Vanliga misstag uppkörning BE

  • Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Sara75
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 17 323

Sara75

Trådstartare
Hoj!
Vilka är de vanligaste missarna vid säkerhetskontroll och uppkörning för BE?
 
Jag tror att de flesta ryker på säkerhetskontrollen och inte på körningen. De jag vet som inte klarat uppkörningen har i alla fall inte klarat säkerhetskontrollen. Jag tror att många är bra på att köra, men att de helt missar hur ett släp fungerar. En av mina kompisar blev underkänt eftersom hon inte kunde förklara hur handbromsen fungerade på släpet. En annan kunde inte svara på hur katastrofvajern fungerade, och det är visst ett jättevanligt fel att folk tror att katastrofvajern ska göra så att släpet sitter kvar på bilen, men det är ju helt fel. Katastrofvajern är till för att dra handbromsen och stanna släpet ifall släpet lossar från kulan. Poängen med vajern är att den ska gå av vid en olycka så att man inte har släpet bakom sig, men inte kan kontrollera det. Jättefarligt ju! Fattar inte hur folk missar den biten.
 
Det bästa är väl att prata med en trafikskola om vad som oftast missas på. Tänker mig att de vet bäst.
Jag lägger in en till på den.

När jag tog lektion sa min körskolelärare att det är jättevanligt att de som kör upp privat kommer med ett ekipage som det inte krävs BE-kort för. De kommer alltså med en transport som får framföras av bilen på ett vanligt B-kort. Då skickas man hem på en gång.
 
På min första uppkörning klarade jag säkerhetskontrollen galant men kuggade i körningen för att jag körde för försiktigt. Som hästvan saktar man ju ner ordentligt och i god tid innan man ska svänga tex och tar även svängen försiktigt. Så ska man inte köra, man ska köra som om man inte hade ett släp bakom enligt den jag körde upp för. Gång nr 2 körde jag (i mina ögon) som en biltjuv i kurvor och rondeller och fick med beröm godkänt. Hade jag kört så med en häst i hade den inte kunnat hålla balansen.

En som körde upp samtidigt med mig gång nr 1 kuggade på lastsäkringen. Tror det är det vanligaste.
 
På min första uppkörning klarade jag säkerhetskontrollen galant men kuggade i körningen för att jag körde för försiktigt. Som hästvan saktar man ju ner ordentligt och i god tid innan man ska svänga tex och tar även svängen försiktigt. Så ska man inte köra, man ska köra som om man inte hade ett släp bakom enligt den jag körde upp för. Gång nr 2 körde jag (i mina ögon) som en biltjuv i kurvor och rondeller och fick med beröm godkänt. Hade jag kört så med en häst i hade den inte kunnat hålla balansen.

En som körde upp samtidigt med mig gång nr 1 kuggade på lastsäkringen. Tror det är det vanligaste.

Heh, jag klarade min uppkörning på första försöket. Trots att jag klämde på en kon på precisionsbanan, men klarade backning kring hörn bra i gatu/trafikmiljö.

Det där med lastsäkring hade säkert varit svårt, men jag hyrde ett färdiglastat släp av körskolan - och en bil också för att slippa det där med att lasta till minst lastvikten, ha ett ekipage som krävde BE behörighet som jag ändå inte fick köra till uppkörningsplatsen själv...

Vad gäller säkerhetskontrollen: den gör man ju (för) sällan i verkliga livet, så man får ju se till att läsa på.

Jag tror att vanligaste skälet till kuggning är att man är nervös.
 
Sen är det VÄLDIGT viktigt att inte själv komma körande med ett BE ekipage till uppkörningen eftersom man inte har behörighet för det. :)

Det är nog vanligt, själv roddade jag med kompis med extra bil å allt men när vi väl var där var det öht ingen som kollade hur vi tagit oss dit, vem som kört eller vad bilarna fick dra. Fast det var såklart väldigt skönt att ha allt rätt :)
 
Jag lägger in en till på den.

När jag tog lektion sa min körskolelärare att det är jättevanligt att de som kör upp privat kommer med ett ekipage som det inte krävs BE-kort för. De kommer alltså med en transport som får framföras av bilen på ett vanligt B-kort. Då skickas man hem på en gång.
Det är ju enkelt att komma runt, man kör dit med tillåten kombination och har sedan en mindre bil som man kör upp med, alternativt en större så man hamnar rätt för kravet på BE. ;)
 
Jag kuggade första gången på säkerhetskontrollen. Glömde starta bilen för att bromsa släpet i rörelse. Det räckte dock med att komma tillbaka och göra säkerhetskontrollen, då spelade det ingen roll om ekipaget inte krävde BE så det var smidigt fixat. Dessutom berättade han att man får ha en fusklapp med punkterna på säkerhetskontrollen. Kan dock inte säga att det är så överallt men det underlättade ju att bara beta av en lista liksom.
 
Jag kuggade första gången på säkerhetskontrollen. Glömde starta bilen för att bromsa släpet i rörelse. Det räckte dock med att komma tillbaka och göra säkerhetskontrollen, då spelade det ingen roll om ekipaget inte krävde BE så det var smidigt fixat. Dessutom berättade han att man får ha en fusklapp med punkterna på säkerhetskontrollen. Kan dock inte säga att det är så överallt men det underlättade ju att bara beta av en lista liksom.

Ja, fusklapp är ganska vedertaget ok. Jag frågade när jag gjort min säkerhetskontroll om jag bara kunde få titta på listan och det fick jag.

Jättebra!
 
Ja nervositet är helt säkert min största fiende :devil:
Fusklapp får man ha med vad man ska göra. Dock inte HUR man ska göra dem.
 
Ja, fusklapp är ganska vedertaget ok. Jag frågade när jag gjort min säkerhetskontroll om jag bara kunde få titta på listan och det fick jag.

Jättebra!

I Halmstad blev jag nekad fusklapp/lista. Undrar varför :/ Frågade dock trafikskolan men kan ju fråga direkt på Trafikverket i stället..
 
I Halmstad blev jag nekad fusklapp/lista. Undrar varför :/ Frågade dock trafikskolan men kan ju fråga direkt på Trafikverket i stället..

Vilket är skitlöjligt med tanke på att piloter alltid har fusklapp vilket är ett bra sätt att se till att allt är säkert innan man åker någonstans. Varför ska bilister kunna sådant utantill?

Anledningen till att piloter har fusklapp är inte endast för att det är många saker som ska kollas utan det är för att den mänskliga faktorn ska reduceras och det kan gott behövas på bilsidan också, kan jag tycka.
 
Vilket är skitlöjligt med tanke på att piloter alltid har fusklapp vilket är ett bra sätt att se till att allt är säkert innan man åker någonstans. Varför ska bilister kunna sådant utantill?

Anledningen till att piloter har fusklapp är inte endast för att det är många saker som ska kollas utan det är för att den mänskliga faktorn ska reduceras och det kan gott behövas på bilsidan också, kan jag tycka.

Undrar jag med. Ska kolla vidare ang det tänkte jag, fråga fler. För det är ju inte så att det står exakt vad som ska göras på lappen. Utan endast en punktlista.
 
Såg för övrigt ett program om Japanska tåget. Heter det shinsaa, eller något sådant?

De hade reducerat den mänskliga felfaktorn med över 85%. Vet ni hur? Ögon, hand och mun.

Dvs man säger vad man gör högt, pekar (spelar tydligen mindre roll vart) och tittar samtidigt. Jäkligt enkelt men ruskigt effektivt.
"Piloten" såg jätterolig ut när han helt ensam i loket sa högt "nu gasar jag", tittade framåt på rälsen och pekade med hela handen framåt.

Lokteknikerna hade en lista på vad som skulle kollas på vagnarna, han tittade på listan, pekade och tittade på axeln, sa högt att han kollat axeln och sedan kryssade han i det i pappret.

Intressant!!
 
Jag kuggade säken. Tänkte att motorrummet på bilen gås ju igenom för b-kortet som jag tog året innan. Allt som rörde släp och ihopkoppling hade jag hyfsad koll på. På omprovet av säken hade jag med en lång punktlista med allt som skulle kollas. Efter att uppkörningsnissen frågat hur backspärren fungerat och jag relativt ingående beskrivit funktionen flinade han bara och sa att du är färdig nu va? :D

Jag har för mig att jag hittade punktlistan här på buke men det är snart 8 år sedan...
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 521
Senast: Mabuse
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
936
Senast: Shaggy
·
Fordon Hur svårt är det att ta BE-kort? Såg att det är 55 frågor som ska klaras av under 40 minuter. Det gör mig nervös. Uppkörningen är jag... 2
Svar
39
· Visningar
3 822
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 739
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp