4-5 dagar från att jag ringde tills jag kom dit. Jag hade kunnat komma tidigare om jag hade haft möjlighet då de försöker fylla sina återbud. Jag rekommenderar inte folktandvården till någon längre. Privat är så mycket bättre, men då gärna en större klinik där flera tandläkare jobbar. Jag skulle inte vilja gå till en som sitter och jobbar för sig själv år ut och år in. De snöar ofta in och hänger inte alls med och inom tandvård går utvecklingen FORT.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064
  • Artikel Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 848
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama