vänner som medryttare?

Sv: vänner som medryttare?

Ja, om man betèr sig som vuxna människor.

En väl etablerad kamratskap är redan såpass befästad att man varit genom att ha olika åsikter, möjligtvis ha grälat, veta om varandras ovanor och det viktigaste av allt - hur ens kamrat behandlar djur.

Det finns bekanta som jag aldrig skulle kunna ge ansvaret att vara medryttare för min häst. Det baserar jag på flera orsaker. Min bästa vän skulle utan problem kunna bli medryttare till min häst. Hon är ansvarsfull, noggran, van hästar och mjuk och lugn som ryttare. Vad skulle vara farligt?

Nu skulle hon aldrig vilja bli medryttare på min häst ... men ändå :angel:

Jag anser att här gäller samma regel som annars:

Affära aldrig med en vän.

Dåliga sidor kommer framm.

Måste nämna att affärer med vänner beror helt och hållet på hur man ser det. Vänder man det till det positiva; man vet vem man gör affärer med. Det är en fördel när det handlar om ens djur som är levande varelser. Man vet vad man kan förvänta sig. Och i regel så ens bästa vän involverad i hästen och vet en hel del om den - både positivt och negativt.

Ett tips; vi ska inte göra affärer med våra vänner om vi vill tjäna pengar - tänker då på att sälja :D

Då måste jag parara igen då :angel:

Jag har så dåliga erfarenheter av sånt så rekomenderar inte ens att man affärerar med bekanta. folk tycks vara ena riktiga a**hål.

min åsikt.

Det kan komma fram mera sidor av en vänn som man aldrig trott eller ens sett det minsta av, tills PANG, och du inte vet vad som hände, men du vet att ni i allafall inte är vänner mer.

Det är trist att du har dåliga erfarenheter av det. Och jag förstår att du inte fortsätter att göra affärer eller samarbeta på så vis med dem. Men, jag har enbart goda erfarenheter när det gäller sammarbete med mina vänner och nära och kära. Bekanta är en sak, men de behandlar jag med kontrakt, inte lika fria regler m.m.

Jag ser istället på sådana här typer av samarbete som utvecklande för ens vänskap. Kommunikation blir viktigt och man byter åsikter med varandra. Jag förstår inte varför evmedryttarskap skulle ödelägga en vänskap. En bra vänskap ska ju klara av att jag eller h*n tillrättavisar. Om den inte gör det, var det bra att den tog slut. Jag vill ju veta att min vän räddar mig i nöd!

jo men jag skrev: att inte ens med bekanta :D
klart att det är trist, men jag har också själv goda erfarenheter, men dessa är mera som familj än vänner. men överlag så tycker jag att man inte ska affära med vänner, ha häst eller lägenhet i hop el dyl.
kan gå bra, men det kan också gå käpprakt åt skogen.

Jag är inte rädd för att satsa i affärer. Det handlar oftast om pengar och det kan jag inte tjäna på mina nära och kära. Där är kärlek inblandat. MEN, om det gäller samarbete för att få hjälp med min häst och mina hundar har jag oehört svårt att släppa in någon helt ny person. Det känns lite som att låta sina barn vaktas av okända personer. Här kan man verkligen snacka om att saker och ting kan gå åt skogen .....

Men men .... vi har alla olika vänner och erfarenheter. Jag ska nog vara glad över att jag har dem jag har då de enda jag skulle kunna tänka mig att samarbeta med mina djur är just min familj och vänner.

Senast ändrad:

Jag har haft en mycket nära vän som medryttare, funkade prima förutom att hennes rygg inte höll för ridning. Har haft större problem med medryttare jag lärt känna genom det.

Hon har själv hållt på med hästar hela sitt liv och som bara barnet tog hon sig an en fd. travare och utbildade till ridhäst så gott som själv - sen köpte hon den hästen och hade henne i många år. Har full tillit till henne när det kommer till hästar och i övrigt också.

Ser inte vart eventuella problem skulle ha uppstått. Hon skulle inte bossa över mina hästar och jag skulle inte bossa över henne, jag skulle inte ha några problem att be henne sluta och hon skulle inte ha haft några problem med att sluta.

Har vänskap håll i alla lägen i 16 år så nog banne mig håller den även vid hästarna.

eftersom debatten om medryttare brukar bli ganska intensiv såhär under den mörka delen av året så tar jag upp en fråga som jag har klurat på ett tag.

Funkar det att ha en nära vän som medryttare?

jag personligen har svårt för detta,
inte för att jag misstror mina vänner om hästar och ridning, utan för att om det händer ngt, hur hanterar man om man måste be vännen sluta, om det visar sig att din vän faktiskt inte sköter det ni kommit överrens om, om vännen blir bossig och inte respekterar att det är du som bestämmer över hästen?

jag tror förr på först är man medryttare, och då växer vänskapen fram.

vad tror/tycker/vet ni? håller vänskapen i alla lägen när det handlar om ens ögonsten?

Jag har inte läst tråden helt, men lämnar av mina åsikter här endå.

Som många andra har skrivit så måste man nog vara mycket noga från början med detaljer, vad h*n får/inte får göra mm.

Sen dyker en annan tanke upp, är man verkligen riktigt vänner om man inte kan ha en diskussion/dialog mellan varandra?

Sen kanske man själv måste fundera om ens medryttare gör något som man själv inte tycker om, självklart blir man väl sur, men kanske är det bra för hästen? Så länge det inte är något som skadar hästen kanske det inte är värt att starta ett storbråk om h*n gör något som man inte riktigt kommit överens helt om.

Läste någon som skrivit att h*n blivit förbannad över att h*ns medryttare ridit engelskt fast h*n själv red western, är det egentligen något att bli förbannad över? Då kanske det är ett tecken på att man retat sig länge på medryttaren.

Själv skulle jag kunna ha vissa av mina vänner som medryttare, men bara de som jag delar samma åsikter med, eftersom jag hanterar mina hästar enligt PNH-metoden så skulle jag vilja ha en som använde sig av någon form av NH-hantering, annars vet jag att det inte skulle fungera. Inte lönt att dra på sig något som man vet skulle sluta med osämja.

Blev hemskt luddigt men jag hoppas ni förstår. ;)

eftersom debatten om medryttare brukar bli ganska intensiv såhär under den mörka delen av året så tar jag upp en fråga som jag har klurat på ett tag.

Funkar det att ha en nära vän som medryttare?

jag personligen har svårt för detta,
inte för att jag misstror mina vänner om hästar och ridning, utan för att om det händer ngt, hur hanterar man om man måste be vännen sluta, om det visar sig att din vän faktiskt inte sköter det ni kommit överrens om, om vännen blir bossig och inte respekterar att det är du som bestämmer över hästen?

jag tror förr på först är man medryttare, och då växer vänskapen fram.

vad tror/tycker/vet ni? håller vänskapen i alla lägen när det handlar om ens ögonsten?

Min absolut bästa kompis rider mitt ena sto ett par dagar i veckan. Och det funkar helt super. Vi tänker likadant och hanterar hästarna likadant. Så det är absolut mitt bästa val

*svarar på första inlägget*

Jag har haft en kompis som medryttare. Funkade prima. Har dock aldrig haft betalande medryttare, det kanske kan ge en annan situation? Hur som helst så red denna kompis hästen en dag i veckan, och det var aldrig några problem. Dessutom visste jag att hästen blev väl omhändertagen.

Jag skulle inte våga facktist. Alltså, om min bästa vän skulle ha hand om min pärla så skulle han bli otroligt bra skött, det är det inget snack om. Men, vad skulle hända om det blev ngt krångel, kanske vi kommer ihop oss om ngn töntig liten småsak, och det blir världens grej av det? Så nej, trots att hästen skulle få kanonskötsel, så skulle jag inte våga riskera vänskapen. Visst, det sägs att riktigt stark vänskap överlever det mesta....men nej, alltså, vet inte hur jag ska kunna förklara varför jag inte vill det, men som sagt, vågar inte.

får nog börja med att tacka alla som har skrivit i tråden, jag trodde knappt det skulle bli några svar :)
kul att det är fler än jag som klurar och känns bra att höra att det faktiskt funkar för vissa att ha sina vänner som medryttare :)

jag köper båda koncepten att man vet vad man får när man "anlitar" en kompis att ta hand som sin pärla.

jag tror även på att man inte ska göra affärer med vänner så blanda in pengar ser jag ingen vinst på, möjligen att ens vän själv bekostar ev. träning och liknande.

slänger in en ny fundering, spelar det ngn roll vad hästens användningsområde är?
och om man har en inte allt för duktig kompis men som vet att man letar medryttare, hur kan man förklara att hon inte är aktuell
inte alla som har självinsikt om sin ridning, eller självförtroende nog för att kunna ta ett nej. -raka rör javisst, men hur ?

nu är jag inte i sökandet av medryttare själv, utan det är faktiskt en vän till mig som letar, därför blev frågan aktuell.

jag skulle aldrig kunna ha en kompis som medryttare till min ponny, eller någon annan heller för den delen! men jag tror att det skulle bli jättemycket tjafs om en kompis skulle ta hand om hästen.

slänger in en ny fundering, spelar det ngn roll vad hästens användningsområde är?
och om man har en inte allt för duktig kompis men som vet att man letar medryttare, hur kan man förklara att hon inte är aktuell
inte alla som har självinsikt om sin ridning, eller självförtroende nog för att kunna ta ett nej. -raka rör javisst, men hur ?

nu är jag inte i sökandet av medryttare själv, utan det är faktiskt en vän till mig som letar, därför blev frågan aktuell.

OJ! Det var en svår fråga! :confused:
Jag vet inte hur man ska säga det annat än att försöka säga det snällt.
Risken finns ju även där att man kommer på kant med varann, speciellt om, som du sa, kompisen tror att h*n är mycket bättre än h*n är.
Fast söker man bara en medryttare till skogsriding så spelar det väl ingen större roll.

Ang. vilket användningsområde hästen har så skulle det för mig inte spela någon roll vad medryttaren red, så allsidig träning som möjligt är ju bara bra! :laugh: Däremot skulle jag inte vilja att någon lärde min dressyrhäst en spinn när jag faktiskt vill att hon ska trampa i en bakdelsvändning. ;)
Men är jag hoppryttare själv skulle jag nog söka en medryttare mer inriktad mot dressyr.

Svår fråga som sagt...

En av mina nuvarande vänner skulle jag absolut kunna ha som medryttare på min häst om behovet (från min sida) och intresset (från hennes sida) av det fanns. Är dock inte "ute efter" betalande medryttare i så fall, utan just att ha en dag för annat. Bävar inför den dag då jag "måste" ta in en främmande att rida, ser helst att den dagen inte kommer..
Kommunikationen och relationen till vännen är viktig, jag och *vän* har en väldigt öppen relation och säger i regel vad vi tycker till varandra.

har aldrig provat börja rida nån kompis häst utan alltid hittat medryttarhäst via kontakter eller annons men jag tror inte jag skulle vilja dela häst eller vara medryttare på nån kompis häst. Dels för att vi tänker för olika men oxå för att jag tror det är ganska bra att ha en medis hästägar relation i första hand. Däremot har jag umgåts lite med min förra hästägare o det har fungerat bra.

Fast visst skulle jag ställa upp o hjälpa mina vänner med hsätarna vid behov om det behövdes något tillfälligt men inte på lång sikt.

En nära (häst)vän är nog i mitt fall det enda tänkbara om jag skulle skaffa medryttare. Däremot är jag tveksam till om jag skulle vilja överlåta hästen till en vän utanför stallkretsen, hur duktig personen än är / anses vara. Stallkamrater man haft ett tag vet man ju någorlunda hur de tänker kring hästar men med andra vänner känns det lite som man sätter vänskapen på spel. :grin: Nej vännerna får nog söka sig andra hästar än min.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat