Vänster galopp :O

Celoty

Trådstartare
HejHej ! Har en 6 årig varmblodsvalack som jag ridit in själv för ca 1 år sedan och nu galopperar vi och hoppar hinder i både trav och galopp. Dressyren går också bra bortset från 1 sak. Han vill inte fatta vänster galopp.. -.- fattar man galopp i vänster varv med vänster galoppskänkel så galopperar han ändå i höger galopp. Nån som har tips för jag tänker inte ge mej ! Vill verkligen lära honom vänster galopp också ! Hoppas ni kan hjälpa. Kraam

Sv: Vänster galopp :O

Hej hej. Vad bra att du inte tänker ge upp=)

Jag har en fyraårig vallack som jag haft i två veckor. Vi hade svårt att fatta höger galopp i början och när vi väl fått höger galopp så bröt han ut åt vänster på volterna.(Hoppas du fattar vad jag menar)
Jag red en lektion för en fantastiskt duktig ridlärare och hela problemet låg i att jag var fast i ytter tygel när jag fattade galopp och detta gjorde att han helt enkelt inte kunde hålla galoppen. När jag red på volten och skulle fatta drog jag bak inner skänkel för att flytta hästens rumpa till spåret. Jag var jättelätt på ytter tygel!! Jag såg till att han var helt rak i hals och kropp gärna något ställd inåt och drog bak ytter skänkel och tryckte till ganska rejält samtidigt som jag gjorde fattningen och VIPS så gjorde han en kanonfattning:D
Kanske inte alls funkar på din häst men va tusan man måste ju prova allt:D

En annan sak man kan göra är att överdrivet ställa hästen utåt innan fattningen för då gör man det nästan omöjligt för hästen att fatta fel galopp..... Lycka till och hoppas du hängde med i vad jag skrev=)

Finns lite tips från Camilla Toll om det i nyaste numret av Häst&ryttare, som iaf jag fick hem idag. Vet inte om det fungerar, men såhär står det iaf:

"1. Rid på fyrkantsspåret och sväng en bra bit innan hörnet.
2. Sikta snett mot motsatt hörn och fatta galopp. Då "tvingar" du hästen att börja galoppera med rätt ben.
3. Sväng ut på fyrkantsspåret i galopp i rätt varv."

Finns lite tips från Camilla Toll om det i nyaste numret av Häst&ryttare, som iaf jag fick hem idag. Vet inte om det fungerar, men såhär står det iaf:

"1. Rid på fyrkantsspåret och sväng en bra bit innan hörnet.
2. Sikta snett mot motsatt hörn och fatta galopp. Då "tvingar" du hästen att börja galoppera med rätt ben.
3. Sväng ut på fyrkantsspåret i galopp i rätt varv."

Okej (: Får nog hem min häst & ryttare imorrn så jag får läsa lite mer om det .

Tack för tipsen, båda två förresten ! :D

MIn travare kunde inte höger galopp utan gick antingen vänster galopp eller korsgalopp även i höger varv.

Felet jag gjorde var att min häst blev för mycket inåtställd med bogen neråt (hoppas du begriper) och därmed låstes höger bog och hästen fick det trassligt med benen eftersom jag fastnade på inner tygel.

Lärde oss höger galopp genom voltarbete: tänk på att ge hästen stöd på ytter tygel, inte hålla i inner tygel och hindra, inte hålla om hästen med inner skänkel och därmed hindra. Ytter skänkel långt bak.
Luta dig gärna lite bakåt-utåt för att hjälpa hästen.
Möjligen extremt utåtställd på volten för att inte kunna ta fel galopp.

Får du till en fattning i den önskade galoppen, bryt innan hästen tappar gångarten, och fatta igen.
Genom att göra många fattningar och korta galopper så får hästen styrka och ganska bra balans och det tar faktiskt inte så lång tid innan den orkar hålla på varv efter varv.
Skulle också föreslå att du låter hästen springa hur fort den vill bara den tar rätt galopp. Ju långsammare tempo desto trassligare för benen åtminstone på min travare.

Tappa inte hoppet. Min travare som för två år sed (jovisst, rätt lång tid) inte alls kunde ta höger galopp gör nu klockrena galoppombyten var tredje steg på rakt spår.
Heller inga problem numera med fattningar både höger och vänster galopp ur skritt eller stillastående.

Fast jag har ju ridit rätt mycket för instruktörer som hjälpt mig, förstås.

Okeej ! Låter bra ! Rider också för instruktör men vi har tatgit en paus nu över sommaren. Hon har haft mkt travare så ska be henne om hjälp nu i höst ocskå (:

Kanske han är mer musklad i höger sida. Eftersom att många hästar har ju lättare för en sida för att ryttarna rider mer i det varvet/sittbenet. Därför har de ju svårare att tex galoppera i det varvet. Isf så ska du ju rida mer i vänster varv. Om han inte klarar av galoppen så kn du ju sitta på en volt och trava, och böja han inåt och så.

Fick honom i vänster galopp idag ! :D Men efter 2 språng så bröt han nästan av och då drev jag på lite men då fick han värsta bock-rycket och jag trillade av :o Typiskt mej att klanta till det :(

Antagligen är han mycket svagare i den sidan. Tänk alltid att din häst måste kunna göra en viss sak ordentligt i den långsammare gångarten innan man ökar till nästa. Se därför till att trava och arbeta honom mycket i det varvet han har svårt för galoppen så att han med all säkerhet är tillräckligt stark och lösgjord där innan du börjar galoppera.

Ja men jag rider massor i vänster varv för att få honom stark där och han går jättefint i traven och går i form när man arbetar honom mkt. Han går stabilt både på fyrkantsspåret och på små volter..

Det är lättare att hästen är utåtställd i början om den har svårt att fatta rätt galopp. Släpp efter på ytter tygel. Luta dig inte för mycket inåt, snarare utåt. När hästen fattar rätt galopp måste du vara med i kroppen och "hjälpa" hästen att hålla galoppen. Driv med ditt säte och låt hästen sträcka ut i halsen. Hästen måste hitta sin egen balans först innan du kan börja korta in den. Hoppas det funkar! :)

En häst som har svårt att hålla galoppen kan som övriga skrivit ha svårare för det varvet/ vara svagare. Har du fått upp hästen i rätt galopp så ska du som jag skrivit tidigare hjälpa hästen. Ha ett bra stöd med din ytterskänkel hela tiden så hästen inte "flyter ut". Hjälp den med sätet i drivningen.

Mm ! Tack för tipsen ! Försökte låta honom få ganska mkt tygel men då får han ner halsen och risken är då att han bockar som han gjorde igår.. :S Men ska försöka igen nästa gång jag rider dressyr ! (:

Det är bra om du vågar driva på honom när han bockar (lättare sagt än gjort kanske :) ) Men ofta blir man lite för snabb att plocka in dom när de får för sig att bocka till. Blir man lite osäker så drar man automatiskt i tyglarna. Om han inte bockar för mycket och du känner att du kan sitta kvar så försök fortsätta driva i galoppen. Han kommer kanske själv ur balans och det gör honom lite spänd och han bockar. Luta dig lite bakåt så du kommer djupt ner i sadeln, korta tygeln och ge honom mer frihet sen när du känner att du vågar.

Vi hade en kon på mitten av ridbanan. Jag vände rätt upp och när jag kom till konen vände jag runt den helt så vi vände lixom åt det hållet vi kom ifrån och då gjorde jag galoppfattning och han hamnade i rätt :D

Jaha! Men det är ungefär så jag lärde min polle också. Fast utan kon! :) För då blir dom "tvingade" att fatta galopp eftersom dom inte kan trava ur det, då dom inte hittar benen.

Jaa, kom på det själv att jag skulle testa så och det var värt ett försök för det funkade ju fast jag kanske skulle ha varit lite mer beredd.. :/

Oki! :) Men det funkade ju ialf!

Idag kom min nya häst, hon har aldrig galopperat på "komando" förut, bara slängslängslängtravat in.. Så det ska bli spännande och se hur samarbetsvillig hon är! :D Och vilket tillvägagångssätt jag använder.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 171
Senast: linlar1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar