Vanliga misstag uppkörning BE

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Sara75
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 17 121
Såg för övrigt ett program om Japanska tåget. Heter det shinsaa, eller något sådant?

De hade reducerat den mänskliga felfaktorn med över 85%. Vet ni hur? Ögon, hand och mun.

Dvs man säger vad man gör högt, pekar (spelar tydligen mindre roll vart) och tittar samtidigt. Jäkligt enkelt men ruskigt effektivt.
"Piloten" såg jätterolig ut när han helt ensam i loket sa högt "nu gasar jag", tittade framåt på rälsen och pekade med hela handen framåt.

Lokteknikerna hade en lista på vad som skulle kollas på vagnarna, han tittade på listan, pekade och tittade på axeln, sa högt att han kollat axeln och sedan kryssade han i det i pappret.

Intressant!!

Det där är ett jättebra tips för att minnas! Fick lära mig det för många år sedan, och det funkar jättebra!

Handlar t.ex. om dra ur sladden till strykjärnet, så säger jag högt "nu drar jag ur sladden" så är det mycket lättare att faktiskt komma ihåg att det gjort efteråt :)

Tyvärr är det inte kotym hos alla uppkörare. Vår trafikskola sa att man skulle fråga om det var ok. Annars kunde de kugga. Men de sa också att man ska få ha lista.

Det finns (fanns) tom en lista hos Transportstyrelsen man kan (kunde) ladda ner.

Men man kan ju be hen titta på den så den är okej.

En liten fråga angående maxlast på uppkörningen.
På trafikverkets sida står det om de tekniska kraven på den bil och släpvagn som ska användas på uppkörningen.
Angående släpet så står det att släpet ska "vara lastat till minst halva maximilasten med förankringsbart gods av styckegodskaraktär, bruttovikten får dock inte understiga 800 kg."
Maxlasten på vårt släp (Thule grand prix) är 1660 kg och halva maxlasten blir då 830kg.
Det blir en jäkla massa spånbalar. Men tänker jag rätt här? Är det släpets maxlast oavsett bil jag ska gå på? Eller är det den maxiala lasten jag får lasta i släpet med den bilen jag för tillfället kör? Exempel: Med vår Volvo xc60 får jag lasta 860 kg så det fungerar ju oavsett. Men om jag kopplar vår Hyundai i30 till släpet så FÅR jag dra kombinationen (som kräver BE-kort) men lasta max 460 kg. Får jag då köra upp med Hyundaien och lasta 230 kg?

Hoj!
Vilka är de vanligaste missarna vid säkerhetskontroll och uppkörning för BE?

Jag glömde, under säkerhetskontrollen, kolla att lasten var säkrad :angel:

Jag kontrade dock senare vid själva vägkörningen när det var min tur, innan jag hoppade in i bilen sa jag till förarprövaren att iom ekipaget varit ute och åkt med annan förare nu så vill jag kontrollera lasten så den är säkrad innan jag kör iväg :laugh:
Förarprövaren skratta till och sa att det går bra.

Kan meddela att jag fick mitt BE den dagen :D

Säger också säkerhetskontrollen, min vän fick frågan hur mycket handsken fick komprimeras när man backat och stannat ekipaget.
En tredjedel.
Hur mäter du det då?
...

Tydligen skulle hon haft ett måttband med sig, men det finns ju andra sätt. Mäta med handen eller närbelägen pinne. Det viktiga är att man kan se om det är för mycket efter att man backat.

Såg för övrigt ett program om Japanska tåget. Heter det shinsaa, eller något sådant?

De hade reducerat den mänskliga felfaktorn med över 85%. Vet ni hur? Ögon, hand och mun.

Dvs man säger vad man gör högt, pekar (spelar tydligen mindre roll vart) och tittar samtidigt. Jäkligt enkelt men ruskigt effektivt.
"Piloten" såg jätterolig ut när han helt ensam i loket sa högt "nu gasar jag", tittade framåt på rälsen och pekade med hela handen framåt.

Lokteknikerna hade en lista på vad som skulle kollas på vagnarna, han tittade på listan, pekade och tittade på axeln, sa högt att han kollat axeln och sedan kryssade han i det i pappret.

Intressant!!
OT
Jag som har lite dåligt arbetsminne (ibland fokuseringsproblem också) har alltid pratat mycket medans jag gör saker. :) Mer för att i det kortare tidsperspektivet hålla rätt på vad jag pysslar med medans jag pysslar och t.ex. inte missa vissa moment/saker eller ordningen på dem. Men också pränta in kom-ihåg-till-sen-tankar.

Exempel ska gå till bussen på morgonen: (tittar på klockan) Nu är det fem minuter kvar. Ska ha med mig den och den (packar saker i väskan). Matlådan har jag lagt ner. Sen ska jag komma ihåg att hämta paketet på vägen hem. Och så behöver jag köpa mjölk. Då ska vi se vad det är för väder ute (tittar på termometer) Då behöver jag inte den tröjan (tar på bara jacka). Och så vantarna. (grabbar det sista och går ut)

Det rekommenderas av arbetsterapeut att fortsätta med, aktivt utveckla och göra så mycket det känns att det gör nytta. Och inte låta bli bara för att man har andra kring sig som kan höra (vilket man ofta gör), så länge man inte är i miljö/situation där det riskerar att störa dem. :D

Jag gissar att en effekt av att använda flera sinnen samtidigt är att "alla kanaler blir upptagna", så utrymmet för att annat ska distrahera minskar. Därför bättre fokus, bättre minne och färre fel.

Jag lägger in en till på den.

När jag tog lektion sa min körskolelärare att det är jättevanligt att de som kör upp privat kommer med ett ekipage som det inte krävs BE-kort för. De kommer alltså med en transport som får framföras av bilen på ett vanligt B-kort. Då skickas man hem på en gång.

Min lärare berättade att flera blivit diskade för att de kommit med ett ekipage de INTE får framföra, d v s ett BE-ekipage.

En liten fråga angående maxlast på uppkörningen.
På trafikverkets sida står det om de tekniska kraven på den bil och släpvagn som ska användas på uppkörningen.
Angående släpet så står det att släpet ska "vara lastat till minst halva maximilasten med förankringsbart gods av styckegodskaraktär, bruttovikten får dock inte understiga 800 kg."
Maxlasten på vårt släp (Thule grand prix) är 1660 kg och halva maxlasten blir då 830kg.
Det blir en jäkla massa spånbalar. Men tänker jag rätt här? Är det släpets maxlast oavsett bil jag ska gå på? Eller är det den maxiala lasten jag får lasta i släpet med den bilen jag för tillfället kör? Exempel: Med vår Volvo xc60 får jag lasta 860 kg så det fungerar ju oavsett. Men om jag kopplar vår Hyundai i30 till släpet så FÅR jag dra kombinationen (som kräver BE-kort) men lasta max 460 kg. Får jag då köra upp med Hyundaien och lasta 230 kg?

Halva SLÄPETS maxlast. Det finns bara en siffra för maxlast på släpet.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 395
Senast: Mabuse
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: Shaggy
·
Fordon Hur svårt är det att ta BE-kort? Såg att det är 55 frågor som ska klaras av under 40 minuter. Det gör mig nervös. Uppkörningen är jag... 2
Svar
39
· Visningar
3 737
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 674
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka