Vanligt???

M

maxxxime

I dag när jag och min valp låg och gosade i soffan upptäckte min sambo en fästing på hunden... Jag har aldrig varit med om fästingar så här sent på året och tänkte höra om det är någon här som varit med om det och om någon vet om dom är farligare än tidigare på året (eftersom dom klarat sig så länge och kanske har mer farliga smittor eller liknande :confused: )

Pratade med min mamma som har hund men hon hade inte varit med om det tidigare.

Sv: Vanligt???

fästingar finns när medeltempen är över +5 grader, fast de blir väl färre efter första frostnatten. i skåne betyder den fästingrisk nästan året runt men den senaste jag fått är nog mitten av oktober (fd skåning).

jaa du, min mamma hittade förra vintern en fästing på en av hundarna...såna kryp överlever nästan allt.

Ok, Nu har det ju iof varit många frostnätter här (Göteborg) men det kanske har varit några som överlevt dessa...

Då är dom säkerligen inte farligare än fästingar tidigare på året eller?

Det känns ju tryggt iallafall...
Man blir så nojjig när det är en valp och dessutom första hunden...
Katten är tre år men har aldrig haft en fästing men jag är van från "gammelkatten" som snart är femton år

Jag tog en fästing på stallkatten i lördags!

Jag har fått lära mig att fästingar finns året om, men att det är mindre vanligt med fästingar när det är runt nollan o lägre.

För att fästingplågan ska bli mindre krävs vintrar med temperaturer under -10ºC flera veckor i sträck.

Dessutom har vi fått in fästingarter i Sverige som överlever inomhus (det gör inte de svenska arterna någon längre tid, det är för låg luftfuktighet för dom) vilket gör att vi tyvärr kommer att få större problem med fästinger framöver.

USCH O FY!!!!!

Pappa hade visst tagit bort en på valpen nu i veckan. Men det borde vara på sluttampen nu, kan man tycka!!

Fästingar överlever det mesta men blir mindre rörliga när det är kallt, men sitter de på ett värddjur så är det ingen skillnad. Jag har plockat fästingar året runt på våran springer men så är han med och jagar och har när kontakt på rådjuren, men det är extremt mycket fästingar i år på rådjur, det är nästan otäckt.

Det med mindre rörliga märkte jag på denna... Trodde att den var död men jag såg att den hade huvudet kvar så den borde ju inte vara död?
Hon mår prima nu iallafall märker ingen smärta och ingen irritation om man skall känna eller titta där den satt så jag känner mig inte så orolig...

Tack för alla svar :bow: :bow:

Här där jag bor mitt i Skåne har vi en hel del fästingar kvar.

Både kattorna och hundarna fick fästingmedel för 2 veckor sedan, sen jag hittat flera på ena kissen som brukar sova i min säng.

Har också tagit några få nu på sistone , blev förvånad att dom lever än :crazy:

Glimfeather skrev:
Det förekommer allt, hittade en på min häst idag till exempel. men de är inte farligare nu.
Nej självklart är de inte farligare nu ;) , men inte ofarligare heller, om man har oturen att träffa på en smittbärare.
Har själv fått avliva en häst i sviterna efter Erlichia och tycker det är kanon att det numera finns medel att droppa på både hundar, kattor och hästar.

Har hört att det finns fästinghalsband... Är det någon här som använt dessa? Fungerar dom? Tycker att det låter som en jättebra grej...

Min farmor använde såna halsband! jättebra på henens hund och på andra hundar med har jag hört.
på min använder jag såna där droppar... komme rinteihåg nu vad det heter, men det funkar bra på min hund.

Skall nog testa det så det inte blir så mycket fästingplockande i framtiden och självklart minskar ju smittorisken...
Tack för råd och tips

Jag hittade också en fästing på en av hundarna igår. Hoppas de små rackarna fryser ihjäl snart :devil:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 215
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 575
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar