Vanligt eller...??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare petera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 814
P

petera

Tänkte höra med er erfarna uppfödare om detta, har 2 st ettåriga ston som går på bete ihop varav den ena nu börjat dia den andra som gladerligen ställer sig och verkar njuta av detta?!? Vad göra??:confused:

Sv: Vanligt eller...??

har aldrig hört om detta på häst däremot ej ovanligt på nöt. jag skulle sära på dem omedelbart ! och hålla koll på juvret på den som blivit diad, risken är betydande att hon börjar prod mjölk/mjölkliknande vätska och även att hon kan utveckla en juverinflammation; symptom på detta är svullnad, oftast ömmande, feber och måste veterinär behandlas. hoppas du klarar dig från det ;) har varit med om juverinflammation på ett föl, hon var dock inte diad, men vill bara säga att de kan få det även som små...
MVH
IR

Sv: Vanligt eller...??

Du kan välja att göra lite olika.

1. Dela dom. Kanske inte särsilt roligt.
2. Smörja juvret med nåt illasmakande, typ cribox, eller nån insektsmedel, typ RB86.
3. Sätta på det diande stoet greenguard. Kanske inte heller så lyckat, om man vill att hon ska kunna äta obehindrat.

Liknande trådar

Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många... 2
Svar
32
· Visningar
1 511
Senast: hastflicka
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 410
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
2 993
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka