Vanlig ridhäst verses islandshäst?

Sv: Vanlig ridhäst verses islandshäst?

OlleAtlas skrev:
Fast så där generellt tycker jag att färre islandshästar blir påverkade av soptunnor, brevlådor. nya vitsippor, osv. Fler halvblod jag ridit har skyggat för grejer och för ljud. Sen har jag ridit underbara stabila trygga halvblod och även träffat mer nervösa islandshästar. Individprocentuellt tror jag att islänningen tillhör de coola raserna.

OA
Jag håller nog med.
Men jag tror också många gånger det beror på att mycket färre halvblod rids lika mycket ute i skog och mark som islänningar. En islänning som rids 80% av tiden i ridhus blir nog också mer rädd för småsaker ute. Tror jag.

Men visst; islänningar är generellt mer coola, framförallt vid hantering enligt mina erfarenheter.

Jag menar tänk på VM finalerna, dom flesta hästar som är inne på banan är hingstar. Tänk vad som SKULLE KUNNA hända lixom, tur att dom är så "coola" som dom är.

Poplan skrev:
Jag menar tänk på VM finalerna, dom flesta hästar som är inne på banan är hingstar. Tänk vad som SKULLE KUNNA hända lixom, tur att dom är så "coola" som dom är.
Absolut!
Men har man sett ett fyrspann nordsvenska hingstar tillsammans så inser man att det finns fler hästraser/hästindivider som kan vara såna. ;) Det handlar nog mycket om fostran. Jag har sett en isländsk hingst bete sig som f-n på en kurs. Det var ändå en i grunden rätt "snäll" typ, men matte var tyvärr ännu snällare.:crazy:

En mycket känd ryttare i islandhästvärlden (VM-nivå) berättade en gång på en kurs jag var att h*n en gång skaffat ett halvblod (pga en utbildning där man "måste" ha halvblod) och ridit in. Detta halvblod var enligt denna person precis likadan (med individuella variationer förstås) som vilken islänning som helst som h*n haft. För h*n hanterade den som en islänning, red den på "samma" sätt. Fast, den stora bristen var ju att den inte fick tölt! :D ;)

Jeg red storhest i 27 år før jeg byttet.
Dressur,hoppning,feltritt,galopp...
Etter jeg sluttet med galopphestene savnet jeg "go'en".Den der følelsen av at det alltid finns et ekstra gear..eh..växel?
En vinter hadde jeg en isis på stallen som hun som skulle ri ikke hadde helt tid til.Så jeg begynte...Oao!
Aldri mer storhest her.
Jeg har ikke lenger ryggproblemer,har "go" i mengder,to ekstra gangarter.Hvem trenger å hoppe?Vi har jo pass.Adrenalinkick i massor!

Trixet er å hitte rett hest.For meg da en med masse vilje,masse følsomhet,mye gang.
Alle de kvaliteter jeg var så glad i i mine fullblodshester men i en ponnystorlek med lugg til midt på mulen.:love:
Ble masse norsk for deg nå,men jeg gikk fra å være "rasist",ekle små lavatrikker,til fullstendig frelst!!
Gjør livet til en fest,ri islandshest!:bump: :bump:

Björk skrev:
Kom bara att tänka på att den enda gången jag verkligen blivit "ridrädd" var faktiskt pga en islänning. :crazy: En vääääldigt speciell islandshäst, skygg, omöjlig att fånga i hage, svår och knepig. Han drog med mig två gånger på raken, andra gången BORT från stallplan innan jag ens hunnit sätta foten i stigbygeln. Och, som han drog... Det var verkligen som att sitta på en skenande bulldozer. Helt omöjlig att få kontakt med. Jag har mina misstankar om att den hästen hade ont någonstans.

Jag gav upp att rida dessa hästar (de hade en till som var nästan lika "galen", fast på andra sätt) och började sköta en snäll korsningsponny och ett halvblod och tack vare dessa kom jag över den enorma skräckkänslan som jag fått i kroppen efter dessa vändor.

Jag tycker att det egentligen är mer individuella skillnader mellan hästindivider än mellan raser. Den enda riktigt stora skillnaden på islandshästar (och som gör att jag håller mig fast vid dem) är faktiskt gångarterna. Lika trevliga i psyket och lätthanterliga kan man finna även halvblod, varmblod, nordisar mfl som är. Och; som sagt; det finns även "spattiga" islänningar (min första egna var en sån :D )

jo jag tror det med men ja tror oxå att det beror på vad man själv passar ihop med för ras för det är ju som med hundar att raserna har ju vissa karaktäristiskta(stavas?) drag även om det finns individer.

jag kände direkt att detta är rasen jag vill hålla på med o de va inte bara p.g.a gångarterna.
men på nåt sätt gillar ja de lurviga små tuffa ärliga pigga busiga luriag ja alla de dragen de har....men i slutändan finns det(enligt mig) ingen ärligare ras alltså de ger var dom får igen om jag säger så.

det kan oxå vara så att det är ju rätt stora skillnader i hur vanliga hästar och islandshästar sköts om lixom islandhästar går ute dygnet runt(oftast) och tas om han på ett mer "naturligt" sätt. rids MKT mer i skog m.m.
men ibland kan det ju bli misstag där med som tex att vissa tror att islandhästar behöver inte skötas om m.m.

jag kände direkt att detta är rasen jag vill hålla på med o de va inte bara p.g.a gångarterna.
men på nåt sätt gillar ja de lurviga små tuffa ärliga pigga busiga luriag ja alla de dragen de har....men i slutändan finns det(enligt mig) ingen ärligare ras alltså de ger var dom får igen om jag säger så.

:love: :love: :bow: :bow: :bow: :love:
Sånn kan man si det.
Det er liksom noe med dem. De er ikke som andre hester.De er mer.

Jag rider både stor häst (halvblod) och islandshäst. Har en egen islandshäst...och då förstår ni nog vad jag gillar bäst!! ;)
Jag tycker att det är sååå mycket roligare att rida islandshäst än vad det är att rida "stor-häst"!! Dessutom älskar jag islänningarnas temperament och egenskaper!!

*love you Bósi* :love:

Gullan86 skrev:
jo jag tror det med men ja tror oxå att det beror på vad man själv passar ihop med för ras för det är ju som med hundar att raserna har ju vissa karaktäristiskta(stavas?) drag även om det finns individer.
:smirk: Jag kanske missförstår dig, men jag tycker nog jag passar bäst med islandhäst trots att jag den enda gången jag blivit riktigt "ridrädd" blev det för en islänning. Annars hade jag väl knappast valt att äga islandhäst? Jag kan tänka mig andra raser också, om jag hade råd att ha mååånga hästar, men så länge jag bara har råd att ha en (eller 2-3) så är det islänning som är prio 1 för mig.

Angående de karaktäristiska dragen är det ju faktiskt främst gångarterna.
Lurvet, ärligheten, piggheten, busigheten, envisheten finns hos många andra raser också (shettisar, nordisar, russ mfl mfl).

Gullan86 skrev:
det kan oxå vara så att det är ju rätt stora skillnader i hur vanliga hästar och islandshästar sköts om lixom islandhästar går ute dygnet runt(oftast) och tas om han på ett mer "naturligt" sätt. rids MKT mer i skog m.m.
men ibland kan det ju bli misstag där med som tex att vissa tror att islandhästar behöver inte skötas om m.m.
Ja, men det där är ju vad man själv väljer. Jag vet många islänningar som står på stall, klipps och har täcken. Jag vet också att många andra raser säkert skulle klara gå på lösdrift lika väl som islänning och ridas lika mycket i skogen om ägarna ville det.

Eftersom jag bara ridit islandshäst från början, det var de häst jag började med så har jag svårt för storhästar. Dom känns så klumpiga och har ett värre temperament. :) Så för mig är det bara isisar som gäller, det är lagom stora och så härliga med tölten!

Björk skrev:
Absolut!
Men har man sett ett fyrspann nordsvenska hingstar tillsammans så inser man att det finns fler hästraser/hästindivider som kan vara såna. ;) Det handlar nog mycket om fostran. Jag har sett en isländsk hingst bete sig som f-n på en kurs. Det var ändå en i grunden rätt "snäll" typ, men matte var tyvärr ännu snällare.:crazy:

En mycket känd ryttare i islandhästvärlden (VM-nivå) berättade en gång på en kurs jag var att h*n en gång skaffat ett halvblod (pga en utbildning där man "måste" ha halvblod) och ridit in. Detta halvblod var enligt denna person precis likadan (med individuella variationer förstås) som vilken islänning som helst som h*n haft. För h*n hanterade den som en islänning, red den på "samma" sätt. Fast, den stora bristen var ju att den inte fick tölt! :D ;)
Helt klart så handlar det mkt om uppfostran.

FiaH skrev:
Jag känner också så, att jag tycker att islänningarna verkar mycket coolare än typ halvblod. (Måste ju dock säga att jag inte har någon större erfarenhet...) Jag har verkligen gillat detta lugna lynnet hos dessa hästar, definitivt inte menat tröga. Min man sa faktiskt en sak häromdagen när jag nämnde detta, att han frågade sig ifall islandshästarna inte har några naturliga fiender, alltså på Island. I så fall kanske det är därför. De kanske inte har haft några fiender där och är därför inte behöver vara lika flyktbenägna? Vad vet jag? En intressant tanke dock tycker jag...

Den tanken har jag också haft och tror att det ligger mycket i den. Tog upp det med ridläraren på islandshästridskolan jag red på, innan jag skaffade min egen. Men hon trodde bara att det berodde på flockuppfostran. Fast jag tror ändå på teorin om fiender.

OA

FiaH skrev:
Jag har börjat bli nyfiken på islandshästar efter att ha varit på turridning ett antal gånger. I dagsläget har jag en underbar anglo-arab att rida. Dock fascinerade tölten och islandshästens härliga sätt mig! Först undrar jag ifall det finns någon annan som har bytt ifrån "vanlig" ridhäst till islandshäst, och vad ni i så fall har tyckt om det? Saknar man något? Hoppningen? Själv tycker jag det är kul att hoppa, och jag är ganska lång, och därför känns det väl så där att hoppa med en islänning skulle jag tro? Ungefär hur mycket bär en islandshäst? Någon som vet? Undrar också ifall någon vet ifall det finns något bra tillfälle att åka och kolla på islandshästar, typ någon utställning, större tävling, saluhästdag eller liknande? Jag bor runt Göteborg-Borås. Tacksam för svar!:)

Jag halkade av en slump in på ett naturbruksgymnasium med just inriktningen islandshäst. Jag har ridit "vanlig" ridhäst i hela mitt liv, både hoppning, dressyr och western.
Jag är fortfarande intressarad av gångartsarbetet till viss del och uteritterna är ju helt underbara! Men jag måste erkänna att jag heller rider stor häst. Islandshästarna tyckte jag var kul i början, men har nu börjar inse att det är inte vad jag vill ha!
Det jag helst rider är klassisk engelsk dressyr och western, och då sitter jag hellre lite högre över marken. Men islandshästar kommer jag alltid tycka är trevliga, men dock inte mer än som ett avbrott i mitt normala "ridschema".

Ah, det var faktiskt det första jag tänkte på.
men man måste ju kolla :D
Är det bra?

Jadå, det är hyfsat!
Men jag är väl egentligen inte den bästa personen att fråga om den saken! Jag och två personer till har inte kommit så bra överrens med större delen av våran klass, så det har blivit många extra möten med rektor och annat... *suck*
Har heller inte mått så bra psykiskt...

Ajdå.
Men du trivs annars där?

Ja, själva utbildningen är jättebra, dock ganska tuff!
Och hela lärarteamet är urgulliga! :D

Jag tänkte på djurgymnasiet förut. för några år sen.
men det blev inte så.
men visst har dom slutat med islandshäst?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
F
Träning Jag har börjat bli nyfiken på islandshästar efter en turridning. I dagsläget har jag en underbar anglo-arab att rida. Dock fascinerade...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Svalan
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 923
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka