vänsterpreferens

em76

Trådstartare
De flesta jag sett longera börjar i vänster varv och vid några tillfällen när jag kollat har hästen gått mer än dubbelt så länge i vänster som höger varv.
Känner ni igen detta?

Sv: vänsterpreferens

Jag longerar visserligen inte så ofta längre men när jag gjorde så började jag alltid i olika varv sen räknar jag varven så det blir lika många i varje, tycker det är viktigt att man inte belastar (och stärker) den ena sidan mer än den andra, det får man bara tillbaka när man rider sen när man har en oliksidig häst :)

Jag känner inte igen det då jag inte longerar mina hästar och nära på aldrig ser någon annan longera heller. Men tror du inte att det beror på att det för högerhänta känns enklare/bekvämare/mer kontrollerat med lina i vänster och longerspö i höger hand? De flesta högerhänta jag känner är helt handfallna om de måste t.ex. spika, såga eller skriva med vänstern, så de känner sig lika tafatta med piskan i vänstern kan jag tänka mig. Att bara hålla i linan med vänstern känns nog lättare än att manövrera pisken.

En kul grej som stödjer din teori något är ju att bildgoogla på 'longering' och räkna på hur många bilder hästen går i höger resp vänster varv... ;)

När jag tänker longering tänker jag på vänster varv och jag är högerhänt, skulle vara intressant att veta hur vänsterhänta ser på saken. Men det är ju lite felvänt som högerhänt eftersom jag egentligen vill ha mer precision i den hand som har kontakt med hästens mun, så jag funderar på om det här med vänstervarv snarare kommer från att man leder och sitter upp från det hållet och att det därmed känns mer naturligt :)
Dock var jag nog grymt noga med att det skulle bli samma arbete i båda varven när jag longerade förr i tiden och höll bra koll på klockan :)

Det är väl för att man ofta leder hästen på vänstra sidan, den står ju liksom redan där.

Jag försöker nog hålla redan på tiden i första hand, så det blir samma i båda varven.

Det är samma när jag sitter av, försöker sitta av till höger varannan gång.

Det är samma när jag sitter av, försöker sitta av till höger varannan gång.

Upp då?

Jag skulle vilja sitta upp från höger oftare men eftersom jag de senaste åren mest ridit unga/känsliga hästar och jag är sämre på högeruppsittning så blir det oftast att jag sitter upp från vänster.

Jag longerar relativt ofta, och brukar försöka variera vilket varv jag börjar i, och hur mkt hon går i de olika varven och i vilken övning/gångart etc så det blir rätt så jämnt.

När jag longerade så var det naturligt att börja i vänster eftersom jag leder på hästens vänstra sida, däremot longerade korta stunder i båda varven lika mycket och bytta varv ofta för att försöka minska de skadliga effekterna. Jag har alltid linan och pisken i samma hand oavsett vilket varv hästen går i.

jag longerar aldrig.
Men när jag tömkör blir det mest på volt o jag börjar alltid i höger varv eftersom det är hans lätta varv o vänstwervarvet går mkt bättre när han fått värma upp i höger. Försöker hålla mig till lika länge i bägge varven.

Ännu större vänstervarvsdominans är det om man tittar på löshoppningsbilder, särskilt av hoppavlade hästar.

Jag byter varv varje gång jag byter gångart på min när jag longerar.. Så jag har inte sett detta inom longering.

Men kan hålla med om dte med löshoppning alltid i samma varv :( Synd

Lite olika från gång till gång vilket hål jag börjar med och sen vilken häst jag arbetar.

Brukar försöka arbeta lika mycket i både höger och vänstrer varv. Kan hända att det blir några extra varv åt något håll om hästen känns konsigt/stel åt något håll.

Lika när jag sitter upp/ner och sadlar eller lägger på täcke. Försöker byta sida varanan gång för att det inte ska bli så ensidig belastning. :)

Går bra på den äldre och rutinerade fröken att byta sida, men 6 åringen bukar bli lite förvirrad när jag byter sida och antingen hoppar i sidled eller tar några kliv framåt.

longerar sällan men börjar isf alltid med höger varv. även när jag börjar rida vill jag helst rida åt höger, dock är jag medveten om det så jag ser till att variera.

Upp då?

Jag skulle vilja sitta upp från höger oftare men eftersom jag de senaste åren mest ridit unga/känsliga hästar och jag är sämre på högeruppsittning så blir det oftast att jag sitter upp från vänster.

Du har ju redan svarat på det själv.

Man startar väll och gör helst saker på det viset som det känns bäst på och är säkrast.
Så gör i alla fall jag och jag tror inte jag är ensam om det.

Jag börjar tex longeringen med det varv där jag är mest säker, sen byter jag och försöker ta lika mycket åt bägge varven (utan att jag för den sakens skull räknar antal varv.)
(Dessutom så är inte just longering någonting jag "nöter")

Jag besökte en hopptävling i lördags och det hoppades fram övervägande i vänster varv.

En annan iakttagelse jag gjort är att vid fri ridning med flera ekipage rids vänster galopp mer på fyrkantsspåret och höger galopp på volt.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 695
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 739
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 134
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 249
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama