Vanlig ridhäst verses islandshäst?

Sv: Vanlig ridhäst verses islandshäst?

Jag rider bara islandshästar, har två stycken.
Men jag har varit på ponnyridläger och det var
en upplevelse :). Jag tycker att dom "stora - höga" hästarna är lite läskiga :crazy:

Har ridit en sån "storing" en gång. Kom inte ihåg hur hög han var men dom som jobbade i stallet till och med dom sa att han var ovanligt hög. Gissa om jag var skraj när jag red eller :p

Det har jag aldrig gjort.
Har fkatiskt inga planer på det heller :D

Jag är modig, jag badade faktsikt med den hästen också.
Men det krävdes enhel del mod för det kan jag ju säga :D.

Oj, vad var det för ras?

ÖHM , någon stor ras :p. Haha , har faktist ingen aning. Är sämst på sånt med raser. Jag kan islandhäst och det räcker , haha :D

HAHA , så tänker väl "storhäst människor" om våra såkallade "ponnysar" också , kan jag tänka mej :D

Jo, precis.
Och vi som blir arga :D

Vad blir vi arga för menar du ?

När dom ser våra hästar som ponnyer.
Eller?

jag har inte direkt bytt från vanlig till islandshäst men jag har ridit båda...och mest vanlig i början men islandshäten och en dröm om en egen fanns där hela tiden..
har alltid gillat dom bättre från första början.
var nästintill rädd för att rida vanliga hästar men var aldrig rädd på islandshästar och då kände jag att det ska ju vara kul att rida och islanfshästen passade mej så otroligt bra älskar den rasen och det finns ingen annan ras för mej, inte som kan gämföras med islandshästarna.

Gullan86 skrev:
var nästintill rädd för att rida vanliga hästar men var aldrig rädd på islandshästar
Kom bara att tänka på att den enda gången jag verkligen blivit "ridrädd" var faktiskt pga en islänning. :crazy: En vääääldigt speciell islandshäst, skygg, omöjlig att fånga i hage, svår och knepig. Han drog med mig två gånger på raken, andra gången BORT från stallplan innan jag ens hunnit sätta foten i stigbygeln. Och, som han drog... Det var verkligen som att sitta på en skenande bulldozer. Helt omöjlig att få kontakt med. Jag har mina misstankar om att den hästen hade ont någonstans.

Jag gav upp att rida dessa hästar (de hade en till som var nästan lika "galen", fast på andra sätt) och började sköta en snäll korsningsponny och ett halvblod och tack vare dessa kom jag över den enorma skräckkänslan som jag fått i kroppen efter dessa vändor.

Jag tycker att det egentligen är mer individuella skillnader mellan hästindivider än mellan raser. Den enda riktigt stora skillnaden på islandshästar (och som gör att jag håller mig fast vid dem) är faktiskt gångarterna. Lika trevliga i psyket och lätthanterliga kan man finna även halvblod, varmblod, nordisar mfl som är. Och; som sagt; det finns även "spattiga" islänningar (min första egna var en sån :D )

Björk skrev:
Kom bara att tänka på att den enda gången jag verkligen blivit "ridrädd" var faktiskt pga en islänning. :crazy: En vääääldigt speciell islandshäst, skygg, omöjlig att fånga i hage, svår och knepig. Han drog med mig två gånger på raken, andra gången BORT från stallplan innan jag ens hunnit sätta foten i stigbygeln. Och, som han drog... Det var verkligen som att sitta på en skenande bulldozer. Helt omöjlig att få kontakt med. Jag har mina misstankar om att den hästen hade ont någonstans.

Jag gav upp att rida dessa hästar (de hade en till som var nästan lika "galen", fast på andra sätt) och började sköta en snäll korsningsponny och ett halvblod och tack vare dessa kom jag över den enorma skräckkänslan som jag fått i kroppen efter dessa vändor.

Jag tycker att det egentligen är mer individuella skillnader mellan hästindivider än mellan raser. Den enda riktigt stora skillnaden på islandshästar (och som gör att jag håller mig fast vid dem) är faktiskt gångarterna. Lika trevliga i psyket och lätthanterliga kan man finna även halvblod, varmblod, nordisar mfl som är. Och; som sagt; det finns även "spattiga" islänningar (min första egna var en sån :D )

väldigt sällan är rädd eller nervös men det finns gånger då jag kännt mig jättetrygg på ett halvblod på 175 och gånger då jag känt mig väldigt liten på en islandshäst... som du skriver, det är individuella djur.

Björk skrev:

Jo, du har nog rätt. Har sett några sådana där "riktiga" exempel på Island också. Som bara hysteriskt drog. Min teori är att de knappt var inridna och inte förstod vad vi ville. De blev jätterädda.

Fast så där generellt tycker jag att färre islandshästar blir påverkade av soptunnor, brevlådor. nya vitsippor, osv. Fler halvblod jag ridit har skyggat för grejer och för ljud. Sen har jag ridit underbara stabila trygga halvblod och även träffat mer nervösa islandshästar. Individprocentuellt tror jag att islänningen tillhör de coola raserna.

OA

FiaH skrev:
Först undrar jag ifall det finns någon annan som har bytt ifrån "vanlig" ridhäst till islandshäst, och vad ni i så fall har tyckt om det?
Jag började rida på "storhäst" som vuxen. Sen red jag storhäst och islandshäst parallellt i två år på olika ridskolor, men nu har jag köpt min egen islandshäst. För mig är inte storleken viktig, utan mer psyket på hästen. Det finns säkert storhästar som är flockuppfödda så att de har precis lika bra psyke som en islandshäst.

Saknar man något? Hoppningen?
Jag saknar inte hoppningen, men jag tyckte dressyr var roligare även innan jag började med islandshästar.

Ungefär hur mycket bär en islandshäst? Någon som vet?
De flesta islandshästar bär en fullvuxen man.

Undrar också ifall någon vet ifall det finns något bra tillfälle att åka och kolla på islandshästar, typ någon utställning, större tävling, saluhästdag eller liknande? Jag bor runt Göteborg-Borås.
Det går regelbundet islandshästtävlingar på Sävebanan, t.ex. så går västsvenska SM-kvalet 7-9 april.
Kolla på http://www.vestur.se/ och http://www.icelandichorse.se/new/sport/propp.htm

Svíþjóð skrev:
När dom ser våra hästar som ponnyer.
Eller?

Egentligen är ju islandshästen något mittemellan.
Visst den är ju kanske i storleken som en ponny
men kan ibland bära mycket mer än vad en storhäst kan.
Och egentligen , det heter ju faktiskt "islandsHÄST" inte
"islandsPONNY".

Fast så där generellt tycker jag att färre islandshästar blir påverkade av soptunnor, brevlådor. nya vitsippor, osv. Fler halvblod jag ridit har skyggat för grejer och för ljud. Sen har jag ridit underbara stabila trygga halvblod och även träffat mer nervösa islandshästar. Individprocentuellt tror jag att islänningen tillhör de coola raserna.

Jag känner också så, att jag tycker att islänningarna verkar mycket coolare än typ halvblod. (Måste ju dock säga att jag inte har någon större erfarenhet...) Jag har verkligen gillat detta lugna lynnet hos dessa hästar, definitivt inte menat tröga. Min man sa faktiskt en sak häromdagen när jag nämnde detta, att han frågade sig ifall islandshästarna inte har några naturliga fiender, alltså på Island. I så fall kanske det är därför. De kanske inte har haft några fiender där och är därför inte behöver vara lika flyktbenägna? Vad vet jag? En intressant tanke dock tycker jag...

TACK förresten för alla svar!!!:banana: Är ju jättekul att läsa om era erfarenheter av islandshästar!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
F
Träning Jag har börjat bli nyfiken på islandshästar efter en turridning. I dagsläget har jag en underbar anglo-arab att rida. Dock fascinerade...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Svalan
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 923
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka