Vanlig spishäll vs gasspis, för och nackdelar?

prinsus_

Trådstartare
Jag är sugen på att köpa gasspis men jag är osäker på för och nackdelar. Jag vet ju att det blir varmt fortare och svalnar fortare och att den funkar även vid strömavbrott men har hört nåt om att det är svårt att sjuda på en gasspis. Någon som har erfarenhet? Kom med tips!

Sv: Vanlig spishäll vs gasspis, för och nackdelar?

Har du gas levererat till fastigheten i ett gasnät,är en gasspis att föredra.
Annars inte,släpa på tuber, kolla täthet .och stå med tom tub en kväll är inget att ha.
Varför inte en induktionshäll?

Fast det är ju inte så jobbigt att släpa på gastuber och i mitt föräldrahem hade vi alltid en extra ståendes hemma, just för att slippa stå utan.

Vi har en induktionshäll hemma nu och jag är grymt missnöjd. Tycker inte att den går att få helt ren och kokar någonting över tycker jag att det blir märken. Nu lyckades min svärmor ställa en gjutjärnspanna för tork på den, suck, vilket resulterade i ett par snygga ringar mitt över hela spisen. Nej, föredrar helt klart en gasspis i rostfritt. :love: blir varm/kall snabbt, man blir inde handikappad om strömmen skulle gå och så tycker jag att det ser snyggare ut. Sen så tror jag alltid att det finns en anledning till varför de flesta kockar föredrar gas. Jag personligen har aldrig haft några problem med att sjuda heller. :)

Sen så tror jag alltid att det finns en anledning till varför de flesta kockar föredrar gas. Jag personligen har aldrig haft några problem med att sjuda heller. :)

Amen! De vill ju snabbt kunna reglera temperaturen vilket går bäst med gasspisar. Sedan kan man inte heller använda en riktig wok på annat än gas så den som lagar mycket asiatiskt kommer bli nöjd.

När jag bodde i England och Belgien där de flesta har gas hade jag inget problem med att sjuda. Önskar så att jag hade gasspis igen.

Tack för svaren! En kompis tipsade om just det att man alltid ska ha en extra gasflaska hemma så det utsätter man sig nog inte för. Vi bor på landet och har inte ens några grannar, än mindre fasta gasledningar men däremot luftburna elledningar och därmed risk för strömavbrott ibland. Skönt att höra att det går att sjuda för det var det jag var orolig för att det var svårt. Någon som kan rekommendera ett spis-märke?

Hej!

Jag har en gashäll från Ikea, är jättenöjd. Vi förbrukar ca två flaskor (eller de är större, typ 14 kg eller nåt står det på dem) om året så det är ju inte så värst jobbigt. Jag skulle aldrig använda något annat om jag fick välja, fy tusan vad långsamma vanliga spisar är!

Jag har bara hört bra om induktionsspis från de bekanta som införskaffat en sådan (vi har inte hunnit installera vår).

Jag hade gasspis i över tio år och älskade det hela tiden! Ingenting går upp mot en gasspis där det blir varmt fort, det händer något omedelbart när du reglerat värmen och plattan kallnar på en gång när du stängt av den.

Har sen en fem år spishäll och har inte upptäckt något med det som är bättre än gasspis!

Vi har haft ilve och miele och har ingenting att gnälla på där. Har hört mycket gott om smeg också. Vet ingenting om Ikeas spisar, bara negativt om deras blandare och porslinsho som tydligen kan spricka lätt, annars älskar jag Ikea och är en riktig ikeajunkie, till min sambos stora förtvivlan. :D

Hur lyckas du få märken av överkokning när det inte bränner fast? ;) Det är sällan nåt kokar över för mig, eftersom induktion är så himla bra :banana:, men händer det så torkar jag bort det med disktrasan direkt, både hällen och under kastrullen.

Vi har haft vår häll (Electrolux) i 3,5 år nu och har inga märken alls på den. Skulle aldrig vilja ha något annat än induktion.

uppenbar nackdel med gas: brandrisk, förvaras gasflaskorna i bostaden så tar det ordentligt fyr vid brand, explodera lär de inte göra då det sitter smältsäkringar men det brinner friskt ändå.

Vad jag förstår kan man till och med laga mat på induktionsspisen med hällen täckt av tidningspapper (rekommenderas när man ska göra knäck el. dyl med socker- det enda som ska vara svårt att få bort från hällen enl. försäljare).
Jag förstår inte riktigt heller problemet med att få hällen ren då jag inte hört någon annan som haft problem med detta, vad är det för märke på spisen? Kan det vara ett "måndagsexemplar"?

Vi har induktionshäll och är jättenöjda. Värmen på plattan regleras jättesnabbt.
Det där med att det blirmärken har inte vi märkt av. Om något kokar över torkar jag ändå sen efteråt när vi ätit och ska röjja efter måltiden. Inga märken här.

Gasspis är säkert jättebra, men jag tycker det är lite småläskigt att hålla på med gas så det vill jag inte ha. Men dom är snygga.

uppenbar nackdel med gas: brandrisk, förvaras gasflaskorna i bostaden så tar det ordentligt fyr vid brand, explodera lär de inte göra då det sitter smältsäkringar men det brinner friskt ändå.

Min man är brandingenjör och har stenkoll och han är inte orolig. Vi har en gasflaska av kompositmaterial som inte kan explodera, han har själv gjort installationen och vi stänger av flaskan när vi inte lagar mat så det känns inte läskigt. En flaska av metall skulle däremot explodera.

Men vi har däremot svårt med sjudningen, har inte forskat i det där ännu, säkert en inställningsfråga men jag har börjat laga mat på ett annat sätt. Tex om jag kokar ris eller mannagrynsgröt så stänger jag helt enkelt av plattan när det kokat lite och så får det bli klart på eftervärme

Hur är det med brandrisker?
Vi ska ha vedeldad kamin i vardagsrummet och så småningom gammal vedeldad ugn i köket (mest ifall strömmen går, så man har nånting att laga mat på).
Det är ca 2-3 (4?) meter från där vedeldade ugnen ska stå till där vi ska ha vår spis, är det nån risk med gasspis?
Jag tycker det känns läskigt, även om man inte har tuberna där, sambon säger att det inte är nån fara.

Eller ska vi satsa på en hederlig gammal häll (vi vill ha gjutjärnsgrytor, så induktion går bort).

Eller ska vi satsa på en hederlig gammal häll (vi vill ha gjutjärnsgrytor, så induktion går bort).

Fast gjutjärn funkar finfint på induktion..

Vi har induktionshäll, och I love it! Det går fort att koka upp, att reglera värme och plattan svalnar snabbt.
Vi har visserligen ett nött märke på den mest använda plattan, lite slitet i en ring lixom, men så jäkla fult ser det inte ut. Allting blir ju nött med tiden, vi har haft vår häll i 4 år, och jag kan helt klart leva med det märket.

Vad jag förstår kan man till och med laga mat på induktionsspisen med hällen täckt av tidningspapper (rekommenderas när man ska göra knäck el. dyl med socker- det enda som ska vara svårt att få bort från hällen enl. försäljare).
Jag förstår inte riktigt heller problemet med att få hällen ren då jag inte hört någon annan som haft problem med detta, vad är det för märke på spisen? Kan det vara ett "måndagsexemplar"?

Detta stämmer då det är magnetism som gör att kastrullen blir varm. En Iduktionshäll är mycket lättare än en karamikhäll att göra ren då plattorna faktiskt aldrig är varma av sig själva, utan det är bara värme från kastrullen, det gör att inget ska kunna bränna fast. Sen ska man inte använda vanligt rengörningsmedel utan ett sådant som är till för hällar.

Socker och knäck är inte bara svårt att få bort det kan även fräta hål i hällen...

Jag som bygger nytt kök har valt en gasolhäll. Är uppvuxen med gasol och keramikhäll men det är ändå alltid gasolen man använder när man lagar mat.
Jag kommer aldrig att välja något annat, inte roligt när det är strömavbrott och man får leva på pizza i 2 veckor...

Jag längtar verkligen efter gasspis. Wok o större stekning går numera på muurikkan på bron men det blir lite omständligt

Vi valde induktionshäll igår. Pratade med IKEA och han vi pratade med sa att temperaturen regleras mer exakt på induktion än gas. Dessutom tycker jag som sagt gas är läskigt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 495
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 700
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 112
Senast: Görel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar