Vanlig sadel eller islandshästsadel??

P

Pyzen

Vad tycker ni är bäst och varför??
Jag har 5 stycken islandshästsadlar, men jag rider mycket hoppning och tycker att sadlarna inte är särskilt bra för det.
Om ni skulle köpa ny sadel, skulle det bli en islandshästsadel eller vanlig??
Hopp, allround eller dressyr då??

Sv: Vanlig sadel eller islandshästsadel??

Det beror på vad man vill med sin ridning :p
Vi har en islandssadel, inte vidare trevlig att hoppa i (ger noll stöd för skänklarna) och ingen höjdare annars heller tycker jag. Om vi köper en ny antar jag att det blir en islandssadel igen, eftersom jag tror det är vad mamma vill. Men för min del går det lika bra med en allround (kanske mot dressyr) bara den ligger bra på pålle.

Haft både islandssadlar, hoppsadlar samt dressyrsadlar & tycker att dressyrsadlar är bättre än islandshästsadlar, just för att ajg tycker de är byggda bättre, men samtidigt är jag sugen på en hrimnir sadel, för att den verkar likna en dressyrsadel mer då den verkar ha djupaste punkten mer i mitten.
En hopp eller allroundsadel ska man nog ha om ma ska hoppa, så jobbigt att hoppa i dressyr eller islandssadel.

För mig är en passande sadel bäst för hästen, om det sen är en dressyr, islandssadel eller något annat kvittar. Däremot har jag noterat att allround samt hoppsadlar skapar en del problem vid skulderbladen, de är i regel för långt framskurna på en så liten häst.

Men om man har en ponnysadel med vid bom?? Borde det inte funka då?? Ponnyer och islandshästar är ju ändå ganska lika. Och sen så finns det ju specialdesignade sadlar till ex. haflinger och så. Kan man ha en sådan??:confused:

Klart det kan passa (ta hjälp av sadelutprovare) men som Boj säger är hopp- och allroundsadlar ofta för framskurna för att ge hästen maximal rörelsefrihet i fram.
Sen vilket märke, storlek etc. du ska ha på sadel kan vi inte säga här. Det får du ta hjälp av en kunnig sadelutprovare med :) Förhoppningsvis får du då också hjälp att hitta en sadel med så stor rörelsefrihet det bara går.

Jag har dressyrsadel, för jag har aldrig riktigt gillat de utpräglade islandssadlarna. Skulle jag köpa ny nu skulle det nog bli en bomlös.

Jag gillar dressyrsadlar bäst.

Jag tycker förstås att det är upp till var och en samt vad det är för slags häst.
Jag hade tidigare en Henri De Rivel dressyrsadel till min förra häst vilken jag satt bra i och som satt bra på henne, men dessvärre sålde jag den eftersom den inte passade på min nuvarande herre till islandshäst.
Jag har Globus Glói och den sadeln är skiitbraaa!!
Skulle aldrig rida med någon annan än den sadeln.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka