Sv: Vänster galopp :O
MIn travare kunde inte höger galopp utan gick antingen vänster galopp eller korsgalopp även i höger varv.
Felet jag gjorde var att min häst blev för mycket inåtställd med bogen neråt (hoppas du begriper) och därmed låstes höger bog och hästen fick det trassligt med benen eftersom jag fastnade på inner tygel.
Lärde oss höger galopp genom voltarbete: tänk på att ge hästen stöd på ytter tygel, inte hålla i inner tygel och hindra, inte hålla om hästen med inner skänkel och därmed hindra. Ytter skänkel långt bak.
Luta dig gärna lite bakåt-utåt för att hjälpa hästen.
Möjligen extremt utåtställd på volten för att inte kunna ta fel galopp.
Får du till en fattning i den önskade galoppen, bryt innan hästen tappar gångarten, och fatta igen.
Genom att göra många fattningar och korta galopper så får hästen styrka och ganska bra balans och det tar faktiskt inte så lång tid innan den orkar hålla på varv efter varv.
Skulle också föreslå att du låter hästen springa hur fort den vill bara den tar rätt galopp. Ju långsammare tempo desto trassligare för benen åtminstone på min travare.
Tappa inte hoppet. Min travare som för två år sed (jovisst, rätt lång tid) inte alls kunde ta höger galopp gör nu klockrena galoppombyten var tredje steg på rakt spår.
Heller inga problem numera med fattningar både höger och vänster galopp ur skritt eller stillastående.
Fast jag har ju ridit rätt mycket för instruktörer som hjälpt mig, förstås.