Vanliga namn med udda stavningar

Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Det gör en hiss där jag undervisar också! Långsam och gnällig småländska.

Kul!

Jag har undrat, för det brukar ju vara extremt neutrala röster och dialekter i hissar och liknande.

På lite samma tema:

Rösten i tunnelbanan och på bussarna i Stockholm heter Linda och är från Ängelholm. För att lösa uttalsproblemen fick hon alla hållplatsnamn i fonetisk skrift och sen var det bara att plugga. Värst enligt henne själv var Skogskyrkogården och Skärmarbrink :D

Jag såg en annorlunda stavning på mitt namn Angelica/Angelika.

Hon stavade det Anjelicka.

Själv ville jag i och för sig ändra min stavning till att stava med J istället G, funderar fortfarande på det.

*kl*
Idag hörde jag vad Holly Madisons (PlayBoyBunnyn som bodde med HH) dotter fått för namn. Rainbow Aurora.

Men J istället för G förvirrar uttalet och gör namnets betydelse oklar.

Angelica har ju med ängel att göra, och det stavas med g på både svenska och engelska liksom på latin (angelus) och grekiska. J gör ju att namnet förlorar kontakten med sin betydelse och sitt urpsrung.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
272
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 2 3
Svar
43
· Visningar
1 376
Senast: Nixehen
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
34 061
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka