Vanliga namn med udda stavningar

Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Ar ditt exempel fran Spanien? Spanska i Latin America uttalas ju lite annorlunda och dar blir bokstaven J som ett Svenskt H.

Nej, nej, vid en stroke ligger man på golvet och ska bara...rätta till sig och kliva upp och man sluddrar inte så mycket tycker man. Och så sätter man ner ena handen och ska ta stöd och så sätter man den på hundens gummiartade pipleksak känns det som, men det är i själva verket den andra handen. Så är det med att ha en stroke. Några uppochervända bilder är mera datumrelaterat

Vad gäller Isaac Grünewald så har jag aldrig hört någon säga något annat än Isak. Inte Ajsäck och inte Yitzhak (trots att han var jude).

I synagogan skulle han hetat Yitzchak. Men där använder man ju sitt judiska namn.

Mitt vardagsefternamn har för övrigt fyra bokstäver men ett oändligt antal stavnings- och uttalsvarianter. En gång blev det Björklund, det undrar jag fortfarande hur det gick till.

Har varit gift två gånger och haft andra efternamn med eller utan kombination med originalnamnet. Nu jäklar behåller jag det och bokstaverar automatiskt.

Och så mina personliga favoriter:

Först: - det namn ALLA lärare hade mest problem med i skolan:
Mari.

Helt okomplicerat, inga hn eller en eller nånting och INGEN vågade gissa sig på hur det skulle uttalas.

Och sen:
Jaenette

Inte så komplicerat det heller, judiskt namn tydligen.

/Lavinia

Inte mer judiskt än Mari :)

:eek:

Får verkligen hoppas att det inte var en lärare i svenska som inte hade koll på det här med hårda och mjuka vokaler..

Jodå nog hade vi både svenska och engelska med läraren ifråga men det var inte bara språkliga brister, det fanns även en del andra... :angel:

I synagogan skulle han hetat Yitzchak. Men där använder man ju sitt judiska namn.

Ja, självklart. Men när man i allmänhet pratar om honom så säger man ju Isak, då tolkar man inte Isaac som Yitzhak. Och då borde man inte tolka Enyas Isaac som en Yitzhak heller, menade jag.

Ja, självklart. Men när man i allmänhet pratar om honom så säger man ju Isak, då tolkar man inte Isaac som Yitzhak. Och då borde man inte tolka Enyas Isaac som en Yitzhak heller, menade jag.

Jag ska fråga grabben när han kommer hem ifall han vill bli kallad det :) Säger man som det stavas? Och du och Cilla har inte stavat det likadant, är det Cilla som har rätt i stavningen? :)

Det är nog en fråga om hur man transkriberar från hebreiska men Cilla har säkert mer rätt än jag. Kan tänka mig att min variant egentligen är engelsk, de brukar skriva liknande namn så.

Uttalas Jitt-schack om jag har rätt för mig.

Fast jag tycker att vi kan läsa din Isaacs namn som Benny. För säkerhets skull:D

Fast nä, jag har sydamerikanst påbrå och skulle definitivt inte uttala Jesus som Hezuz, snarare ungefär som Chesus. Hezus låter snarare som en amerikan som inte kan få till sche-ljudet ;)

Man kan se exempel typ i True Blood, på skillnaden hur LaFayatte och Jesus själv uttalar namnet Jesus..

Senast ändrad:

Fast nä, jag har sydamerikanst påbrå och skulle definitivt inte uttala Jesus som Hezuz, snarare ungefär som Chesus. Hezus låter snarare som en amerikan som inte kan få till sche-ljudet ;)
Haha yes! Spanjorer säger i alla fall sje-suss (suger på fonetisk skrift) och inte hezus - det har jag bara hört amerikanare säga :D

Det var faktiskt min tanke också. Om man är noga med att ens namn ska uttalas enligt det egnas landets bruk så måste man reagera på amerikaners sätt att uttala Jesus på spansktalande. Jag har aldrlg hört något annat än HEY-zus. Både fel ljud och fel betoning.

Ja precis! Ljudet har inte en fri passage utan den första "stavelsen" är en frikativa som bildas strax innan svalget.

Det är nog en fråga om hur man transkriberar från hebreiska men Cilla har säkert mer rätt än jag. Kan tänka mig att min variant egentligen är engelsk, de brukar skriva liknande namn så.

Uttalas Jitt-schack om jag har rätt för mig.

Fast jag tycker att vi kan läsa din Isaacs namn som Benny. För säkerhets skull:D

Aldrig Benny! :eek::eek::eek:

Newton kan jag gå med på! Det är ju samma sak, Isaac och Newton, samma bokstäver och samma uttal! :bump:

Ja, jag tror att man som amerikan tror/är van med att det ska uttalas så, men det är definitivt inte så jag har lärt mig!

alltså det är ju inte ens logiskt - i spanskan säger man ju inte ens h-ljudet.

Även jag med ett relativt vanligt och lättstavat namn måste bokstavera nästan varje gång jag uppger mitt namn.

Heter Camilla med den stavningen och uttalet man ser och hör i media tex Camilla Läckberg, Camilla Henemark osv. Ändå måste jag bokstavera annars skrivs det gärna med K "Kamilla", med två M "Cammilla", ett L "Camila" eller varför inte kombinera två varianter "Kammilla" :confused::confused:
De andra varianterna är ju rent av skumma:p

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
276
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 2 3
Svar
43
· Visningar
1 386
Senast: Nixehen
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
34 062
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka