Vanlig handfattning??

Nominous

Trådstartare
Denna bild är det på De Niros kartong för ridstövlar, jag har ingen aning om vilket ekipaget är men har en känsla att det lär vara någon på högre nivå iomed att de modellar på kartongen?

Det jag funderar över är handfattningen på tygeln. Har aldrig sett någon knyta fast tygeln runt handen sådär. Förekommer det? Ser ju helt livsfarligt ut.

Sv: Vanlig handfattning??

kan ju vara en hemma lösning för att hästen är tokstark och drar tygeln ur handen i sprången, men ja det ser livsfarligt ut :/.

Det finns ju tyglar att köpa som det är öglor på för bättre grepp.... tror jag sett RG Bengtsson rida med just detta.

Tror som föregående talare, att det är för ett bättre grepp

Det finns ju tyglar att köpa som det är öglor på för bättre grepp.... tror jag sett RG Bengtsson rida med just detta.

Tror som föregående talare, att det är för ett bättre grepp

Jo ögglor är ju en sak, de håller du ju i. Men denna har ju snurrat tyglarna två varv runt handen. Jag förstår att det är för bättre grepp men vad händer om hästen vägrar och ryttaren flyger av? Känns ju sådär.

Anledningen varför man gör såhär har jag fullförståelse för, det jag undrar över är om det är vanligt? Känns livsfarligt om man är rädd om sina händer/armar. :)

kan ju vara en hemma lösning för att hästen är tokstark och drar tygeln ur handen i sprången, men ja det ser livsfarligt ut :/.

Jo anledningen kan jag också räkna ut, det jag funderar över är om det är vanligt förekommande på högre nivå? och får man verkligen göra såhär enligt reglementet? Man får inte ha stigbyglar som är fästa i sadelgjorden pga säkerhetsrisk, så det känns ju inte riktigt rimligt att man skulle enligt reglementet få knyta fast tyglarna i händerna. :)

ja TR har nog inte ens kommit på tanken att folk kan vara så dumma att de snurrar fast händerna i tyglarna :p, ramlar man av så får man antagligen ngt brutet ben i handen eller ngt finger ur led + att hästen kommer få väldigt ont i munnen och antagligen så går hästen omkull och skadar sig.

tror inte att det är ngn tävling som bilden är tagen ifrån, och sen tror jag att bilden är ganska gammal.

Det ser inte klokt ut! Så hade jag aldrig vågat rida:eek:
Aldrig sett förut...
Fast är inte säker på att bilden är så gammal, de förbyglarna tycker jag inte var så vanliga "förr". Då använde man ju oftast en vanlig brösta, fast det är ju ingen garanti, bara en tanke:p

Det är nu någon bukefalist med snokargener mailar företaget och frågar vem det är på bilden, kontaktar ryttaren i fråga och kopierar in svaret här i tråden.

Nå, jag väntar?

:D

Förbygeln tycker jag ser ut som de gjorde förr, men öronluvan visar väl att bilden inte kan vara så värst gammal? De är ju ett ganska nytt påfund.
(Skulle aldrig våga linda tyglarna runt händerna jag heller) :)

Jag tycker det ser ut som att ryttaren håller i tyglarna för att det inte ska bli någon överdriven "Slatt" kvar som fladdrar runt?

Jag tycker det ser ut som att ryttaren håller i tyglarna för att det inte ska bli någon överdriven "Slatt" kvar som fladdrar runt?

Fast tygeln ser ju ut att vara lagd i en snara runt handen iomed att att biten som går till bettet går igenom en loop. Ser inte ut som att den bara är uppsamlad?

Jo, men han har ju trätt ögglan över hela handen (normal håller men en sådan som en vanlig tygelfattning) och dessutom som en snara. Så faller han av och tygeln inte glider av så dras den ju åt istället. Och risken att tygeln inte glider av känns ju stor iomed att den ligger över hela handflatan.

Men om man tänker att hen flyttar bak handen, och håller som vanligt. Så blir det ju som en vanlig ögla. Det ser ut som att det är runt handen just för man håller så över hindret... Och sen är det som en vanlig ögla. :p

Det satt jag också och funderade på när jag fick hem mina stövlar! Ser livsfarligt ut, men skulle tro att bilden kanske är gammal och det inte fanns smidiga tygelöglor? Eller kanske tillfällig lösning, ser dock farligt ut!

ser jättefarligt ut! :eek:

då känns det smidigare och ofarligare att lägga en galoppbrygga/ringfattning.

Bilden är om jag förstått det rätt tagen av Bernard Cavanagh.

Som någon annan säger med referens till utrustningen är bilden troligen inte heller särskilt gammal.

Hittade denna av en händelse på Peder Fredricsson

dsc1791-copy.jpg

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 413
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 417
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar