Vanlig ridhäst verses islandshäst?

F

FiaH

Jag har börjat bli nyfiken på islandshästar efter att ha varit på turridning ett antal gånger. I dagsläget har jag en underbar anglo-arab att rida. Dock fascinerade tölten och islandshästens härliga sätt mig! Först undrar jag ifall det finns någon annan som har bytt ifrån "vanlig" ridhäst till islandshäst, och vad ni i så fall har tyckt om det? Saknar man något? Hoppningen? Själv tycker jag det är kul att hoppa, och jag är ganska lång, och därför känns det väl så där att hoppa med en islänning skulle jag tro? Ungefär hur mycket bär en islandshäst? Någon som vet? Undrar också ifall någon vet ifall det finns något bra tillfälle att åka och kolla på islandshästar, typ någon utställning, större tävling, saluhästdag eller liknande? Jag bor runt Göteborg-Borås. Tacksam för svar!:)

Sv: Vanlig ridhäst verses islandshäst?

Jag gick över från "storhäst" till isis efter ett längre uppehåll för ett par år sedan. Och jisses jag har inte ångrat mig en sekund!! Ärligt talat, det finns inget som jag saknar hos islandshästen.

Visst kan islandshästar hoppas men jag tycker det är mkt roligare att gångartsträna, att få hästen lösjord och sedan samlad etc. etc. för att sedan flyga fram i tölt på en häst som "bär" sig själv korrekt.

Testa som medryttare eller på ridskola ett tag vettja! Så vet du sen vad som passar dig :)

En normalstor isis bör väl klara iaf 90 kg, men det är väldigt individuellt och beror också på hur bra balans du har, hur lång du är osv.

Jag känner väldigt många som bytt från "vanlig" häst till islandhäst och är själv en sån. Jag har bara gillat det. Jag gillar inte hoppning utan mer dressyr så det har passat mig rätt bra att ha en "ursäkt" att slippa hoppa. :D ;)

Det som framförallt grep mig när jag första gången red islandshäst (turridning) var just tölten. Så för mig är det gångarterna som är det absolut viktigaste och roligaste med att rida islandhäst. Om de inte haft två extra växlar är det inte säkert jag hade valt just islänning. Ganska osannolikt till och med.

Tack! Kul att höra vad ni tycker! Jag har haft lite svårt för detta, troligen just för att jag alltid ridit stora ridhästar och det är väl vad jag i huvudet ser mig själv på, ett stort halvblod på 170 cm... Så den här bilden stämmer ju liksom inte... Men hjärtat märker jag ju nu säger annorlunda, jag har varit lyrisk varje gång jag har kommit från en turridning på islänningar! Men visst är det gott att man inte är sämre än att man kan ändra sig?! ;)

Jag själv har gått från "vanlig" häst till isis för ca 3-4år sen.
Jag bara ÄLSKAR att hoppa, och hoppar gör jag fortfarande.
Brukar låna kompisen isis å hoppa med, han är 130cm och hoppat som högst 120 ;)
så nog kan dom alltid.
Jag har inte heller ångrat mig en sekund, det är något hos dessa små lurvtussar, förutom gångarterna, som bara gör att man älskar dom.

Det jag saknar mest är de långa septemberritterna, islandshästarna är alltid trötta i september. Men de piggnar till när kylan kommer.

Jag har gått från storhäst till islandshäst. Fast jag tror jag brinner för de flesta raserna. Står i ett stall där endast min häst är Islandshäst och jag är vääääldigt sugen på en storhäst också. Förmodligen är det så det kommer bli om ett par år, att jag har både islandshäst och storhäst.

Jag har själv inte gått från storhäst till islandshäst, har bara ridit islandshäst om man inte räknar provapåridning men ledare.
Men jag förstår verkligen de som bytt.
Islandshästar är fantastiska :)

Jag var en inbiten halvblodsryttare med hästar som gärna fick vara 1,70+....men sen i vintras flög jag av min unghäst som jag höll på att rida in och hamnade på sjukhus pga av skadorna. Jag har skadat mig många gånger förr, men just efter den här gången blev jag rädd. Sen avlivades ändå hästen för hon var sjuk (så då fick jag ju förklaringen till hennes beteende), men rädslan satt i. I slutet av sommaren flyttade jag och saknade hästarna något enormt, så jag blev ganska motvilligt medryttare på en islandshäst! Full med fördomar tänkte jag, jaja, kan de där små benen verkligen röra sig något? Jag hade bara ridit turridningshästar någon enstaka gång tidigare, och det var inte särskilt kul.
Första ridturen minns jag så väl, mina vänners hästar flög iväg och min bara for med och jag fick klamra mig fast. Som det gick! Och ja, min häst kunde röra på benen...En alldeles underbar galopp med fantastiska rörliga och mjuka rörelser. En islandshäst!! Det kunde jag väl aldrig ha trott!!
Sen den gången är jag såld. Jag upptäckte att jag inte fick ont alls i min dåliga rygg pga de mjuka rörelserna och att jag tom kunde komma upp utan stege om jag behövde det. Så nu ska jag köpa en islandshäst. De extra gångarterna ser jag som ett plus men är inget som jag direkt vill ha. Men däremot beundrar jag islandshästarna fantastiska rörlighet, vilja och styrka. Och det är egenskaper som jag inte hittat hos någon annan ras på samma sätt! :)

Jag har bytt. Och är såååå lycklig över min fantastiska häst. Innan, då jag red storhäst hade jag i och för sig ingen egen pålle, utan red på ridskola. Är ganska så feg, så en vacker dag var jag för rädd för att rida, trots att det aldrig egentligen hänt något. Jag bestämde mig för att lägga ridhjälmen på hyllan och börja knyppla, eller nåt i stället, trots att jag älskar hästar, tänker på hästar hela dagarna och har ridningen i både kropp och knopp.
Två väninnor sa ungefär samtidigt att "testa rida islandshäst"! Fy phanken så tråkigt, tänkte jag, jag tycker inte att det är kul att bara lulla runt i skogen, jag vill rida dressyr!

Nåväl, jag bokade privatlektion på islandsridskola, och när instruktören mitt under lektionen sa "kom fram i en öppna längs långsidan" trodde jag att jag hörde fel och fantiserat mig tillbaka till det flotta ridhuset. Men visst red vi öppna. Så upptäckte jag gångartsridningen, skogsturerna, den akademiska ridningen osv. ALLT detta kan jag göra med de fantastiska islandshästarna, som dessutom är så himla trevliga att umgås med.

Nu har jag en egen häst, något jag aldrig trodde var möjligt, och njuter så av honom. Det enda jag inte gör med honom är att hoppa, men det beror på mig och inte på hästen. Min medryttare skuttar då och då över stockar i skogen.

Det enda som väl kan vara en lite nackdel är att det är så svårt med gångarterna. En tregångare säger man trav till och då travar den, galopp så blir det galopp. En femgångare som min är är det lätt att få lite kommunikationsbrist med. Man måste vara noggrann i hjälperna och sistsen. Men personligen tycker jag att det är ytterligare en del med isisarna som fascinerar.

Ifall du vill kan du PMa mig och hälsa på i vårt stall. Bara isisar, det ligger strax utanför Göteborg.

OlleAtlas

Vi är många här på Buke som bytt från storhäst till islhäst, väldigt många.
Å andra sidan utesluter det ena inte det andra, det är väl Nina K som rider både islhäst och stora om jag inte har helt fel för mig...
Jag har också ridit något halvblod sedan jag gick över men jag kommer snabbt ihåg varför jag "bytte upp mig" :p

Det som gör att jag tycker bra om islhästen är att den är mångsidig och har "allt", ingen häst är den andre lik vilket gör att det verkligen finns en häst för alla. Så här varierar jag träningen med "min" ridhäst:
nh-tränar lite, löslongera i corall, rida dressyr på ridbanan, löshoppa, rida ute i skogen och tölta, hoppa och klättra :D

Gillar man att hoppa får man naturligtvis leta efter en islhäst som gillar och är duktig på att hoppa, precis som inom andra raser har de olika egenskaper och är bra på olika saker.
13nov245.jpg

(jag kan lova att man inte känner sig "för stor" när man sitter på den här lille, han är inte mer än ca 135 men tar såna här skutt över små grenar på marken ;-))

gick över från stor dressyr och hopphäst för drygt hm...4 år sen!! jag saknar att rida dressyr på stor häst helt klart!! det blir faktist inte riktigt samma känsla, om man inte har en jätteflott isis såklart... fast sen så tycker jag att det är mycket roligare att tävla på islandshäst än stor häst :bump:

Jag rider både islandshäst och "vanlig häst",
Men nu föredrar jag islandshästar, dom är bara
för underbara :love:

Jag red bara "vanlig häst" förut, men ju mer jag ridit islandshäst ju mer tycker jag om dem. Nu är det bara dem som gäller för mig nästan :love:

Trodde att jag aldrig skulle klara av att rida mer än skritta ut och lite trav och galopp. Har Fibromyalgi som genom åren blivit allt sämre och förut jobbade jag heltid med travare. När jag ridit mindre kallblod (nsv +tinker) har jag kunnat trava och galoppera lite mer men klarade aldrig av mer än 20-30min för att sedan var sängliggande. Halvblod ska vi inte ens prata om förutom den ökade traven som jag verkligen älskade att rida.

Började rida lektion på islänningar för mer en ett år sedan och blev fast. Underbara hästar och klarar i princip alltid av att rida (dock när man har riktigt ont så blir det att "åka" häst). Hade under hösten en halvfoderhäst och red 3 gånger i veckan. Men måste dock säga en sak och det är inte alls lika lätt att rida en 4-5gångare än en vanlig 3 gångare. Det är kanonroligt men ena dagen så kan tölten gå bra men hästen tappat traven för att några dagar vara tvärt om :rofl: .

Gillar själv att hoppa numera (gjorde för ont med "vanliga hästar") och har även testat på Barelracing (stavningen?). Så som redan nämts att det är bara att hitta en häst som passar till det du vill göra.

Kom just att tänka på om man vill tävla i hoppning, undrar i vilken klass man hamnar? De är ju ponnier i mankhöjd men det är ju några år sedan man passerade 18år. ;)

Sandraaa skrev:
Jag red bara "vanlig häst" förut, men ju mer jag ridit islandshäst ju mer tycker jag om dem. Nu är det bara dem som gäller för mig nästan :love:

vi har verkligen blivit förälskade i dom, eller hur ? :love:

FiaH skrev:
Jag har haft lite svårt för detta, troligen just för att jag alltid ridit stora ridhästar och det är väl vad jag i huvudet ser mig själv på, ett stort halvblod på 170 cm...
När jag var på turridning första gången och kom hem helfrälst må du tro att de i min ridgrupp såg ut som :eek: :eek: :eek: .
Jag, som alltid älskat rida de STORA hästarna. Favoriten var ett sto på 175cm som var stallets voltigehäst. :D

Vadå inte hoppa! Min häst hoppar bättre än hästarna på ridskolan tekniskt sett. Mjukare häst får man leta efter i hoppningen, man bara glider över:d . Det är först nu jag tycker det är roligt att hoppa. Med en isis:D

pia88 skrev:
gick över från stor dressyr och hopphäst för drygt hm...4 år sen!! jag saknar att rida dressyr på stor häst helt klart!! det blir faktist inte riktigt samma känsla, om man inte har en jätteflott isis såklart... fast sen så tycker jag att det är mycket roligare att tävla på islandshäst än stor häst :bump:

Näe, egentligen håller jag med dig. Jag kan sakna en sån där riktig mjuk storhästtrav med mycket gung. Och en långsam, riktigt bärig galopp. Min 5-gångare klarar bara snabb galopp, men vi arbetar på samlade fattningar, bara ett-två steg. Så det kommer nog, om två-tre år eller nåt. Det tog oss ju nästan ett år att få bärig trav. Alltså, islandsryttare och tränare tycker den är bärig. En tjej jag känner som rider Working Equitation på portugiska hästar håller inte riktigt med :D. Men utöver den saknaden så kan jag faktiskt inte tänka mig någon trevligare häst.

OlleAtlas som :love: islandshästen

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
F
Träning Jag har börjat bli nyfiken på islandshästar efter en turridning. I dagsläget har jag en underbar anglo-arab att rida. Dock fascinerade...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Svalan
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 923
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka