Vänster sida?

C

chira

Egentligen varför ska allt göras ifrån vänster sida?
Man leder hästen på vänster sida
Man sadlar+tränsar ifrån vänster sida
Man sitter upp och av på vänster sida
osv

Egentligen så är det bara nyttigare för hästen om man varierar i uppsittningen tex. Någon som vet varför det är så här? Är det gammal vana eller finns det någon mening med det?

Sv: Vänster sida?

Vad hindrar dig från att göra det liksidigt? Jag gör allt från båda sidorna (inte riktigt lika smidig i uppsittning från höger men annars så...)

de fanns väl en mening med de förr, men nu är de ju onödigt och jag tycker de är lite konstigt att ridskolor fortfarande lär ut att allt ska göras på vänstersidan.

jag är lite fast med vänstersidan, gör allt av ren vana från vänster..men om ja kommer ihåg de så brukar ja variera.

Det fanns en mening med det - på riddartiden. Man satt helt enkelt upp på vänster sida för att inte svärdet skulle komma emellan.

Varför man gör så idag är väl för att det hänger kvar. Själv varierar jag mig, det är bättre för både mig, hästen och sadeln.

Det kommer väl från militären. Alla skulle göra lika hela tiden, det har hämngt kvar. Det är synd att ridskolorna fortfarande lär ut det. Jag har börjat göra saker från höger sida men det är jättesvårt när man är så ensidig från början. Har jättesvårt o sitta upp och av från höger men jag försöker. Det är även svårt att leda äldre hästar från höger sida för de är också inställda på o gå på höger sida.

Försöker leda min fölis från båda sidor för det är lättare för mig o öva det på honom också som inte är förprogrammerad :p

Det är väl bara positvt o göra allting från båda sidor! :D

fick höra ett svar på det för några år sedan, vet ej om det stämmer men låter ändå ganska logiskt.
För i tiden när armén använde sablar istället för dagens vapen så hade man dem alltid hängade på sin vänsterhöft, och för att då inte skada hästen så gick man själv på hästens sida..
Vet ju ej om det stämmer, men kan som sagt se logiken med det :p

Jag har för mig att jag fått lära mig att i militären så hade man svärdet eller värjan eller nåt hängande på ena sidan och om man har ett vapen i vägen är det bättre att göra allt där man inte har vapnet, så det är nog mycket tradition.

På ridskolor och dylikt kan jag tycka att det finns en viss poäng med att alla gör allt från samma sida och det är att det blir lite mer ordning då, lättare att få en överblick över 10 barn som leder ponnyer om de gör ungefär likadant, då vet man var man har dem! Om man är ensam eller bara ett par stycken som vet precis vad de gör kan man gott variera sig tycker jag.

Det sliter väl mindre på hästen om man varierar vilken sida man sitter upp från så det skulle nog vara nyttigt att göra oftare, säkert bra att vänja både sig själv och hästen vid.

Självklart är det upp til lvar och en att variera. Själv leder jag på båda sidorna t.ex., men väljer att tränsa från vänster eftersom samtliga av mina träns späns på den sidan.

Men visst är det intressant att fundera över saker och tings ursprung!

Att allt görs från vänster sida beror på att det var det com fungerade riddarna som hade svärdet till vänster. De behövde hoppa upp från vänster för att svärdet inte skulle vara i vägen.

Den traditionen har aldrig funnits på Island varför man där gör allt från båda sidor. Sadlar från den sida som man kommer fram till hästen på. Hoppar upp från den sidan som är närmast osv.

Jag har för mig att jag fått lära mig att i militären så hade man svärdet eller värjan eller nåt hängande på ena sidan och om man har ett vapen i vägen är det bättre att göra allt där man inte har vapnet, så det är nog mycket tradition.

På ridskolor och dylikt kan jag tycka att det finns en viss poäng med att alla gör allt från samma sida och det är att det blir lite mer ordning då, lättare att få en överblick över 10 barn som leder ponnyer om de gör ungefär likadant, då vet man var man har dem! Om man är ensam eller bara ett par stycken som vet precis vad de gör kan man gott variera sig tycker jag.

Det sliter väl mindre på hästen om man varierar vilken sida man sitter upp från så det skulle nog vara nyttigt att göra oftare, säkert bra att vänja både sig själv och hästen vid.

Plus att vid uppsittning på medellinjen med 10-12 elever så blir det inte säkerhetsmässigt bra om den ena sitter upp från höger, den andra vänster, mellan två hästar finns det 2 ryttare, på andra sidan ingen. Vid uppsittning blir det ibland så att hästen drar sig ifrån sin ryttare och rör sig bortåt, och från andra hållet sker samma sak = två hästrumpor som möts.

men isåfall kan man ju göra så att varannan lektion sitter folket upp på höger och nästa på vänster, så blir de bra iallafall för hästarna, eller om man gör varannan dag för enkelhetens skull.

Fast det blir ju ett jäkla jobb att komma ihåg väl?

Jag tror inte att de lider så fruktansvärt av att man alltid hoppar upp på höger sida..

de är inte så jobbigt att komma ihåg att kanske måndag är högerdag och tisdag är vänsterdag osv, då ver ju alla som rider dom dagarna att dom sitter upp på den sidan.

så många gånger folk hoppar upp och ner och kanske klänger och hänger lite om dom är osmidiga så hade de kanske vart en bra ide.

fast då är de nog en bättre ide kom ja på nu att låta alla sitta upp med pall istället, då blir de inget hängande o klängande o slitande..

Det finns verkligen ingen medning med att göra allt från samma sida hela tiden.
Jag gör allt från båda sidor, eller njae, har inte riktigt fått kläm på att tränsa från höger sida, men allt annat gör ajg från båda sidor.

Tycker jag får mer liksidiga hästar då.

/M

Förutom det här med gamla anor från militär/riddartid etc så tror jag dessutom att det har att göra med att de flesta är högerhänta. Även om jag kanske är påverkad av att ha lärt mig från början att leda på hästens vänstra sida osv, så tycker jag att det känns bakvänt och svårt att leda på höger sida. Jag är svagare i vänster arm och om hästen drar till så är det större sannolikhet att jag skulle orka göra nåt åt det om jag håller med höger hand. Sen är ju träns och grimmor konstruerade så att de knäpps på vänster sida och att då sätta på/ta av från andra bara för att känns lite konstigt och onödigt. Lättare att man fumlar och klantar sig om man inte ser vad man knäpper ju...
Men att sitta upp från båda hållen tycker jag absolut att man ska göra. Både för sadelns/stiglädrets, hästens och sin egen kropps skull. Och att dessutom använda uppsittningspall.

Jag sitter alltid upp från pall på vänster sida. Genom pallen så spars både min och hästens rygg. Däremot sitter jag typ alltid av på höger sida. För då drar jag upp höger stigbygel och behöver bara gå runt en gång till vänster för att dra upp den, sen är jag redan på+ vänster sida och kan leda in i stallet :p Ren lathet alltså. Om jag leder i grimma så går jag typ framför hästen (han går så seegt)

Jag kan garantera att det inte har med medeltida riddare att göra. Däremot har det med beriden militär att göra, deras uniforma regler och bruket av värja.

Jag gör allt från den sida som är närmast för stunden. Sitter upp från olika sidor beroende på var det finns en pall eller sten att stå på.

Att leda hästen på höger sida har samband med att leda hunden på vänster sida.
Det har med som många varit inne på innan att göra med dels vapen (sabel/svärd) och dels att de flesta är högerhänta. Är ju inte så väldigt länge sedan man tvingade vänsterhänta barn att lära sig skriv med höger i skolan heller.
Har man hästen till höger och hunden vet att den ska vara till vänster så kan man hantera bägge. En viss positiv betydelse har det för både hunden och hästen att använda samma sida alltid. Det blir konsekvent och djuren vet vad det har att vänta sig. När jag tänker efter har jag aldrig hört någon hundmänniska som i fråga satt varför hunden ska vara där den är. Bara häst människor som inte gillar gamla traditioner.
Men som sagt när alla gör likadant så vet också hästar och hundar vad som förväntas av dem även om det är nya människor som gör det med dem.

Liknande trådar

Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: Redfox
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar