Sv: Vanlig ridhäst verses islandshäst?
Jag har bytt. Och är såååå lycklig över min fantastiska häst. Innan, då jag red storhäst hade jag i och för sig ingen egen pålle, utan red på ridskola. Är ganska så feg, så en vacker dag var jag för rädd för att rida, trots att det aldrig egentligen hänt något. Jag bestämde mig för att lägga ridhjälmen på hyllan och börja knyppla, eller nåt i stället, trots att jag älskar hästar, tänker på hästar hela dagarna och har ridningen i både kropp och knopp.
Två väninnor sa ungefär samtidigt att "testa rida islandshäst"! Fy phanken så tråkigt, tänkte jag, jag tycker inte att det är kul att bara lulla runt i skogen, jag vill rida dressyr!
Nåväl, jag bokade privatlektion på islandsridskola, och när instruktören mitt under lektionen sa "kom fram i en öppna längs långsidan" trodde jag att jag hörde fel och fantiserat mig tillbaka till det flotta ridhuset. Men visst red vi öppna. Så upptäckte jag gångartsridningen, skogsturerna, den akademiska ridningen osv. ALLT detta kan jag göra med de fantastiska islandshästarna, som dessutom är så himla trevliga att umgås med.
Nu har jag en egen häst, något jag aldrig trodde var möjligt, och njuter så av honom. Det enda jag inte gör med honom är att hoppa, men det beror på mig och inte på hästen. Min medryttare skuttar då och då över stockar i skogen.
Det enda som väl kan vara en lite nackdel är att det är så svårt med gångarterna. En tregångare säger man trav till och då travar den, galopp så blir det galopp. En femgångare som min är är det lätt att få lite kommunikationsbrist med. Man måste vara noggrann i hjälperna och sistsen. Men personligen tycker jag att det är ytterligare en del med isisarna som fascinerar.
Ifall du vill kan du PMa mig och hälsa på i vårt stall. Bara isisar, det ligger strax utanför Göteborg.
OlleAtlas