Vänninans hund lider av grav selektiv hörsel

Z

Zaxxa

Min vännina Barbro har en schäffer som har en liten ful ovana, är han lös i skogen så försvinner han garanterat. Och då hjälper det inte ens om Barbro skriker sig hes efter hunden. Visst säger ni-ha hunden kopplad då. Men hur kul är det för en hund med energi som en k-pist att gå i koppel hela tiden? Varken hunden eller Barbro blir särskilt nöjd.
Är det någon annan med liknande upplevelser, vad gör man? Där stod vi som 2 fån i skogen och väntade på att få höra en bil tvärbromsa ute på stora vägen.
Hunden kom tillbaka efter ett tag, det gör han jämt.
 
Sv: Vänninans hund lider av grav selektiv hörsel

Klart hon ska ha hunden lös. Men hon måste träna träna träna först! Alla hundar kommer inte av sig själva, och det ställer krav på oss som hundägare att ha hunden lös.
Det finns flera trådar med tips på hur man kan göra...
Alternativt gå en kurs!
Lycka till!:)
 
Sv: Vänninans hund lider av grav selektiv hörsel

Först och främst så hade jag aldrig haft en sån hund lös. Inte bara för olycksrisken men även för att inte ge hunden tillfälle att fela. Barbro borde träna upp sin relation med sin hund i koppel, sedan träna att vara lös på inhägnat område. Relation är A och O. Det finns knappast ingen universalmetod för att få en hund att komma, man måste träna och jobba för det.

Barbro borde höra av sig till en instruktör.
 
Sv: Vänninans hund lider av grav selektiv hörsel

Som du skriver så hade jag rekommenderat att ha hunden kopplad tills den har lärt sig att komma på inkallning... Min schäfer släpper jag aldrig lös i skogen även om han kommer 9 av 10 ggr på inkallning. Vill inte riskera att han får syn på hjortarna och jagar efter för då lär jag garanterat få markägaren i hasorna... Sen är det skillnad på lös hund och lös hund tycker jag. En lös hund som håller sig runt matte/husse är en sak och en lös hund som piper iväg som skjuten ur en kanon så fort den kopplas lös är en annan sak. En sådan hund har man ju inte koll på vad den hittar på och har den dragit iväg så kan man stå där och skrika hur mycket som helst utan att hunden kommer tillbaka. Tror hunden tycker det är roligare att springa och spåra efter djuren i skogen än att komma till matte. Själv har jag alltid en boll i fickan som jag kan ta fram för att hunden ska tycka jag är roligare än hjortarna eller vad det nu kan vara som lockar. Detta gör jag även när han är i koppel för att han ska koppla ihop hjortarna med att matte har en boll jag kan leka med istället.
Men mitt tips är att träna hunden på inkallning och inte bara när det är dax att få ett tråkigt koppel på sig. Kalla in även om det inte är något speciellt på gång och ge hunden en godbit eller en klapp. Jag hade faktiskt min hund lös i skogen idag för att träna inkallning och det gick superbra, han kom som ett skott när jag kallade in honom och han fick leka med bollen en stund = lycklig hund. Gjorde även en platsliggning som också funkade bra. Sen fick han kopplet på sig och vi körde lite linförighet innan vi fortsatte promenaden. Men som sagt: träna, träna, träna!
 
Sv: Vänninans hund lider av grav selektiv hörsel

En fråga bara: hur agerar Barbro när hunden kommer tillbaka efter sin runda?
 
Sv: Vänninans hund lider av grav selektiv hörsel

Hur SKA man agera??

Min lille drar ju ibland, och när han kommer tillbaka så ignorerar jag honom bara....att banna är ju ingen ide. Låtsas som inget har hänt, samtidigt vill jag ju inte låta han tro att det är ok....

Min schäfer är klockren...skulle ALDRIG dra efter nåt djur..han har haft både harar o rådjur springandes mitt framför näsan och stannar direkt jag säger nåt...är inte ens intresserad av vilt.....tyvärr så lär sig inte lillen av honom.....
 
Sv: Vänninans hund lider av grav selektiv hörsel

Jag har sett schäfer jaga (=springa ikapp vilt och slita det i stycken medan det ännu levde). Om Barbro inte kan hantera den och den måste gå lös finns det bara ett råd att ge.

Om Barbro är seriös tycker jag att hon ska kontakta sin lokala brukshundsklubb. Samt träna på inhägnat område.
 
Sv: Vänninans hund lider av grav selektiv hörsel

Min hund kräver också massor med sysselsättning och har energi som heter duga.
Trots det får hon inte gå lös - hon jagar/spårar.
Har henne endast lös där det är ordentligt inhägnat samt låter henne få utlopp för energin genom träning av olika slag (agility tex. samt att jag även ska börja cykla med henne).

Skulle aldrig släppa min hund lös om den sticker vind för våg - för mycket kan hända. Hunden kan ha ett bra liv fast den får gå i koppel på promenaderna.
 
Sv: Vänninans hund lider av grav selektiv hörsel

Själklart skall hunden göra sig av med sin energi men inte genom att kuta runt i skogen och kanske skada sig själv eller vilt!
Säg åt sin vännina att träna med hunden, Lydnadsövningar, lägg spår, kör uppletande inomhus eller på inhägnat område. Stick ut och cykla så hunden blir av med lite spring ibenen. Men först och främst aktivera mentalt. En hund som aex får spåra och arbeta med nosen tröttas ut mkt snabbare än en hund som springer runt.

Ju mer hon göt med sin hund desto värdefullare blir hon dessutom för hunden och hunden stannar kanske hellre hos henne. MEN tills hon har koll är dte långlina eller koppel på.
 
Sv: Vänninans hund lider av grav selektiv hörsel

Jag tycker att det handlar om vilken kontakt man har med hunden! Tränar man hunden att komma och så får den en godisbit, så vet hunden det till slut. Det gör att när man är i skogen och låter sin hund springa löst och när hunden går lite för långt bort för vad ägaren tycker är ok, så kallar man in hunden. Det gör att när man är på ett mycket intressant ställe som i skogen där det finns massor med lukter och annat intressant, så väljer hunden helt enkelt bort godisen för att få köra sin egna grej en stund.

Jag tycker att huvudregeln i skogen är att hunden ska ha koll på dej, och inte du på hunden!! Givetvis ska man ha koll på hunden, men den måste ha koll på dej också.

Träna ledarskap och kontakt med hunden så kommer det att gå bra!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp