Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hoj!
Vilka är de vanligaste missarna vid säkerhetskontroll och uppkörning för BE?
Jag lägger in en till på den.Det bästa är väl att prata med en trafikskola om vad som oftast missas på. Tänker mig att de vet bäst.
På min första uppkörning klarade jag säkerhetskontrollen galant men kuggade i körningen för att jag körde för försiktigt. Som hästvan saktar man ju ner ordentligt och i god tid innan man ska svänga tex och tar även svängen försiktigt. Så ska man inte köra, man ska köra som om man inte hade ett släp bakom enligt den jag körde upp för. Gång nr 2 körde jag (i mina ögon) som en biltjuv i kurvor och rondeller och fick med beröm godkänt. Hade jag kört så med en häst i hade den inte kunnat hålla balansen.
En som körde upp samtidigt med mig gång nr 1 kuggade på lastsäkringen. Tror det är det vanligaste.
Sen är det VÄLDIGT viktigt att inte själv komma körande med ett BE ekipage till uppkörningen eftersom man inte har behörighet för det.![]()
Det är ju enkelt att komma runt, man kör dit med tillåten kombination och har sedan en mindre bil som man kör upp med, alternativt en större så man hamnar rätt för kravet på BE.Jag lägger in en till på den.
När jag tog lektion sa min körskolelärare att det är jättevanligt att de som kör upp privat kommer med ett ekipage som det inte krävs BE-kort för. De kommer alltså med en transport som får framföras av bilen på ett vanligt B-kort. Då skickas man hem på en gång.
Jag kuggade första gången på säkerhetskontrollen. Glömde starta bilen för att bromsa släpet i rörelse. Det räckte dock med att komma tillbaka och göra säkerhetskontrollen, då spelade det ingen roll om ekipaget inte krävde BE så det var smidigt fixat. Dessutom berättade han att man får ha en fusklapp med punkterna på säkerhetskontrollen. Kan dock inte säga att det är så överallt men det underlättade ju att bara beta av en lista liksom.
Ja, fusklapp är ganska vedertaget ok. Jag frågade när jag gjort min säkerhetskontroll om jag bara kunde få titta på listan och det fick jag.
Jättebra!
I Halmstad blev jag nekad fusklapp/lista. Undrar varför :/ Frågade dock trafikskolan men kan ju fråga direkt på Trafikverket i stället..
Vilket är skitlöjligt med tanke på att piloter alltid har fusklapp vilket är ett bra sätt att se till att allt är säkert innan man åker någonstans. Varför ska bilister kunna sådant utantill?
Anledningen till att piloter har fusklapp är inte endast för att det är många saker som ska kollas utan det är för att den mänskliga faktorn ska reduceras och det kan gott behövas på bilsidan också, kan jag tycka.