Vanligt salt

Olympus

Trådstartare
Kan man ge hästen vanligt "människosalt" i fodret när man är på tävling och inte har möjlighet att ta med ngn saltsten? Hur mkt ska man ge per dag då?

Sv: Vanligt salt

Varför har du inte möjlighet att ta med saltsten?
Vet inte hur det är med vanligt salt, men finns små hinkar med "saltbalans" att köpa (tror att bl.a. granngården har)

Varför har du inte möjlighet att ta med saltsten?
Vet inte hur det är med vanligt salt, men finns små hinkar med "saltbalans" att köpa (tror att bl.a. granngården har)

Finns nog inga stallstenshållare i dom permanenta boxarna och det känns desutom bättre att ge salt så man vet att hon får det i sig iomed att hon nog kommer svettas mkt.
Får kolla på grangården när jag ska köpa nytt foder då. Kollade i en annan ridsportsbutik men dom hde bara skitstora förpackningar med tillskott och det kändes alldeles för dyrt och onödigt att köpa en sånt stor hink :p

Jag tror det ska gå bra, men har hört att man ska använda det jod-lösa alternativet av salt. :)

Man kan ge hästen helt vanligt salt från mataffären UTAN jod! Det ger jag mina hästar, även på tävling! Det är bra att vänja hästen att äta det hemma så att den inte sen får en smärre chock när den får saltet I maten på tävling helt plötsligt:p Man ska ge dom 20-40g/dag enligt foderrådgivare!

På Granngården säljs även Kra*fts saltbalans (flytande på dunk) men det är samma sak där - vänj den hemma!

Det kan du ha rätt i, men kan du inte lägga en saltsten i en hink el transportkrubba el liknande? :idea:
Blir nog billigaste lösningen iaf, och så slipper du att vänja hästen vid något nytt...

Det kan du ha rätt i, men kan du inte lägga en saltsten i en hink el transportkrubba el liknande? :idea:
Blir nog billigaste lösningen iaf, och så slipper du att vänja hästen vid något nytt...

Ja det är ju en ide faktiskt. Tror kanske jag ska ta o göra det på denna tävligen, men kanske köpa salt oxå o ha i framtiden.

Du känner ingen händig person som kan konstruera en "tävlingssaltstenshållare" åt dig, något som t.ex kan skruvas fast i boxgallret på något smidigt sätt? Det kanske skulle kunna gå att sälja.....;)
Lycka till på tävlingen

Få hästar äter tillräckligt av salt från saltstenen. Så att ge i fodret är bra.
En normalstor häst har ett dagsbehov på ca 20g (en matsked). Sen förlorar de 9g per liter svett.
Du kan ge människosalt med jod i om du inte ger andra preparat med jod. Men det finns rent koksalt att köpa ex krafft.
En annan variant är att erbjuda hästen saltvatten 9g salt per liter vatten.
// Linda

Det funkar bra med vanligt "människosalt". Annars kan du ge löst salt från Krafft på påse. Vi ger det löst under sommaren som komplement till saltsten, framförallt för att få honom att dricka mer. Löst salt går bra att blanda i vattnet också. Kan funka på tävling.

När jag inte hade lös salt skrapa jag av från saltstenen med en vass kniv och la i maten. Fast det blir ju mkt skrapande.. Ett tips bara om du tycker en 10 kgs spann Krafft salt är onödig.

Det går alldeles utmärkt att ge hästar salt med jod om inte foderstaten innehåller en massa jod från annat håll eller hästen behöver mkt salt. Även hästar behöver jod o en "normalportion" jodsalt ger ungefär hästens behov av jod. 1 kg jodsalt innhåller lika mkt jod som 100 g alger.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
637
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 030
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka