Har lånat ett islandssto som är 5 år och inriden förra hösten men har stått i vinter. Hon är 4gångare med jättestark trav och har bara töltats i öppna hittills. Problemet är att nu spänner hon sig och böjer ihop sig (oftast till vänster), skjuter ut bogen, drar till vänster och slutar dessutom lyssna på sidförande skänkel så fort man ska tölta henne, egentligen så fort man börjar samla henne och driva skritten mot tölt. Hon är enormt "stoig" och har haft lite dåligt uppförande i övrigt så från början trodde jag bara att det var protester mot det jobbiga i att samla sig och tölta (som hon kanske inte riktigt förstår ännu).
MEN så upptäckte jag att hon tar ca 3-5 cm kortare steg med vänster bakben i skritt. Kan detta ha något med varandra att göra? Kan det vara så att hon har ont och undandrar sig samlingen därför? Var tror ni isf det onda sitter? Jag upplever det dessutom som att hon har mer problem med tölten i vänster varv än höger. I trav märks ingenting och hon har inga problem att samla sig (då pratar vi lätt samling) i trav.
Vad tror ni och vad har ni för erfarenheter?
MEN så upptäckte jag att hon tar ca 3-5 cm kortare steg med vänster bakben i skritt. Kan detta ha något med varandra att göra? Kan det vara så att hon har ont och undandrar sig samlingen därför? Var tror ni isf det onda sitter? Jag upplever det dessutom som att hon har mer problem med tölten i vänster varv än höger. I trav märks ingenting och hon har inga problem att samla sig (då pratar vi lätt samling) i trav.
Vad tror ni och vad har ni för erfarenheter?