vänsterproblem med tölten

idapsykos

Trådstartare
Har lånat ett islandssto som är 5 år och inriden förra hösten men har stått i vinter. Hon är 4gångare med jättestark trav och har bara töltats i öppna hittills. Problemet är att nu spänner hon sig och böjer ihop sig (oftast till vänster), skjuter ut bogen, drar till vänster och slutar dessutom lyssna på sidförande skänkel så fort man ska tölta henne, egentligen så fort man börjar samla henne och driva skritten mot tölt. Hon är enormt "stoig" och har haft lite dåligt uppförande i övrigt så från början trodde jag bara att det var protester mot det jobbiga i att samla sig och tölta (som hon kanske inte riktigt förstår ännu).
MEN så upptäckte jag att hon tar ca 3-5 cm kortare steg med vänster bakben i skritt. Kan detta ha något med varandra att göra? Kan det vara så att hon har ont och undandrar sig samlingen därför? Var tror ni isf det onda sitter? Jag upplever det dessutom som att hon har mer problem med tölten i vänster varv än höger. I trav märks ingenting och hon har inga problem att samla sig (då pratar vi lätt samling) i trav.
Vad tror ni och vad har ni för erfarenheter?

Sv: vänsterproblem med tölten

SI-led?? Håller med Korven, kolla med en bra ET. Känner du ingen så säg till. Jag vet en som är superbra! ;)

Om hon kortar sig i ena bak så skulle jag först ta henne till en veterinär för att kolla upp om hon är halt. Först om hon är ohalt men ändå ojämn så är nästa steg att ta ut en ET.

Om hon kortar sig i ena bak så skulle jag först ta henne till en veterinär för att kolla upp om hon är halt. Först om hon är ohalt men ändå ojämn så är nästa steg att ta ut en ET.
Håller med veterinär först. Hittar inte veterinären något påtagligt problem kan man gå vidare med andra alternativ.

Ja, egentligen hade det bästa varit att kolla med vet och oavsett om de hittar något eller inte hade jag kollat med ET sen. Har hästen något problem som vet kan hjälpa till med så kan det ju bero på en snedbelastning. Då kan ju en kiropraktor vara bra att anlita så inte problemet kommer igen! Hittar deinga problem så är det bara att ransaka sin ridning! :)

Omöjligt att svara på om din häst har ont eller inte. Uppsök en klinik för en ordentlig utredning, hittas inget där kan man gå vidare med ET och andra alternativbehandlingar. Min erfarenhet är att distriktsveterinärer ofta inte har nog med kunskap för att kunna göra ordentliga undersökningar.

Liknande trådar

Ridning Hej på er! Nu när det börjar bli kallare ute och hagen är en leråker så att hästen blir ganska stillastående på dagarna märker jag att...
Svar
9
· Visningar
2 081
Senast: RubinNovak
·
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 240
Senast: Elzaa
·
Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: Tjockisina
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar