Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 288
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

GRATTIS till JennyK och Pisan!! :bump: :bump:

Dag 320
Vakade inatt då jag fick en känsla av att det kanske skulle vara dax, men icke.
Inga proppar men alla andra tecken.
Kantig mage, Slapp i bäckenbanden, lite insjunken vid svansen och det som finns kvar är som gele. Trycker man vid svansen lägger hon den på sned och lyfter den lite, fiser gärna.
Står nästan som i kolikställlning av och till. Med bakbenen brett isär och lyfter på svansen.
Slapp i murvan och blodig. Inte fullt lika röd i den idag som igår..

Idag var hon med oss i trädgården på eftermiddagen, gick väl där och gottade i sig gräs i ca 4 timmar, solade sig och slumrade då och då. Hon trivdes när hon fick extra uppmärksamhet, klappar, lite borstning och kliande..

Får en känsla av att idag är det inte lika dax som det kändes igår. Var nyss och släpte in henne i "fölnings-hagen " i alla fall. Blir nog småkoll från vardagsrumsfönstret ändå..

Lycka till med vakandet ni andra, det är åtminstone lite varmare ute nu verkar det som.

mvh Eva

Senast ändrad:

*lånar knapp*

mitt sto är på 324 dygn, inga tecken på fölning, kom på 341 dygn förra året, tänkte att det skulle bli lite fart på henne när kompisen fölade men icke.. Kompisen är dock med sin fölunge på Ultuna nu :crazy: , det stoet läckte ju mjölk i fyra veckor innan fölning så efter "foalcheck" på fölet visade det att han helt saknade antikroppar så det blev att åka till sjukhuset för plasma-dropp. Gick jätte bra att köra upp dem, läskigt att ut och köra med fölis på 36h så man är glad att man bara har 2mil på bra väg till Ultuna + ett sto som åker jätte bra :love:

FÖL FÖL
I dag kl 3,02 födde hon ett hingst föl . Brun med stjärn bruten strimma en vitt bak ben.
Pigg stark verkar han vara.
Hon födde i solskenet i hagen. Dag 333 blev det.
Allt gick mycket lätt.
Åter kommer på andra sidan med kort.

Grattis till hingstungen Rotterö! :bump:
Fint att allt gick bra! Skoj att höra.

Bonzie,
Måste fråga lite, jag kan ju inget om sånt här.... Räcker det med ett dropp eller stannar dom flera dagar och fölisen får flera i rad eller? Det hära droppet, är det nått dom framställer av andras råmjölk eller görs det på någon syntetiskt väg typ? Är det dyrbart? Täcker försäkringen?
Tur mamman är snäll att lasta och köra, skulle inte vilja köra min med sin nya fölis när hon väl fölat... *Modigt*

Dag 321 idag.
Inget nytt. Som igår. Får en känsla av att hon inte är på G (vilket jag upplevde det som att hon var för ett par dagar sedan). Hon kanske känner att jag "vaktar" på henne lite mera än vanligt.
Blir nog bara lite extra kollning genom fönstret inatt... Ungen är oxå sjuk nu, 39,8 igår, lite bättre idag men snoret rinner som en fontän. Snoret rinner på mig med och jag tror jag skall hosta lungorna av mig... Bra mosig nu... -Så nu får gärna fölisen vänta på sig lite så jag hinner piggna till..

mvh Eva

Håller också på att hosta lungorna ur mej. Typiskt! Låg i stallet över helgen men måste bara få sova i en riktig säng i natt. Gårdsägaren har larmet till fölvakten och ringer på stört om ngt händer. Känns som det är nära nu men hon har lurats i en vecka. Var i stallet och kollade henne vid 21.30 i kväll. Allt såg ut som igår. Hoppas jag får sova inatt. Behöver det. Go´natt och krya på er.

Vilka underbara bilder du lade ut!! Man blir alldeles kär juh!!
Stort grattis! Du har verkligen varit en av de mest engagerade "mormödrar" här på Buke under året. Sov lugnt nu...

Känns som det är dags att ansluta sig... idag är det dag 327
Hon började fylla juvret för typ en månad sen.
Lite slapp i bäckenbanden, jag tror jag såg en mikrodroppe mjölk(läs yttepytte lite vitt) på spenen idag, kan ha varit inbillning också, vet inte.
Gosig är hon iaf :love: hon är efter Ralme Z och är dräktig med Quite Easy
Det är mitt första föl och hennes andra, men för min mamma så är det tja jag vet inte men hon har varit med om många fölningar iaf, skönt för mig att ha nån erfaren att prata med :)

var det den som resorberade någon gång under resans gång eller? Jag har ju också en tom fölbox här, går och sneglar på grannes flicka som är på dag 323....
Men mitt sto som befanns vara tomt är nu dräktig på dag 31 idag! :banana: - dvs förhoppningsvis, ingen ny brunst i sikte, vi har inte varit iväg och UL:at henne ännu pga hennes.....personlighet....Hon köptes ju som vildhäst och var inte så glad åt att lastas om mitt i natten skiljd ifrån sin flock på de gröna kullarna hemma i Wales och hon spottar på vår transport varje gång vi går förbi så vi ska träna lite först innan vi drar henne till veterinären för en koll :D
Även mitt andra sto som befanns tomt på 70 dygn är nu betäckt och ska vara dräktig :bump:
Hoppas på två egna föl nästa år istället för det taskiga resultatet 0 i år... :banana: :banana: :banana:

FÖL! FÖL! FÖL! :love: :love: :love:
Igår kväll kl 23.33 föddes ett urgulligt hingstföl. Pendlingen visade sto. Allt gick bra o lätt. Hon har gått med helt fyllda ljuver i 9 dagar, allt förutom spenarna var klara. Hon fyllde ut dom och släppte ner mjölken 20 min innan hon fölade. Så några vaxproppar var det inte tal om. Jag bestämde mig att passa henne på natten för att hon var mer rastlös än vanligt. Och tur var ju det. Så det blev inte många vaknätter. Hon fölade på dag 334. :) Lycka till alla andra med era föl.

Hej
Mitt sto är på dygn 336 idag... och har varit färdig väldigt länge nu... men fölet verkar inte vilja titta fram ännu... Mjölken finns och jag bara väntar och väntar och väntar......

Grattis, Grattis, Grattis Cassan!!! :bump:

Välkommen Xenox!

Hovdam,
Förstår att det är extra jobbigt för dig, en annan kan ju sova i vardagsrummet, där det är lite varmt åtminstone.. Din stackare!

Hemma från jobbet idag då jag och sonen är dyngförkylda. Var ute i hagen nyss och tittade till. Oförändrat. Allt verkar så väldigt klart. Tror hon går och kniper bara för att hon vet att jag vaktar lite på henne...

mvh Eva *dag 322*

*lånar knapp*

Dag 348 idag. Nu börjar jag bli trött. (mitt sto med,) det e tungt nu.

Mjölken fortfarande genomskinlig...... jag hoppas den kommer snart så jag får SOVA!!! :crazy: :cry: :angel:

*lånar*

Idag tror jag att min lilla gumma klämmer ur sig...i söndags hade hon vattenmjölk...igår fyllde hon upp ordentligt och hade lättmjölk för att på kvällen ha mellanmjölk...nu har hon haft "proppar" och mjölken är helvit :bump: :bump:

Efter en lugn vecka sedan föl I och II nedkommit så börjar nu vakandet på föl III och IV. Först ut är Olivia, WM sto som vntar sin första. Hon är nu på dygn 339 med litet juver men i går kväll var hon svullen röd och slapp i slidöppningen. Gamla Bella 22 år är på dygn 332 och har lite större juver än olivia, hon väntar sin andra. Har börjat kolla till dem någon gång på natten nu.
Andra glädjande nyheter är att Idafisen ska hämtas hos hingsten idag. Hon började fölbrunsta i torsdas och kom till hingsten i fredas, är bet fre, sön, tis. Jag chansar och tar hem henne igen. Tar hon sig inte nu så får jag åka åter med henne. Vi har turen att kunna u-ljuda hemma :banana: Inväntar nu Dollys fölbrunst så jag kan stoppa in henne i hingsthagen :p

Jarrah har 11 månader precis imorgon och har idag rejäla vaxproppar och lite dropp på benen. Hon har inte legat ner inatt, så om hon ställer sig i hörnet av boxen med huvudet högt med uppspärrade näsborrar ikväll, så är det bara fråga om timmar.

martha och Jarrah,

Då håller jag tummarna för er ikväll/natt... Hoppas jag får läsa om era föl imorgon bitti! :)

För att inte tala om Dama, welsh och zini som är på "övertid" :D

Hovdam,
Hur går det för dig? Mår du bättre nu? Här har vi piggnat till lite, drar i mig hostmedicin och alvedon så jag orkar med lite bättre.

Dag 323
Som förut, bär sig dock lite konstigt åt igen. Orolig. Mammig men jag får inte klappa hursomhelst Hon ville INTE att jag skulle lämna henne ikväll. Om möjligt ännu rödare i murvan och nu har hon fyllt ut juvret även längst ut i spenarna.
Små, små, små tiny kådapluppar på juvren och droppar när man tar på dem, dock genomskinligt.
Fast hon är ju förstagångare (precis som en annan) så man vet ju inte...
Det blir nog vaknatt inatt...

mvh Eva

dag 328 på g eg natt dag 329
nattade hästarna för en timme sen tror inte det blir nåt föl inatt heller.
Imorse var juvret jättefullt och ganska hårt men på kvällen var det inte lika mycket hon har varit i hagen hela dan det går ner lite då, inga proppar och hon betedde sig som vanligt dvs gosig o mammig och inte alltför hungrig :)
Lite lagom slapp i bäckenbanden men inte så jag tror det är så slappt det kan vara.

och imorgon kommer jag troligtvis att köpa ett 4årigt fullblod efter troon, jättesöt, snygg, vänlig, helt korrekt i benen, ser ut som ett typiskt fullblod, men mager :crazy: Men kommer hon hem till oss så ser hon nog ut som en korv snart :angel: :D
Om vi köper henne kommer vi troligtvis betäcka så jag inte kan förivra mig och överanstränga henne ;) hon ska skolas om, har gått 4 löp i sitt liv och orkar inte de sista hundra meterna därför säljs hon. någon som har förslag på hingst?

Tjohooo...igår kväll ca 23.30 kom ett stoföl ut..E:The Bad Boy och Cocktail for Two...väldigt grå i pälsen så det blir nog en svart märr detta :D

athena ringde vid 23.20 och sa att om jag ville se fölningen så skulle jag nog rappa på...när jag kom fran 10 min senare så var det redan klart...märren hann inte bli svettig ens...

Jo, tack det börjar ljusna vad det gäller förkylningen. Men stoet kniper. Beroende på hur man räknar är vi i alla fall inne i rätt period. (Räknat på sista semindag 28 juni-04 är hon på 327 dgr. Seminerades även den 24 juni) Hon har droppat genomskinligt och fått "kristaller" sedan förra söndagen. Senaste två dagarna har det börjat gulna något men är fortfarande mer genomskinligt. Sover hemma nu. Anledningen till att jag stannat över är att det är hennes första så jag kan henne inte ännu, och varje gång hon tydligt ändrat beteende (typ legat ner och stönat "krystat", vandrat runt i boxen med svansen på sned...) eller att juvret ändrat form och hon började "droppa" har jag stannat över. Men de senaste dagarna har läget varit oförändrat så jag tar tillfället att sova i min egna goa säng :p . Och som sagt, gårdsägaren har larmet till fölvakten bredvid sängen och ringer på studs om ngt händer. Från bingen till stallet är jag där på 30 min. Tack och lov att det finns tekniska lösningar!!! :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 393
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
740
Senast: Freazer
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 259
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna