vanligt dressyrpass?!

Danetta1990

Trådstartare
Jah! Jag vill ha ett bra, vanligt och lugnt dressyr pass! Men finns det några roliga övningar man kan träna på dressyren? :idea: Det känns så långsamt och tråkigt när man bara springer runt på volter och allt det där! Hoppas ni fattar vad jag menar! :d Vill helt änkelt ha förslag på vad man kan göra med hästen på dressyrpasset? :bow:

Sv: vanligt dressyrpass?!

Rid ett pogram och gör sakerna på exakta ställen när du känner att det sitter så kan du bygga vidare på det med svårare övningar mm.

Detta är jag också intresserad av.. ja ska ju inte hoppa på ett tag nu hehe ;D puttar puttar .... ska följa denna tråden & komma med förslag om ja kommer på nått

"springer runt"??!!

Ett dressyrpass ägnar man åt att lösgjöra hästen, för att också kunna samla.

Lösgjörande övningar är övergånger, du kan göra en övergång hur lätt eller hur svår som helst, låt säga att den lättasts övergången är: skritt-halt-skitt. Sen går du vidare till: skritt-trav skritt, vidare till tex. galopp-skritt-galopp osv.
Lösgörande övningar är också sidvärts som skänkelvikning.

Med en lösgjord häst kan du sedan samla, å andra sidan kan du aldrig samla mer enerig än vad du redan har frammåt sas.
Samlande övning är tex öppna och sluta.

En enkel grej för samling: Ta två punkter på ridbanans långsida, tex mellan två bokstäver eller sätt ut två koner eller nåt liknande. Detta kan göras i alla gångarter. Rid nu mellan konerna som vanligt, räkna stegen mellan konerna. Låt säga att du får sju travsteg mellan kon ett och två. Nästa varv så ska du få in åtta travsteg mellan konerna, och nästa varv så ska du ha in sex travsteg mellan konerna.

Här gäller det att kunna länga och ta tillbaka, kräver en lydig häst och det är en kul övning. Rid med en kompis och tävla vem som kan få in flest/mest galoppsprång mellan konerna.

Du kan ju alltid lägga in lite bommar, jätte nyttigt även i ett dressyrpass! :) Finns mycket man kan träna på, varför inte leta rätt på några olika dressyrprogram i olika nivåer och plocka ut övningar från dom? Gör övningarna till perfektion och sen är du kung på dressyrbanorna ;) Lycka till!!

rid dressyr i skogen :) man akn ju kanske inte rida på volter då men kan ju rida öppna, sluta skänkelviknning om vägen är tillräckligt bred. Under min hästs igångsättning red jag nästan bara dressyr i skogen, han har blivit mkt lydigare efter det oxå :) innan var det mest springa som gällde i skogen ;)
finns ju massa övningar tror det finns en tråd med massa övningar oxå hittar den säkert om du söker :)
Men nanars rida skänkelvikning i serpentiner, kankse göra en volt från mitten av serpentinen och sedan fortsätta. behöver ju inte vara någon ridväg heller kan jui bara rida kors ohc tvär över banan (om man är själv ;))

annars kan du ju rida som gymkhana typ fast mer dressyr aktigt mot någo nanan häst ;) har inte provat men det funkar säkert :p

Jag brukar rida program när inte jag kommer på något. Då har man bestämda övningar, Lär dig några utantill så då kan man koncentrera sig på att värkligen rida! Bra med lätta program som LC.

Jag har oxå en häst som lätt blir uttråkad på banan. Därför brukar jag läga ut lite bommar och koner och sånt. Sen tänker jag att det blir ett slags "bana" med tex skänkelvikning från spåret mot konen, fattning vid konen, avbrott före bommarna, trav över bommarna, ny fattning på långsidan, avbrott i hörnet, sluta längs kortsidan osv osv. Går att variera i det oändliga men grejen är att pållan hela tiden bjuds på nya grejer. Funkar kanon, hon blir väldigt uppmärksam och med på noterna. Själv får man lov att skärpa sig och rida noggrant och inte slarva med halvhalterna. Inte dumt det heller...

Det finns en övning som är med i LB:2. Man kommer vid långsidan och gör en halvcirkel in mot mitten, sen gör man en halvcirkel ut så man byter varv. Det ska bli som ett S. Den är rätt kul, och då ser man också om man har rätt tempo i traven, går det för fort så funkar det inte, och om hästen går lite segt och långsamt så går den ofta ner till skritt när man ska svänga. Och om man gör det i galopp kan man göra ett tjusigt galoppombyte på medellinjen precis innan man svänger :)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 856
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama